بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران ۱۵۰ هزار میلیارد تعیین شد

بودجه ۱۵۰ هزار میلیاردی برای شهرداری تهران در سال آینده شامل ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه اصلی و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مأموریت‌های ویژه در نظر گرفته شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد آخوندی در دویست و یازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی و تعیین تکلیف بخش درآمدها و منابع لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی ۱۶۹.۸ همتی شهرداری تهران در کمیسیون تلفیق بودجه شورا به تصویب رسید، اظهار کرد: از این رقم ۱۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد، ۱۶ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه‌ای و ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان واگذاری دارایی‌های مالی است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای متمم ۳۱ هزار میلیاردی شهرداری تهران چیست؟

وی افزود: یکی از سرفصل‌های اصلی مالیات بر ارزش افزوده است که بودجه آن در سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان بود و در کمیسیون تلفیق برای سال آینده ۲۳ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان تصویب شد. در درآمدهای ناشی از توسعه شهر پیشنهاد شهرداری ۹۳ هزار میلیارد تومان بود و در کمیسیون تلفیق عدد ۶۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد و تصویب شد.

آخوندی با بیان اینکه شهرداری اعلام کرد که امسال از عدد ۶۲ هزار میلیارد تومانی که ما برای سال آینده مصوب کردیم، عبور خواهد کرد، یادآور شد: کاهش ۳۱ هزار میلیارد تومانی درآمدها در بخش درآمد ناشی از توسعه شهر در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید که منطقی به نظر می‌رسد.

عوارض LEZ را کمیسیون مربوطه صفر در نظر گرفته بود که به ۱۱۷ میلیارد تومان افزایش دادیم، یادآور شد: ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض از محل واگذاری دارایی سرمایه‌ای در کمیسیون تلفیق تصویب شد. در واگذاری دارایی‌های مالی نیز ۱۵ هزار میلیارد تومان شامل ۱۰ هزار میلیارد تومان برای وام‌های دریافتی و پنج هزار میلیارد تومان برای اوراق مشارکت به تصویب رسید.

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز با بیان اینکه باید گزارش مرکز پژوهش‌های شورا در مورد بودجه در شورا قرائت شود، اظهار کرد: درخواست بنده از رسانه‌ها این است که به عنوان نماینده افکار عمومی نسبت به بودجه حساسیت داشته باشند. فضای نقد و کارشناسی کمک می‌کند تا بودجه سال آینده بیشترین میزان دقت و اثرگذاری را برای خدمات رسانی به شهروندان داشته باشد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا گفت: وقتی شهرداری تهران بودجه ۱۶۹ همتی ارائه داده و می‌گوید توان تحقق آن را دارد چرا ما این رقم را کاهش داده ایم؟ ما ساختار بودجه ریزی در شورا نداریم. اینکه از هر بخش بودجه‌ای را کاهش دهیم علمی نیست. اگر بودجه کاهش یافته باید شهرداری مجدداً لایحه ۱۳۵ همتی ارائه دهد. بنده کاملاً مخالف کاهش رقم بودجه هستیم.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه شهر نیاز به مسکن دارد، یادآور شد: ما باید بتوانیم ساخت و ساز را در شهر رونق دهیم؛ آنچه مورد تقبیح است تراکم مازاد است. سه تا پنج طبقه تراکم مجاز است و باعث افتخار ما خواهد بود.

وی ادامه داد: هرچه صدور پروانه افزایش پیدا کند، مورد افتخار ماست. تصمیم بر مازاد تراکم مورد تقبیح است. بخش عمده درآمد صدور پروانه ناشی از تراکم مجاز است. هرچه درآمدها در این بخش اضافه شود، اقدام مثبتی است. هیاهوی رسانه‌ای در مورد تراکم فروشی و شهر فروشی صحیح نیست و تأکید می‌کنیم که درآمدها از محل تراکم مجاز است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: مسئله شهر فروشی به هیچ عنوان درست نیست و یک بحث انحرافی است.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه بودجه ریزی در شورا کاملاً اشتباه است، یادآور شد: ما دو روز فرصت بررسی نداشتیم که ببینیم عدد بودجه ۱۶۹ همت باشد یا ۱۳۵ همت.

وی افزود: عدد چهار همتی از حوزه خدمات شهری به عنوان حوزه نظافت شهر کاهش یافته و ما بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به هیچ عنوان قابل کاهش نیست. نهایتاً بتوان هزار میلیارد تومان را کاهش داد تا به نظافت شهر آسیبی نرسد. روند باید اصلاح شود و عددی که قرار است در خدمات شهری کاهش پیدا کند، نباید بیشتر از هزار میلیارد تومان باشد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ۱۶۹ همت بودجه افزایش ۶۵ درصدی را نسبت به بودجه امسال نشان می‌دهد، اظهار کرد: افزایش بودجه فوق العاده بود و عمده محل درآمد ناشی از توسعه شهر به میزان بیش از ۹۰ همت بوده است که این رقم را به ۶۲ همت کاهش دادیم.

وی افزود: افزایش ۳۱ درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل کاملاً منطقی است و حتی از میزان تورم نیز کمتر است. اگر شهرداری تهران درآمد را افزایش داد می‌تواند متمم ارائه کند و بودجه را افزایش دهد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه سه کد درآمدی برای حوزه فرهنگی پیش بینی شده است، یادآور شد: یک کد در بودجه صفر شده و برای دو بخش دیگر نیز ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. وقتی بیش از هزار نقطه فرهنگی و ورزشی را در اختیار داریم، در نظر گرفتن ۶۰۰ میلیارد تومان برای کل این مراکز و به صفر رساندن درآمد برج میلاد، نشان می‌دهد که روی این موضوع کار چندانی انجام ندادیم.

آخوندی رئیس کمیسیون بودجه شورا نیز با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های شورا بر اساس لایحه شهرداری اعلام نظر کرده است، اظهار کرد: این گزارش به اصلاحاتی که ما در کمیسیون تلفیق اعمال کرده ایم، نزدیک است. دو اصلاح وارده که مدنظر مرکز بود، اعمال شده و مابقی مربوط به هزینه هاست.

وی با بیان اینکه نظرات کمیسیون‌ها برای بودجه سال آینده دریافت شده است، خاطرنشان کرد: کمیسیون‌ها ۱۰ روز وقت داشتند که لایحه را بررسی کنند؛ نظر رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری که دوم بهمن ماه به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شد ۱۴۵ همت بود و به بودجه مصوب کمیسیون تلفیق نزدیک بود.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد که ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مازاد نیز برای مأموریت‌های حمل و نقل عمومی همچون سال گذشته پیش بینی شود که از این میزان هزار میلیارد تومان نیز به مأموریت‌های حوزه خدمات شهری اختصاص یابد.

درنهایت رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای شهرداری تهران در سال آینده شامل ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه اصلی و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مأموریت‌های حمل و نقل عمومی و حوزه خدمات شهری با حداکثر آرا موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =