ماجرای متمم ۳۱ هزار میلیاردی شهرداری تهران چیست؟

شهرداری تهران امسال توانست بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب کسب درآمد کند و از این رو لایحه متمم را به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ارائه داده تا مجوز هزینه کرد در آمدهای مازاد را در ماموریت های ششگانه دریافت کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شهرداری تهران سند بودجه ۱۴۰۲را با رقمی نزدیک به ۱۰۰هزار میلیارد تومان به شورای شهر تهران ارائه داد که در نهایت بودجه ۷۵هزار و ۹۹۰میلیارد تومان برای پایتخت تصویب شد.

بیشتر بخوانید:

طرح ترافیک به نام هوای پاک اما به کام شهرداری / خرابی نیمی از دوربین‌های نظارتی

با توجه به عقب‌ماندگی در حوزه حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی، مدیریت شهری روی این موضوع تمرکز کرد و تورق اقدامات انجام شده نشان می‌دهد که در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته که می‌توان به تفاهم و انعقاد قرارداد با چین و شرکت‌های خودروساز داخلی اشاره کرد که منجر به تامین ناوگان برای خطوط ریلی و اتوبوسرانی شد. کمتر از ۸۰روز به پایان سال مانده و پیش‌بینی می‌شود در این زمان بودجه امسال به‌طور کامل محقق شود و با توجه به‌حساب و کتاب‌های انجام شده این انتظار وجود دارد که دخل شهر امسال بیش از خرجش شود؛ به همین دلیل شهرداری تهران لایحه متمم با اعتبار ۳۱هزار میلیارد تومانی را تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تحویل داده است. افزایش صدور پروانه ساختمانی، عمل دولت به تعهداتش در پرداخت بدهی‌ها و... بخشی از منابع مالی هستند که افزایش دخل شهرداری تهران را رقم زده‌اند. آنطور که امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران به همشهری گفته: «امسال پس از تصویب بودجه تقریبا ۷۶هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، شرایط پیشرفت اجرای پروژه‌های شهری به‌گونه‌ای بود که ضرورت ارائه پیشنهاد متمم بودجه فراهم شد؛ بنابراین با رویکرد تسریع در اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار شهر تهران، لایحه پیشنهادی متمم ۳۱ هزار میلیارد تومانی مازاد بر بودجه مصوب امسال تهیه شد که ۴۱درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب دارد.»

تدوین لایحه متمم؛ متناسب با برنامه چهارم

برنامه ۴‌ساله چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران توسط شورای شهر ششم تصویب و شهرداری تهران مکلف شده براساس آن کارها را پیش ببرد. همچنین در تدوین بودجه هم شهرداری به اولویت‌ها و تکالیف تعیین‌شده، توجه دارد. البته به‌گفته شهرابی لایحه متمم بودجه ۱۴۰۲هم با استناد به برنامه چهارم تدوین شده است. مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در تشریح بیشتر رقم پیش‌بینی‌شده در متمم بودجه گفت: «سهم عمده‌ای از این متمم ۳۱هزار میلیاردی به بخش سرمایه‌ای اختصاص یافته تا زمینه‌ساز پیشرفت‌های عمرانی پروژه‌ها، آبادانی محله‌ها و مصداق عینی تحقق شعار «تهران؛ شهر تلاش و سرزندگی» باشد.» او تأکید کرد: «یکی از رویکردهای تنظیم متمم امسال، تسریع در پیشرفت پروژه‌های کلان به‌ویژه پروژه‌های معطل‌مانده و رها شده دوره قبل مدیریت شهری مانند تکمیل بزرگراه‌های یادگار امام (ره)، شهید بروجردی و شهید شوشتری است که به‌عنوان شریان مواصلاتی شهر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بار ترافیکی را کاهش دهد و سبب تسهیل عبور و مرور شود. درواقع پیشبرد فرایند احداث و تملک (رفع معارضات ملکی) این بزرگراه‌ها نیازمند اعتبار است که در لایحه متمم امسال پیش‌بینی شده است.»

توجه به مطالبات شهروندان

رویکرد تحول در نگهداشت شهر نیز به‌عنوان یکی از مطالبات مردمی در متمم موردتوجه قرار گرفته است. امیر شهرابی با بیان این مطلب گفت: «امسال اقدامات شایسته‌ای در زمینه مرمت و بهسازی آسفالت معابر انجام شد که تداوم نهضت آسفالت در پایتخت تا پایان سال نیز مستلزم پیش‌بینی در متمم بوده است. همچنین بودجه لازم برای موضوعاتی چون ایجاد گشایش‌های ترافیکی با اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در نقاط مختلف شهر، پیاده‌روسازی و اصلاح معابر، مرمت و بهسازی علائم ترافیکی و المان‌های حمل‌ونقل عمومی و حذف زوائد فیزیکی، اصلاح و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز ترافیکی و اصلاح هندسی معابر، ایمن‌سازی بوستان‌ها، بازسازی و مرمت کانال‌های اصلی و مسیل‌ها، تکمیل شبکه مدیریت آب‌های سطحی و... نیز در ردیف‌های مستمر شهری پیشنهاد شده است.» مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: «برای تحقق وعده‌های حوزه گسترش حمل‌ونقل عمومی، در متمم بودجه امسال برای ادامه روند توسعه خطوط مترو، تجهیز و خرید ناوگان‌های حمل‌ونقل ریلی (مترو) و اتوبوس و تجهیز مجتمع‌های ایستگاهی درخواست اعتبار شده است.»

افزایش سقف بودجه تا ۱۰۷هزار میلیارد تومان

باتوجه ‌به روند درآمدهای شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شود بودجه ۷۶هزار میلیارد تومانی مصوب در ۳ماهه پایانی سال محقق شود. امیر شهرابی با بیان این مطلب گفت: «درصورت تصویب لایحه متمم ۳۱هزار میلیارد تومانی در شورای شهر تهران، بودجه شهرداری از حدود ۷۶هزار میلیارد تومان به ۱۰۷هزار میلیارد تومان می‌رسد که حدود ۶۰درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و حدود ۳۵درصد هم اعتبارات تملک دارایی مالی افزایش خواهند داشت.» مدیرکل برنامه‌وبودجه شهرداری تهران تأکید کرد: «گرچه حدود ۲‌ماه و چند روز تا پایان سال فرصت باقی‌مانده، اما به‌نظر می‌رسد با تزریق اعتبار به پروژه‌های مهم و مورد درخواست مردم، شهرداری تهران می‌تواند گام بزرگی در ارتقای کیفیت زندگی شهری و خدمت‌رسانی به شهروندان بردارد.»

شهرداری


منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1215546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =