آخرین جزئیات از طرح ساماندهی کارکنان دولت / معلمان خرید خدمات هم مشمول طرح هستند

طرح ساماندهی کارکنان دولت مدت‌هاست بی‌نتیجه مانده اما نمایندگان در روزهای پایانی کار مجلس یازدهم به دنبال نتیجه‌گیری از آن و محکم‌کردن جای پای این دسته از کارکنان هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، طرح ساماندهی کارکنان دولت با هدف ایجاد امنیت شغلی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، قراردادی و حجمی و رفع دغدغه بخش بزرگی از کارکنان با قراردادهای موقت و متزلزل ایجاد شد و مدت‌هاست بی‌نتیجه مانده اما نمایندگان در روزهای پایانی کار مجلس یازدهم به دنبال نتیجه‌گیری از آن و محکم‌کردن جای پای این دسته از کارکنان هستند.

بیشتر بخوانید

آخرین خبرها از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

در همین رابطه از مهدی عیسی‌زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و رامین اناری نماینده کارگران قراردادی و شرکتی دعوت کردیم تا جزئیات طرح را مورد بررسی قرار دهیم. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این نشست است.

دلایل ایجاد شرکت‌های واسطه چه بود؟

مهدی عیسی‌زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل ایجاد شرکت‌های واسطه و جذب نیروهای شرکتی در سازمان‌ها توضیح داد: در راستای طرح کوچک‌سازی دولت در طی سال‌های مختلف تصمیماتی گرفته شد که نتیجه آن برون‌سپاری برخی کارها و واگذاری آن‌ها به شرکت‌های واسطه بود.

وی افزود: طرح خوب بود و قرار بود برخی کارهای خدماتی، تشریفاتی و آموزشی برون‌سپاری شود و حاکمیت توان خود را صرف خدمات مفید کند و مشغله کاری باعث نشود که کار ارباب رجوع عقب بیفتد اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و شرکت‌ها بیشتر محلی برای جذب افراد با رابطه شدند. در حقیقت این شرکت‌ها حالتی خانوادگی پیدا کرد. در واقع نظارت‌ها ضعیف بوده که این اتفاق افتاده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: این کارمندان بیشترین زحمت را در هر سازمانی می‌کشند و از همه کمتر حقوق می‌گیرند. علاوه بر این همیشه امنیت شغلی ندارند و همیشه در اضطراب هستند که قراردادشان تمدید می‌شود یا خیر؛ در طرح ساماندهی کارکنان دولت به وضعیت این افراد رسیدگی خواهیم کرد. سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر این طرح بوده اما با صبوری طرح را دنبال کرده‌ایم. بلاخره پس از رفت و برگشت‌های بسیار طرح به تصویب رسیده است. در جلسه ۲۶ / ۰۸/۱۳۹۹ با حضور نمایندگان سازمان اداری استخدامی، دیوان عدالت اداری، مرکز پژوهش‌ها، اداره قوانین، وزارت امور خارجه و دیوان محاسبات این طرح بررسی شد و تمامی این ارگان‌ها آن را تائید کردند. ما ایرادات شورای نگهبان را برطرف کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تصویب طرح سه سال طول کشیده است، توضیح داد: یکی از بهانه‌ها این است که این طرح بار مالی اضافه به دولت تحمیل می‌کند اما در حقیقت اینطور نیست؛ چراکه بعد از تبدیل وضعیت حقوق افراد کاهش پیدا می‌کند و در مقابل امنیت شغلی دارند. من در جلسه‌ای در حضور رئیس جمهوری یادآوری کردم که این از وعده‌های شما در ایام انتخابات بود و نباید دو میز در یک اتاق باشد که یکی از کارمندانش شرکتی و دیگری استخدام باشد.

عیسی‌زاده عنوان کرد: ماده ۲۹ این طرح می‌گوید که کلیه وابستگان به دستگاه‌های دولتی مشمول این طرح هستند. در حوزه آموزش و پرورش نیروهای نهضتی، خرید خدمات، قرآنی شامل طرح می‌شوند اما نیروهای غیرانتفاعی شامل این طرح نیستند. در دیگر وزارتخانه‌ها هم به همین شکل است. ما حاضر هستیم که به هرگونه ایراد وارده و سوالات پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: نیروهای شرکتی در ابتدا تبدیل به قرارداد معین شده و بعد رسمی می‌شوند. نیروهای شرکتی سال‌ها برای سیستم زحمت کشیده‌اند و وظیفه ما تعیین تکلیف وضعیت آن‌‎ها است. شرکت‌ها پول حامل‌های انرژی و قبوض را از حقوق این نیروها کم می‌کند. حتی ناهار و شام شرکت هم از حقوق این افراد کم می‌شود و این حق الناس است. اگر رفاه کارگران و کارمندان را فراهم نکنیم، خودمان آسیب می‌بینیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: من مخالفتی درباره طرح در بدنه دولت ندیدم اما درباره مدل‌ها اختلافاتی بود. از طرفی عددهای عجیبی به عنوان بار مالی مطرح می‌شد که واقعی نبودند. من اعتقاد دارم که این کار بار مالی ندارد.

رامین اناری نماینده کارگران قراردادی و شرکتی در خصوص کوتاهی‌هایی که این سال‌ها در حق نیروهای شرکتی شده است، توضیح داد: رهبر درباره اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید که این اصل بسیار اتفاق خوبی است اما در دولت‌ها به درستی اجرا نشده است. ایشان در دیدار با کارگران صراحتا به کلیدواژه‌های واسطه‌گری، دلالی و ثروت‌های بادآورده اشاره می‌کنند و سوال اینجاست که چه کسانی می‌خواند منویات مقام معظم رهبری اجرا نشود؟

وی افزود: اجرای برونسپاری خدمات به قدری نادرست انجام شد که عملا این طرح به برده‌داری نوین تبدیل شد. آمارهای اشتباهی از نیروهای شرکتی منتشر شد که درست نبودند. اگر به شاکله این شرکت‌ها نگاه کنید، مدیران فعلی و بازنشسته گذشته پشت آن‌ها هستند و ثروت‌های بادآورده‌ای که رهبری به آن اشاره کرده هم این‌ها هستند. ما مطالبه‌گری برای اجرای این طرح را از فضای مجازی آغاز کردیم و ادامه می‌دهیم.

دولت‌ها بارها سر راه این طرح سنگ‌اندازی کردند

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی توضیح داد: دولت‌ها بارها سر راه این طرح سنگ‌اندازی کردند. رئیس جمهور در مناظرات وعده اجرای این طرح را دادند و ما هم حمایت کردیم اما بعد از انتخابات صحبت از عدالت در پرداخت به میان آمد؛ این یعنی شرکت‌های واسطه بمانند و نظارت‌ها به نحوه پرداخت آن‌ها بیشتر شود اما مصوبه‌ای که ما دنبال آن بودیم، حذف شرکت‌های واسطه بود که اگر انجام شود، عدالت در پرداخت هم خود به خود محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنان اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به طور کامل انجام نشده و برخی ارگان‌ها و نهادها مقابل اجرای آن قرار گرفته‌اند، ادامه داد: وقتی این طرح قانون بشود، همه ارگان‌ها موظف هستند که آن را اجرا کنند.

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی عنوان کرد: در طی این سه سال تعارض منافع باعث می‌شد تا افرادی سر راه این طرح سنگ‌اندازی کنند و به همین واسطه طرح به شدت فرسایشی پیش می‌رفت. همه نمایندگان هم همراه ما نبودند و برخی مانع هم می‌شدند.

وی ادامه داد: حدود ۲ میلیون نفر در دستگاه‌های دولتی شاغل هستند که مشمول این طرح می‌شوند. جمعیت ایثارگران یک ششم دیگران هم نیستند و تبدیل وضعیت آن‌ها خط شکنی بود که دیگران هم تبدیل وضعیت شوند. پیمانکاران گاهی حقوق یا بیمه چند ماه این نیروها را پرداخت نمی‌کردند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1220254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      سلام چرا باید حقوق ها کم شود مگر نیروی شرکتی چقدر حقوق می‌گرفته که هنگام تبدیل وضعیت باید کم بشود شما با این طرح دارید دسته واسطه را قطع میکنید تا پولی که دارد برای هر نفر نیروی شرکتی می‌گیرد به خود نیرو پرداخت شود متاسفانه یه کاری میکنید که صدای همه رک دربیارید
    • بازنشسته IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      باسلام خدمت مجریان آموزشوپرورش در دفتر مدرسه دو ردیف نشسته اند یک ردیف نیروی شرکتی ویک ردیف نیروی دولتی کار یکی ولی یک دسته درماه حقوق ومزایا دارند ودسته دوم فقط کار دارند آیا این عدالت اسلامی است
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 1
      سلام آقای اناری بدرستی اشاره کردن مدیران قبل و...پشت نیروی شرکتی هستند یعنی بر خلاف قانون وسو استفاده از قدرت وجایگاه هر کسی برادر و اقوامش وارد کرد وحال ما به جای اخراج میخوایم لعاب قانون روش بپوشانیم یاد تاریخ وکارهای معاویه و. .میفتم که هر ظلمی رادر قالب اسلام به خورد مردم میدادن حالا مجلس دقیقا همون کارو میکنه جالب اینکه اکثرا دیپلم یا مدرک نامرتبط هم هستند ظلم ازاین واضحتر کجان میشه پیدا کرد
    • حسین اوجاقی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      تقاضای تبدیل وضعیت معلمان حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱،با توجه به تصویب قانون مجلس شورای اسلامی اینجانب سال گذشته با موافقت اداره کل آموزش و پرورش تکمیل پرونده نموده و تا الآن بلاتکلیفیم.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      چی شد آخرش، این طرح به شورای نگهبان نرفت؟
    • مصطعی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      رانندگان استیجاری رو شامل میشود یاخیر
    • عبدالواحد حق طلب IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      بسمه تعالی باسلام موضوع درخواست تعیین تکلیف وتبدیل نیروهای شغلی نیروهای طرحی جهاد کشاورزی استان سیستان بلوچستان که از سال 1394/1/1بصورت طرحی در مراکز های خدمات ترویج جهادکشاورزی استان سیستان بلوچستان بکار گرفته شده ایم متاسفانه با کمترین حقوق شش میلیون تومان و بدون مزایای اکنون با تأخیر چندین ماهه حقوق پرداخت می گردد لذا خواسته ی ما نیروهای طرحی جهاد کشاورزی استان سیستان بلوچستان که در مراکز های خدمات ترویج جهادکشاورزی این است که حقوق مان مستقیم از خزانه واریز بشود با تشکر فراوان جمعی از نیروهای طرحی جهاد کشاورزی استان سیستان بلوچستان 1402/11/26
    • جواد IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      1 0
      ان شاالله خیره
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 1
      پس نیرو های پیش دبستانی چی
    • محمدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      3 0
      باسلام عرض ادب اول ازاینکه قالیباف راضی نمیشود پیمانکاران حذف شود چون به ضرر ش میباشد حتمی امثال قالیباف شورای نگهبان هست مگر میشود قانون سه سال طول میکشد و ریس جمهور هم خودش قول داد متاسفانه کدام قول هایش انجام داد
    • سپید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      1 0
      سلام یعنی پیش دبستانی های مشغول به کار در مدارس دولتی مشمول این طرح نمی‌شوند؟
    • زهرا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 0
      با سلام مگه کمبود نیرو در آموزش و پرورش نداریم،مگه با ماده ۲۸(که به نظر بنده خیانت هست که کسی که هیچ آشنایی با کلاس و مدرسه نداره،یه دفعه بیاد به بچه های ما درس بده)نیروی رسمی نمی گیرم و حقوق هم میدن،این نیروهای قراردادی رو رسمی کنن،دیگه بار مالی نداره
    • نبی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      2 0
      درود بر مهندس رامین اناری شیر مادر و نان پدر حلالت کاش شما رئیس جمهور می شدی تا کارگران را درک می کردی و ناجی آنها می شدی.
    • احمد DE ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      2 0
      ریس جمهور ونمایندگان مجلس کلا بسیار ارزان خریده میشن .این طرح به جای نمیرسه چون ایران فقط اسم عدالت علی را به دوش میگشه واین بسیار خطر ناک است
    • علی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      2 0
      خداکنه که بشه خدالعنت کنه پیمانکارو
    • حامد IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      1 0
      ۴۵ سال از انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی گذشت، دنیا در حال پیشرفت است اما ایران بواسطه مسئولین ناکارآمد نه تنها پیشرفت نکرده بلکه پسرفت داشته است، بیکاری بیداد میکند، تورم و گرانی کمر مردم را شکسته، آمار ازدواج پائین و آمار طلاق بالا رفته است، اقتصاد ایران داغون شده است، اما مسئولین فقط و فقط شعار میدهند و وعده وعید دروغین، مردم واقعا بریدن، از عوام فریبی خسته شدن، و همه اینها برای خود حکومت خطرناک است .
    • زیبا IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 0
      سلام، پس مربیان پیش دبستانی ضمیمه ی مدارس دولتی چی؟!!! ما بیش از ده سال هست که با رشته ی مرتبط بدون حقوق و مزایا کار میکنیم، ما هم عمرو جوونی مون رو در راه اموزش صرف کرده ایم
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 0
      باسلام ما نیروهای پیش از دبستانی با ۱۰ سال سابقه و حقوق اندک و بیمه ناچیز شامل این طرح نمی‌شویم چرا آیا این سزاوار است ما جوانی خود صرف آموزش این بچه ها کرده ایم آقای دولت حق ما چی میشه پس
    • یاالله IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 4
      باسلام در طرح ساماندهی کارکنان دولت آیا مربیان پیش دبستانی که در مدارس،دولتی مشغول به کارهستند راهم شامل میشود. ماهاکه نه بیمه ایی داریم ونه حقوق درست وحسابی .😔