قهر مردم با رشته تاریخ/ به روز نبودن نظام آموزشی دلیل نارضایتی دانشجویان است

رشته تاریخ با وجود اهمیتی که در فرهنگ و هویت افراد دارد؛ در بسیاری زمینه‌ها مانند شیوه تدریس، تدوین مقالات علمی و شیوه مدیریت با کاستی‌های جدی مواجه است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مردم با رشته تاریخ قهر کرده‌اند» دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این عبارت در مورد وضعیت رشته تاریخ و باستان‌شناسی، گفت: کل دانشجویان رشته تاریخ در دانشگاه آزاد فقط ۹۸۵ نفر است.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی افزایش ۱۲۰ درصدی بازار کشاورزی هوشمند در ۵ سال آینده

به عقیده طهرانچی، رشته تاریخ در ایران وضعیت مناسبی ندارد. در ادامه به بررسی مشکلات رشته تاریخ از نگاه کارشناسان می‌پردازیم؛

تاریخ هنوز جایگاه خود را در نظام آموزشی ایران پیدا نکرده است

مهدی گلجان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که رشته تاریخ هنوز جایگاه خود را در نظام آموزشی کشور ما پیدا نکرده است، گفت: بسیاری از کشورها تا حدی برای این رشته اهمیت قائل هستند که از ۳ سالگی برای آن‌ها طرح درس می‌نویسند و برای علاقمند کردن کودکان برنامه‌ریزی می‌کنند. هر چند بیش از یک‌صد سال از شروع آموزش رسمی تاریخ در کشور می‌گذرد؛ اما به نظر می‌رسد هنوز جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت ایران به درستی تعیین نشده و با شأن و منزلت کشوری با تمدن چندین هزارساله متناسب نیست.

گلجان معتقد است که تحول در نظام آموزشی رشته تاریخ ضروری است و برنامه‌ریزان آموزشی باید توجه کنند که تاریخ نقش مهمی در شکل‌گیری هویت جامعه دارد.

تعداد کم مقالات علمی رشته تاریخ در مقایسه با سایر رشته‌ها

محمدرضا عسگرانی دانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام‌نور تهران در مقاله «چالش‌ها و آسیب‌های آموزش تاریخ در دانشگاه» تاکید می‌کند: آموزش رشته تاریخ به روش تدریس سنتی انجام می‌شود و این روش مبتنی بر حافظه‌مداری، جزوه‌نویسی، استاد محوری، استفاده محدود از تجهیزات آموزشی و دادن تکالیف درسی کسالت بار است. همچنین با وجود رشد بالای مقالات علمی ایران، اغلب این مقالات در رشته‌های علوم پایه و کاربردی نوشته شده‌اند و محققان داخلی کمتری در حوزه تاریخ تحقیق نوآورانه‌ای عرضه کرده‌اند.

عبدالرسول خیراندیش استاد گروه تاریخ دانشگاه شیراز درباره مشکلات رشته تاریخ در دانشگاه‌های ایران گفت: به روز نبودن سیستم آموزشی دانشگاه‌ها ایران و اهل تحقیق نبودن از جمله مشکلات رشته تاریخ است؛ من معتقدم مشکل تاریخ بیرونی است و نه درونی. این مشکلات بیش از این‌ که به نظام آموزشی ما مربوط شود ریشه در نگاه سیاستگذاران کلان فرهنگی دارد به همین‌دلیل هر راهکاری در زمینه کتاب درسی تاریخ اعمال کردیم باز هم دانشجویان ناراضی بودند. حال آنکه در هیچ جای دنیا چنین روشی نیست. کتاب درسی تاریخ ایالات متحده آمریکا را که ببینید متوجه خواهید شد که کشوری با قدمت ۵۰۰ سال کتاب درسی تاریخ دبیرستان آن یک‌هزار صفحه است و متن آن نیز سنگین‌تر از کتاب‌های درسی ماست.

شیوه مدیریت علم در ایران، نظام دانشگاهی را تهدید می‌کند

علیرضا ملایی توانی دانشیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پژوهشی با عنوان «آیا رشته تاریخ در ایران با بحران روبرو است؟» تصریح می‌کند که اغلب مشکلات رشته تاریخ از سوی دستگاه قدرت بر آن تحمیل می‌شود. برای مثال سیاست‌های علمی و شیوه مدیریت علم در ایران، نظام دانشگاهی را تهدید می‌کند.

وی معتقد است که مدیریت علم در ایران اختلالی است که اجتماع علمـی را در تمـام رشـته‌هـا از جملـه رشـته تـاریخ، ناکارآمد کرده و از اثرگذاری، رهایی‌بخشی و روشنگری بازداشته است.

به نظر می‌رسد مردم دلیل کافی برای قهر با رشته تاریخ داشته‌اند. چرا که این رشته با وجود اهمیتی که در فرهنگ و هویت افراد دارد؛ در بسیاری زمینه‌ها مانند شیوه تدریس، تدوین مقالات علمی و شیوه مدیریت با کاستی‌های جدی مواجه است.

گفتنی است، دانشگاه آزاد ۱۴۲ عضو هیات علمی در رشته تاریخ و ۳۰ عضو هیات علمی در رشته باستان‌شناسی دارد. هم‌اکنون ۹۸۵ دانشجوی تاریخ در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۱۷ دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته، ۲۷۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۹۸ دانشجو نیز در مقطع دکتر تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =