علت روشن نشدن موتور برق بنزینی: بررسی 8 دلیل عمده + راهکار

علت روشن نشدن موتور برق بنزینی چیست؟ در این مقاله به بررسی 8 دلیل عمده روشن نشدن موتور برق بنزینی + راهکار های آن می پردازیم.

به گزارش ایسکانیوز، استفاده از موتور برق بنزینی برای مصارف خانگی و مصارف نیمه صنعتی کاربردها و مزایای بسیاری به‌همراه دارد. این در حالی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان این دستگاه، گاهی در استفاده از آن با مشکل مواجه می‌شوند. یکی از مشکلات شایع موتور برق بنزینی، برق ندادن آن است. فاکتورهای متعددی به‌عنوان علت روشن نشدن موتور برق بنزینی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ازآنجاکه ممکن است این مشکل برای تمام موتورهای برق بنزینی به‌وجود آید، بهتر است که با نحوه برطرف کردن خطا در این دستگاه و دستیابی به عملکرد صحیح آن برای تامین کاربری‌های مورد نیاز خود آشنا شوید. با ما همراه باشید تا علت روشن نشدن موتور برق بنزینی را مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل موثر بر برق ندادن موتور برق بنزینی

همانطور که می‌دانید موتور برق بنزینی معمولا در مواقعی استفاده می‌شود که به برق شهری دسترسی ندارید و متقابلا در شرایطی قرار گرفته‌اید که باید نیاز کاربری خود را به‌وسیله نیروی الکتریکی برطرف سازید. به‌عنوان مثال: ممکن است در مکان‌هایی مانند کمپینگ بوده یا با ابزارهایی مانند دریل و فرز مشغول به‌کار باشید. در این شرایط نبود برق برایتان مشکل‌ساز خواهد شد. استفاده از موتور برق در چنین شرایطی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد، البته درصورتی‌که بتوانید در استفاده از آن به عملکرد صحیح برسید.

به علت دسترسی آسان‌تر به بنزین، استفاده از ژنتورهای بنزینی نسبت به مدل‌های دیگر ژنراتور بیشتر است؛ اما به‌هرحال ممکن است این دستگاه نیز مانند هر تجهیز دیگر خراب شده و عملکرد صحیح خود را از دست دهد. دلایل متعددی در روشن نشدن این دستگاه ژنراتور نقش دارند. اگر بخواهیم علت روشن نشدن موتور برق بنزینی را مورد بررسی قرار دهیم، باید به فاکتورهایی ازجمله: میزان سوخت مخزن، کاهش سطح روغن موتور، فیلتر هوا، شمع کاربراتور، دریچه سوخت، سنسور سطح روغن و سوپاپ سوخت توجه کنیم. در ادامه هریک از این فاکتورها را به‌صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشکلات مربوط به ژنراتور

گاهی ممکن است ژنراتور بنزینی بدون هیچ ایرادی کار کند؛ اما بعد از اینکه آن را خاموش و مجددا روشن می‌کنید، دیگر برق ندهد. در این صورت ممکن است که ایرادات برقی سبب برق ندادن ژنراتور شده باشند. برای اینکه از نحوه عملکرد ژنراتور مطلع شوید، باید ارتباطات آرمیچر، ذغال و رگلاتور را مورد بررسی قرار دهید. البته عیب‌یابی موتور برق در چنین مواردی به تخصص و مهارت نیاز دارد و باید با استفاده از دستگاه‌های تست مخصوص انجام شود.

اگر برای یک مدت طولانی از ژنراتور استفاده نکرده باشید، ممکن است هنگام روشن کردن آن با برق ندادن موتور برق روبه‌رو شوید. علت روشن نشدن موتور برق بنزینی در چنین مواردی احتمالا خالی شدن بخش القایی الکتریسیته ژنراتور است. برای رفع این معضل می‌توانید با یک روش خاص به ژنراتور موتور برقی بنزینی شوک وارد کنید.

موتور برق

بروز مشکل در موتور

یکی از بارزترین علت روشن نشدن موتور برق بنزینی، خرابی موتور به‌عنوان اصلی‌ترین قطعه آن است. خرابی در هریک از قطعات موتور مانند کاربراتور، شاتون، سوپاپ‌ها، مجموعه پیستون، سیلندرهای موتور یا پوسته سیلندر می‌تواند باعث برق ندادن ژنراتور بنزینی شود.

استارت نخوردن موتور برق

اگر موتور استارت نخورد، ممکن است دلیل آن عدم تامین نیروی محرکه تولید برق باشد. از دلایل استارت نخوردن موتور برق می‌توان به آلودگی‌های شمع، عدم سوخت کافی در باک یا مخزن، کم‌بودن سطح روغن، استفاده از سوخت نامناسب، خرابی باتری ژنراتور و دلایل دیگر اشاره کرد. درصورتی‌که موتور کار نکند یا روشن نشود، می‌توان به مشکلات موتور ژنراتور مانند گریپاژ کردن موتور پی برد.

بروز مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

درصورتی‌که سوخت کافی در مخزن موتور برق بنزینی وجود نداشته باشد، موتور استارت نمی‌خورد. درحالی‌که ممکن است مخزن، سوخت کافی داشته باشد؛ اما به‌دلایلی سوخت‌رسانی به درستی انجام نشود. به‌عنوان مثال: انسداد و تجمع آلاینده‌ها روی فیلترها و صافی پمپ‌ها می‌تواند عامل ایجاد اختلال در سوخت‌رسانی و علت روشن نشدن موتور برق بنزینی باشد. همچنین اگر شمع موتور برق جرقه نزند، جرقه آن ضعیف باشد یا به‌صورت مستقیم نباشد، ژنراتور برق نمی‌دهد. شما می‌توانید با تست کردن شمع موتور برق بنزینی متوجه مشکل آن شوید. برای این کار می‌توانید شمع را با سیم وایر از موتور ژنراتور جدا کرده و بعد از هندل‌زدن شمع را نزدیک بدنه قرار دهید. اگر مشکل از شمع باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید این عملیات مشابه تعویض شمع خودرو بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. در صورت وجود سوخت کافی در مخزن و استارت نخوردن موتور باید مدار الکتریکی استارت برقی را مورد بررسی قرار دهید.

همانطور که در سایت رونیکس آمده است:

در ابتدا برای نحوه روشن کردن موتور برق باید بدانید که موتورهای برق به سوخت نیاز دارند و این سوخت معمولا بنزین یا گازوئیل است. در هنگام خرید موتور برق، میزان سوخت مورد نیاز برای کارکرد دستگاه در دفترچه راهنما و روی بدنه آن حک شده‌است. قبل از نصب موتور برق حتما از کافی بودن سوخت مطمئن شوید. از طرف دیگر اگر سوخت مدت طولانی در باک موتور برق مانده باشد، بهتر است از مکمل استفاده کنید.

ایجاد مشکل در اگزوز و تنفس موتور

یک علت روشن نشدن موتور برق بنزینی، انسداد اگزوز موتور ژنراتور است که در بسیاری از موارد به آن توجهی نمی‌شود. درصورتی‌که اگزوز دچار انسداد شود، موتور روشن نشده یا توان و قدرت کافی برای روشن شدن موتور را سلب خواهد کرد. اگر تنفس نامناسب و درواقع انسداد مسیر تنفس موتور، علت روشن نشدن آن باشد، به‌راحتی می‌توانید این مشکل را مرتفع سازید.

علت روشن نشدن موتور برق بنزینی

مشکلات مربوط به تابلو برق

تابلو برق در ژنراتور به مدارها و قطعاتی گفته می‌شود که برق تولیدی به آن‌ها منتقل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر درهریک از این قطعات و مدارها مشکلی ایجاد شود، موتور برق روشن نمی‌شود. درصورتی‌که موتور برق بنزینی به‌دلیل قطعی تابلو برق و خرابی قطعات و مدارهای آن روشن نشود، باید به تعویض آن فکر کنید؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید خودتان برای تعمیر آن اقدام کنید؛ چون موتور برق بنزینی دارای دو فاز است. درصورتی‌که تخصص لازم در تعمیر آن‌ها نداشته باشید، دچار برق‌گرفتگی شدید خواهید شد.

خرابی رگلاتور

رگلاتور قطعه‌ای است که برق تولیدشده در ژنراتور را تقسیم می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند علت روشن‌ نشدن موتور برقی بنزینی و خاموش شدن ناگهانی آن باشد. درواقع خرابی این قطعه باعث می‌شود که برق‌رسانی به محل مورد نظر انجام نشود یا پس از روشن کردن موتور برق، ولتاژ روی تابلو به ۱۰۰ تا ۳۰۰ برسد.

خاموش شدن موتور

گاهی ممکن است موتور برق برای چند ثانیه روشن شده و سپس خاموش شود. علت این مشکل می‌تواند کشیده نشدن اهرم، خرابی خازن، میزان کم سوخت، آلودگی‌های شمع، خرابی کاربراتور، خرابی باتری و ... باشد. در برخی موارد، مشکل خاموش شدن موتور برق با تنظیم فیلر سوپاپ برطرف می‌شود. باتوجه‌به این‌که مخزن سوخت دچار رسوب می‌شود، باید سوخت آن را تخلیه کرده و ژنراتور و کاربراتور را با تینر شستشو دهید. در این صورت مشکل خاموش شدن موتور برق بنزینی برطرف می‌شود.

چگونه از خراب شدن موتور برق بنزینی جلوگیری کنیم؟

تا اینجا چند علت روشن نشدن موتور برق بنزینی و خاموش شدن آن را مورد بررسی قرار دادیم. برای اینکه از خرابی این دستگاه جلوگیری کنید، باید ضمن مراقبت از ژنراتور و سرویس دوره‌ای این دستگاه، چند نکته را در استفاده از آن رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را به اختصار شرح می‌دهیم.

  • عوض کردن فیلتر موتور برق در بازه زمانی مشخص

  • تعویض به‌موقع روغن موتور

  • چک کردن کامل موتور برق قبل از روشن کردن آن

  • بررسی سطح روغن و سوخت مورد نیاز دستگاه و رعایت سطح استاندارد آن

  • عدم سوخت‌گیری و اضافه کردن سوخت به موتور برق روشن در حین کار

  • عدم قرار دادن موتور برق بنزینی در فضاهای سرپوشیده و کوچک

  • بررسی مداوم شمع موتور برق و تعویض سریع آن در صورت بروز مشکل

  • تخلیه سوخت و روغن موتور برق بنزینی درصورت عدم استفاده از آن برای مدت طولانی

  • عدم استفاده مداوم و پیوسته از ژنراتور و اجازه استراحت به دستگاه بعد از ۵ ساعت استفاده از آن

نکته

همانطور که در شکوه صنعت آمده است:

اگر برای مدتی نمی‌خواهید از دستگاه استفاده داشته باشید، بهتر است تا مخزن سوخت آن را خالی نمایید. باقی ماندن سوخت در مدت طولانی می‌تواند رسوب ایجاد کرده و عملیات احتراق دستگاه را با مشکلاتی رو به رو نماید. در صورتی که نمی‌خواهید برای مدتی بیش از ۲ هفته از دستگاه استفاده کنید، شیر بنزین دستگاه را ببندید و موتور را روشن کنید و اجازه دهید دستگاه بدون بار روشن بماند. پس از خاموش شدن دستگاه شرایط انبار کردن آن را مهیا و اقدام کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به علت روشن نشدن موتور برق بنزینی صحبت کردیم و دلایلی که ممکن است باعث بروز این مشکل و برق ندادن موتور برق شده باشد را مورد بررسی قرار دادیم. باتوجه‌به این‌که این دستگاه بیشتر در موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که دسترسی به انرژی برق ضرورت دارد، باید در اسرع وقت برای عیب‌یابی و تعمیر آن اقدام کنید. آشنایی با دلایل روشن نشدن این دستگاه به شما کمک می‌کند که برخی از مشکلات ساده آن مانند کمبود سوخت را برطرف سازید؛ اما در کل تعمیر قطعات و مدارهای این دستگاه و تعویض قسمت‌های آسیب‌دیده به تجهیزات تخصصی و نیروی متخصص نیاز دارد. درصورتی‌که تخصص و مهارت در تعمیر این دستگاه ندارید، بهتر است هیچ اقدامی نکنید؛ چون ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید.

کد خبر: 1224954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =