وصول حقوق دولتی معادن چهارمحال و بختیاری ۷۰ درصد رشد یافته است

امیرارسلان سیدین بروجنی گفت: در ازای مواد معدنی استخراج شده از معدن‌کاران، بهره مالکانه و حقوق دولتی دریافت و به خزانه دولت واریز شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، امیرارسلان سیدین بروجنی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش معادن در بخش تولید گفت: وصول حقوق دولتی معادن استان ۷۰ درصد رشد داشت.

وی با اشاره به تحقق ۱۰۰ درصدی هدف سال اظهار کرد: در یکسال اخیر 7 میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از ۱۰۶ معدن فعال استان، تولید و استخراج شده است.

امیرارسلان سیدین افزود: مهم‌ترین مواد معدنی استخراج شده از معادن چهارمحال و بختیاری، شامل سنگ تزئینی، خاک نسوز، سنگ گچ، سیلیس، سنگ لاشه، مواد اولیه سیمان و سنگ آهک هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت چهارمحال و بختیاری گفت: در ازای مواد معدنی استخراج شده، از معدن‌کاران، بهره مالکانه و حقوق دولتی دریافت و به خزانه دولت واریز شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد رشد داشته است. حقوق دولتی یا بهره مالکانه، سهمی است که دولت بابت بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از شخص بهره‌بردار دریافت می‌کند.

سیدین در خصوص نحوه هزینه کرد حقوق دولتی معادن نیز بیان داشت: درصدی از این بهره مالکانه که به حساب خزانه واریز می‌شود به عنوان هزینه‌های تملیکی و جاری به استان‌ها بازگردانده می‌شود تا برای تسهیل در امور زیرساختی معادن، پروژه‌های شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی در استان و زیرساخت‌های عمومی مناطق کمتر برخوردار هزینه شود. وی افرود: هم اکنون ۲۶۲ محدوده معدنی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۶۲ معدن دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شعار سال و به‌منظور جلب مشارکت مردم در فعال‌سازی معادن در کوتاه‌ترین بازه زمانی، محدوده‌های اکتشافی و معدنی بدون بهره‌بردار به مزایده گذاشته می‌شوند.

سیدین در پایان گفت: واگذاری محدوده‌های معدنی خارج از فرایند مزایده و در چارچوب ماده ۸۳ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن هم به عنوان اولویت‌ بخش معادن در سال جاری است.

خبرنگار: پریسا کنارنگ

انتهای پیام/

کد خبر: 1225371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =