پنج تا هشت میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم/ تفاوت در آمار ناشی از عدم ساماندهی اتباع است

شهریار حیدری گفت: بین پنج تا هشت میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم؛ خود همین تفاوت در آمار مهاجران افغانستانی به نوعی حکایت از عدم ساماندهی این اتباع دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از جمع‌آوری اتباع غیرمجاز پایتخت از سطح تفرجگاه‌ها تا پایان تعطیلات خبر داده است و گفته است: «این اتباع غیرمجاز به اردوگاه مراقبتی استان تهران تحویل داده شدند تا اقدامات لازم جهت بازگشت آن‌ها انجام شود.»

بیشتر بخوانید؛

سه راهکار برای حل چالش آبی با افغانستان

از سوی دیگر روز گذشته مولوی عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دولت سرپرست افغانستان هم گفته است: «جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته به خوبی از میلیون‌ها مهاجر افغان میزبانی کرد» وی تصریح کرده است: «ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای مدتی دیگر هم حضور مهاجرین افغان را تحمل کرده و در برابر مهاجرین از صبر و حوصله کار بگیرند تا زمینه عودت عزت‌مندانه آن‌ها به کشور مساعد شوند.»

این درخواست مولوی حقانی از مسئولین کشورمان در حالی مطرح می‌شود که بنا به اعتراف او و به شهادت ناظران حقوق بشری، ایران در طی دهه‌های متمادی به‌رغم برخی رفتارهای غیرکارشناسی مقطعی، فراتر از قواعد حقوق بین‌المللی و بر اساس مشتراکات دینی و فرهنگی پذیرای میلیون‌ها مهاجر افغانستانی بوده است.

با این وجود، مسئله «ساماندهی مهاجران» پس از تجربه سال‌ها تصمیمات شتاب‌زده در حوزه امور اتباع افغانستانی، همچنان حلقه مفقوده در عرصه «امنیت ملی» کشور است. مهاجرپذیری در تمام کشوهای جهان تابع اصول و قواعدی است و ایران هم نمی‌تواند از این قواعد بین‌المللی مستثنا باشد.

در راستای استفاده از تجربیات جهانی سرانجام گام بلند ایجاد «سازمان ملی مهاجرت» با تصویب نمایندگان مجلس یازدهم محقق شد، اما این سازمان تاکنون چه اقداماتی برای ساماندهی اتباع خارجی انجام داده است؟ آیا متولیان امر از جمله وزارت کشور آماری از تعداد مهاجران افغانستانی دارند؟ فقدان آمار دقیق از میزان مهاجران این کشور به چه معنا است؟ مجلس و دولت چه تدابیری برای پیشگیری از مخاطرات سیاسی و اجتماعی اتباع غیرمجازاندیشیده‌اند؟

شهریار حیدری؛ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

حیدری درباره آخرین اقدامات در زمینه ساماندهی مهاجران افغانستانی گفت: طرح ساماندهی اتباع بیگانه بویژه اتباع افغانستانی همواره در دستور کار مجلس یازدهم شورای اسلامی بوده و دولت نیز به این امر اهتمام دارد. البته برخی از این اتباع «کارت سبز» ندارند و این خلاف مقررات کشور است و به نوعی جرم محسوب می‌شود اما با توجه به شرایط افغانستان از نظر ناامنی و نگاه جمهوری اسلامی از منظر حقوق بشری و رعایت حرمت همسایگان، نوع برخورد با این مهاجران با تحلیل کلی که درباره برخورد با مهاجران غیرقانونی وجود دارد، متفاوت است.

پنج تا هشت میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم

وی افزود: جمهوری اسلامی در ارتباط با اتباع افغانستانی در طول سال‌های گذشته خیلی سختگیری نکرد اما با توجه به ضرورت ساماندهی آن‌ها قطعا باید قانون مهاجرت نسبت به هر تبع غیرایرانی اعمال شود و اتباع افغانستانی هم خارج از این چارچوب نیستند. بین پنج تا هشت میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم، خود همین تفاوت در آمار مهاجران افغانستانی به نوعی حکایت از عدم ساماندهی این اتباع دارد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: باید در «سازمان ملی مهاجرت»، قانون ساماندهی اتباع بیگانه اعمال شود. امنیت برای ما از هر مولفه‌ای مهم‌تر است و حضور هر تبعه‌ای در ایران حتی ناشی از ناامنی در افغانستان هم باشد باید قانونمند شود. حرمتی که ایران برای مهاجران قائل است تا حدودی خارج از عرف بین‌الملل است زیرا همسایگی را برای ما الویت بیشتری دارد.

پنج تا هشت میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم/ تفاوت در آمار ناشی از عدم ساماندهی اتباع است

شهریارحیدری؛ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وی تاکید کرد: الان حکومتی در افغانستان تحت عنوان طالبان مستقر است و مدعی است که برای اتباع افغانی شرایط زندگی فراهم کرده است، بنابراین اتباعی که این شرایط را می پذیرند باید برگردند و کسانی که نمی‌پذیرند باید با استفاده از قوانین بین‌المللی درباره مهاجرت‌پذیری ساماندهی شوند و تا ما نیز بتوانیم بین افرادی که به شکل نظام یافته در کشور مستقرهستند و آن‌هایی که به شکل غیرقانونی حضور دارند تفکیک قائل شویم. در زمینه عدم ساماندهی اتباع بیگانه مشکل داریم و وزارت کشور به عنوان متولی امر باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد.

«سازمان ملی مهاجرت» از نظر ساختار اداری و نیروی انسانی با مشکل مواجه است

حیدری درباره نقش «سازمان ملی مهاجرت» گفت: این سازمان تحت نظارت وزارت کشور فعالیت می کند اما سازمانی است که تازه شکل گرفته و بعد از سال‌ها از اداره کل به یک سازمان و تشکیلات رسمی تبدیل شده است و باید از نظر ساختار اداری و توان مالی تقویت شود. تا آن‌جا که اطلاع دارم این سازمان هنوز از نظر ساختار اداری و نیروی انسانی با مشکل مواجه است.

وی در ادامه گفت: برای اقامت مهاجران پولی دریافت نمی‌شود، اما طرد اتباع غیرمجاز از مرزها هزینه دارد و قرار بود این افراد جریمه ‌شوند و از درآمد همین جریمه‌ها طرد شوند اما این قانون در عمل اجرا نمی‌شود.

قانون اعطای شناسنامه به اتباعی که مادرشان ایرانی است، باید اصلاح شود

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس یازدهم شورای اسلامی درباره مشکلات قانون اعطای شناسنامه به اتباعی که مادرشان ایرانی است گفت: این قانون نیازمند اصلاح است و مجلس دوازدهم، اصلاح این قانون را باید پیگیری کند. تا پیش از این قانون، دختران و زنان ایرانی با اتباع غیرمجاز افغانستانی ازدواج می‌کردند و فرزندان این‌ افراد به تبع از همسر خارجی، فاقد شناسنامه بودند ولی در مجلس مصوبه‌ای را تصویب کردیم تا فرزندان این مادران هم به عنوان تبعه ایرانی شناخته شوند اما برخی از مردان افغانستانی از این قانون سوء‌استفاده کردند. آن‌ها با زنان ایرانی ازدواج کردند تا هم خودشان اقامت بگیرند هم فرزندانشان شناسنامه ایرانی بگیرند و آمار زاد و ولد این اتباع بالا رفت ولی بعد از مدتی بسیاری از این مادران دچار مشکل شدند زیرا بعضی از این زنان دو یا سه فرزند دارند ولی پدر فرزندان از کشور رفته است.

ایران در آینده از ناحیه اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی و سیاسی می‌بیند

حیدری درباره راهکار جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از بحران‌های امنیتی احتمالی ناشی از حضور مهاجران تندرو تصریح کرد: وقتی از آمار پنج تا هشت میلیون مهاجر افغانستانی حرف می زنیم ممکن است در بین این افراد تعدادی هم با انگیزه امنیتی و سیاسی حضور داشته باشند. بنابراین هر غیرایرانی که وارد خاک ما شود به او تبعه خارجی می گوییم و باید مدیریت و ساماندهی شود. متاسفانه یکی از آسیب‌های اجتماعی و سیاسی کشور ما در آینده از ناحیه همین اتباع غیرمجاز خواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: کل جغرافیای جمهوری اسلامی ایران باید مثل تمام کشورهای دنیا کاملا تحت کنترل امنیتی باشد. یکی از عواملی که می‌تواند ایجاد خرابکاری کند و باعث بی‌نظمی در فضای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شود حضور مهاجران غیرقانونی است. در زمینه اقتصادی مثلا اگر یک شهری که برای تامین نان و کالاهای استراتژیک برنامه‌ریزی کند ولی یکباره با جمعیت مهاجران غیرقانونی مواجه شود، در تامین کالاهای مورد نیاز و روزمره مردم دچار مشکل می‌شود. از نظر امنیتی هم کافی است فقط از میان هزاران نفر، دو نفر ناامنی ایجاد کنند یا مثل حادثه تروریستی شاهچراغ با عوامل ناامنی همکاری کنند بنابراین اتباعی که به صورت غیرمجاز از مرزها عبور کرده‌اند بالقوه خطرناک هستند و دولت باید در زمینه سریع‌تر اقدام کند.

تعدادی بالای اتباع غیرمجاز، برای امنیت ملی مخاطره‌آمیز است

وی درباره نقش کارت ملی اتباع بیگانه برای کنترل تهدیدات احتمالی گفت: وقتی به اتباع بیگانه کارت اقامت می‌دهند، سوابق این افراد بررسی شده و اگر فرد پرخطری نباشند و صرفا به این علت که ایران یک کشور امن برای آن‌هاست، آمده باشند، کارت می‌گیرند. مزیت این کار در این است که تکلیف نیروی انتظامی هم مشخص است زیرا این افراد را تحت کنترل قرار می‌دهد کما این که در کشورهای دیگر نیز به همین شکل است. در کشور ما چون اتباع غیرمجاز زیادی وجود دارند، حضور این تعداد برای امنیت ملی یک مخاطره است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مهاجران افغانستانی با وجود تمام حرف‌هایی که زده شد برای کشور ما فرصت هم هستند و آن‌ها را نباید صرفا از زاویه امنیتی بررسی کرد. این افراد در صورتی فرصت هستند که بتوانیم از آن‌ها به عنوان فرصت استفاده کنیم. بخش خصوصی در برخی مشاغل از اتباع خارجی استفاده می‌کند پس می‌توانند به عنوان نیروی کار مفید باشند ولی همین اشتغال این افراد هم باید ساماندهی شود.

قانون ساماندهی اتباع افغانستانی داریم اما مدیریت نداریم

حیدری در پایان درباره نقش دولت و مجلس در ساماندهی اتباع خارجی گفت: کار ساماندهی مهاجران، وظیفه دولت است و باید در قالب لایحه به مجلس منعکس کند کما این که قانون ساماندهی داریم اما مدیریت نداریم. مجلس بر اجرای این قانون نظارت می‌کند اما صرف نظارت مجلس گرهی از واقعیت‌های موجود باز نمی‌کند و مسیولیت تامین امنیت کشور با دولت است و مجلس تنها یک نهاد قانون گذاری و ناظر بر اجرای آن است. مساله اتباع بیگانه مساله ای نیست که صرفا با ورود مجلس ساماندهی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =