رشد صنعت شیلات در خراسان شمالی به چه اقداماتی نیازمند است / خیز به سوی پرورش انواع ماهیان و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: رشد صنعت شیلات در خراسان شمالی به اقدام برای تولید انواع بیشتری از ماهیان، همچنین عبور از آبزی‌پروری سنتی و گام به سوی بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به روزتر نیازمند است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، جواد شریفی مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در خراسان شمالی ۱۰۲ واحد پرورش ماهی سردآبی، ۱۱۰ واحد پرورش ماهیان گرمابی و ۱۰ واحد پرورش ماهیان زینتی فعالیت دارند.

شریفی عنوان کرد: در استان، در واحدهای پرورش ماهی سردآبی گونه قزل آلا، در واحدهای پرورش ماهیان گرمابی چهار گونه ماهی از خانواده کپور ماهیان و در واحدهای پرورش ماهیان زینتی نیز ۱۲ گونه ماهی زینتی بر اساس تقاضای بازار، پرورش داده می‌شوند.

وی در ادامه گفت: از ۱۰۲ واحد پرورش ماهی سردآبی استان، ۶۸ واحد از آنها، مزارع سردآبی بزرگ مقیاس و مابقی واحدها نیز استخرهای ذخیره آب کشاورزی هستند که تحت پرورش قرار گرفته‌اند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین افزود: از ۱۱۰ واحد پرورش ماهیان گرمابی نیز سه واحد مزرعه بزرگ مقیاس، ۱۰۵ واحد استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی، همچنین دو بند عبدل آباد و ازون بیجه در شهرستان بجنورد تحت پرورش ماهیان گرمابی هستند.

وی در ادامه گفت: از ۱۰ واحد پرورش ماهیان زینتی، سه واحد از آنها به صورت صنعتی و هفت واحد به صورت اشتغال خُرد، به پرورش ماهیان زینتی مورد تقاضای بازار مشغول به فعالیت هستند.

شریفی خاطرنشان کرد: در استان، در حال حاضر در واحدهای پرورش ماهی سردآبی به طور مستقیم ۲۱۷ نفر، در واحدهای پرورش ماهیان گرمابی به طور مستقیم ۹۵ نفر و در واحدهای پرورش ماهیان زیتنی نیز ۱۱ نفر اشتغال دارند.

تولید ۲۹۵۰ تن ماهی خوراکی در استان، طی سال ۱۴۰۲

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه درباره صید و عرضه این ماهیان به بازار مصرف نیز اظهار کرد: در استان، به طور مستمر رهاسازی، برداشت و صید بچه ماهیان سردآبی همچنین ماهیان زینتی در استخرها انجام می‌شوند.

وی افزود: برداشت و صید ماهیان گرمابی از استخرهای پرورش ماهی نیز طی آبان تا دی ماه انجام می شود.

شریفی عنوان کرد: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، به میزان دو هزار و ۴۰۰ تن قزل آلا صید شد.

وی افزود: طی آبان تا دی ۱۴۰۲ نیز ۵۵۰ تن ماهیان گرمابی برداشت و صید شد.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان دو هزار و ۳۴۵ تن قزل آلا از استخرهای سردآبی و طی آبان تا دی ماه سال ۱۴۰۱ نیز ۵۲۰ تن ماهیان گرمابی برداشت و صید شدند.

این مسئول همچنین یادآور شد: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به میزان دو میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی و در سال ۱۴۰۱ نیز به همین میزان قطعه ماهی زینتی از استان به بازار تقاضا عرضه شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد استخرهای ذخیره آب کشاورزی بسیار است، رویکرد آینده سازمان جهاد کشاورزی استان استفاده از ظرفیت این استخرها برای پرورش ماهیان است.

علاوه بر این، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه مصرف گوشت ماهی در سبد پروتئینی خانوار پس از گوشت قرمز و مرغ، در اولویت سوم قرار دارد، عنوان کرد: بخشی از تولیدات ماهیان خوراکی استان به بازارهای خارج از استان ارسال می شوند و در مقابل برخی از انواع ماهیان مورد تقاضای بازار استان نیز وارد می شود.

وی در تشریح بازار فروش ماهیان نیز بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ درآمدزایی حاصل از ماهیان پرورشی رضایت بخش نبود.

شریفی گفت: در سال ۱۴۰۱ هرچند هزینه تولید پرورش ماهیان بالا بود اما در عین حال، قیمت خرید ماهیان در بازار مصرف بالا نبود و ادامه فعالیت در این زمینه صرفه اقتصادی نداشت.

وی افزود: با این وجود، در سال ۱۴۰۲ قیمت خرید ماهی در بازار مصرف بالا رفت و آبزی پروران را به ادامه کار امیدوار کرد، به گونه‌ای که شش واحد نیمه فعال در استان تمام فعال شدند.

پرورش ماهی تیلاپیا در استان، همچنان معطل چراغ سبز محیط زیست

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره تقاضای پرورش ماهی تیلاپیا در شرایط پرورش بسته در استان نیز اظهار کرد: ماهی تیلاپیا، ماهی گرمابی، مقاوم به شوری است که در مزارع بسته پرورش داده می شود. این نوع ماهی با کیفیت پایین آب در واحدهای پرورشی سازگار است.

شریفی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان های سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی این نوع ماهی پرورش داده می شود، اعلام کرد: درحال حاضر، در استان نیز تقاضا برای پرورش این نوع ماهی بسیار بالا است درحالیکه اداره کل محیط زیست استان بابت پرورش این نوع ماهی در استان مخالفت می‌کند و اجازه انجام آن را نمی‌دهد.

وی با یادآوری این مطلب که ماهی تیلاپیا، گونه‌ای از ماهیان مهاجم است که در صورت وارد شدن به منابع آبی آزاد به دیگر گونه‌های ماهیان آسیب می زند، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان به اداره‌کل محیط زیست استان اعلام کرده است که این نوع ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و در شرایط بسته پرورش داده می‌شوند.

گام خراسان شمالی برای پرورش ماهی خاویاری

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه درباره پرورش ماهی خاویاری اظهار کرد: این نوع ماهی از گونه ماهیان سردآبی است و یک دوره پرورش آن برای صید و برداشت، سه سال به طول می‌انجامد.

وی عنوان کرد: درآمدزایی از پرورش این نوع ماهی سودآوری بسیار بالایی برای سرمایه گذاران دارد.

شریفی اعلام کرد: در این زمینه در سال ۱۴۰۲ یک متقاضی در شهرستان شیروان به صورت آزمایشی نسبت به پرورش آن در بخشی از مزرعه پرورش ماهی خود اقدام کرد. این سرمایه گذار تصمیم دارد که در سال ۱۴۰۳ پرورش این گونه را در مزرعه خود توسعه و ادامه دهد.

نوسازی واحدهای آبزی پروری استان نیازمند تخصیص تسهیلات

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به تغییر اقلیم، تداوم کم بارشی‌ها و خشکسالی‌ها در استان نیز اشاره و تصریح کرد: در مقابل چنین شرایطی باید توان تاب آوری اشتغال آبزی پروری را افزایش دهیم.

وی بهسازی و نوسازی تجهیزات و امکانات مزارع و واحدهای آبزی پروری همچنین بکارگیری تکنولوژی‌های به روز را اصلی ترین راهکار عبور از بحران اقلیمی و کم بارشی‌ها برای این چرخه تولیدی دانست.

شریفی گفت: این در حالی است که هنوز به طور عمده در سطح کشور و در سطح استان آبزی پروری به شیوه سنتی و با تجهیزات و امکانات به روز نشده، انجام می‌شود هرچند که البته در سطح کشور شماری از واحدهای آبزی پروری به سوی بهره گیری از تکنولوژی‌های به روز اقدام کرده‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که بهسازی، نوسازی واحدهای آبزی پروری و بهره گیری از تکنولوژی‌های به روز برای تاب آوری در مقابل کم بارشی ها و تغییر اقلیم همچنین افزایش بهره‌وری در تولید ضروری و الزامی است، اعلام کرد: در استان استقبال و تمایل از این رویکرد اتفاق افتاده است، با این وجود، انجام آن به حمایت‌های مالی دولت و پشتیبانی تسهیلاتی نیازمند است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: دولت باید صنعت آبزی پروری را از محل اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ همچنین کمک‌های مالی فنی و اعتباری درون سازمانی پشتیبانی کند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =