ناسا برای مسافران ماه قطار می‌سازد

سازمان ناسا برای حمل انسان‌هایی که قرار است در آینده روی کره ماه جابه‌جا شوند یک قطار طراحی کرده که ریلی ندارد و با کمک ربات‌ها جابه‌جا می‌شود.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سازمان ناسا به تازگی 6 مفهوم علمی تخیلی را برای دریافت بودجه جدید معرفی کرده است که یکی از آنها قطار ماه است. این قطار که Float نام دارد از ربات‌های مغناطیسی معلق برای انتقال روزانه 100 تن مواد روی سطح ماه استفاده می‌کند.

به گفته تیم پروژه Scalextric-like، این روشی مطمئن و مستقل برای جابه‌جایی منابع استخراج شده در ماه فراهم می‌کند.

رهبر پروژه دکتر اتان شالر، مهندس رباتیک آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، می‌گوید: یک سیستم حمل‌ونقل رباتیک بادوام و با عمر طولانی برای عملیات روزانه یک پایگاه قمری پایدار در دهه 2030 حیاتی خواهد بود. از این رو می‌خواهیم اولین سیستم راه آهن قمری را بسازیم که حمل‌ونقل محموله قابل اعتماد، مستقل و کارآمد را در ماه فراهم کند.

برخلاف راه‌آهن روی زمین، این شبکه حمل‌ونقل قمری از ریل‌های ثابتی که می‌شناسید، استفاده نمی‌کند. طول مسیر این قطار یک مسیر انعطاف‌پذیر است که می‌تواند مستقیماً روی سطح ماه باز شود. در نتیجه زمان ساخت طراحی این مسیرها کم است و در صورت تغییر پایگاه ماه به سادگی جمع و به جای دیگر منتقل می‌شوند. با این حال، حرکت واقعی توسط مجموعه‌ای از «ربات‌های مغناطیسی بدون نیرو» انجام می‌شود که روی سطح مسیر حرکت می‌کنند. در واقع، خود مسیر نیروی رانش الکترومغناطیسی تولید می‌کند تا ربات‌ها را به مقصد برساند.

این همان اصل پشت قطارهای مغناطیسی یا «مگلو» (Maglev) روی زمین است که از میدان‌های الکترومغناطیسی قوی برای به حرکت درآوردن واگن‌های بدون نیرو در امتداد ریل استفاده می‌کنند. قطار مغناطیسی از 2 مجموعه آهنربا استفاده می‌کند: یک مجموعه برای بلند کردن و شناور کردن قطار روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو. مزیت این کار عدم وجود اصطکاک بین قطار و ریل است. در واقع، این ریل‌ها هستند که قدرت را به جای خود وسیله نقلیه تامین می‌کنند.

دکتر شالر ادعا می‌کند که هر ربات قادر خواهد بود بارهایی با اشکال و اندازه‌های مختلف را با سرعتی در حدود 1/6 کیلومتر در ساعت حمل کند. برخلاف ربات‌های چرخ‌دار یا پادار، این چرخ دستی‌های شناور از فرسودگی مسیرها در محیط غبارآلود ماه جلوگیری می‌کنند.

در حالی که ایده پایگاه‌های ماه ممکن است در حال حاضر دور از ذهن به نظر برسد، واقعیت زندگی در ماه در حال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده است. به عنوان بخشی از ماموریت‌های آرتمیس، ناسا در حال کاوش و در نهایت فرود در نزدیکی قطب جنوبی ماه است که گمان می‌رود یخ را در دهانه‌های خود نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

ماه‌نورد هندی عناصر سطح ماه را شناسایی کرد

اگرچه ناسا تاریخ فرود خدمه ماه را به تعویق انداخته است، آژانس فضایی هنوز جاه‌طلبی دارد تا حضور انسان در ماهواره ماه ما را ایجاد کند.

جیم فری، معاون توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا، اخیراً گفته است که آژانس فضایی احتمالاً بیش از یک کمپ اصلی را به عنوان بخشی از فرود آرتمیس خواهد ساخت. در نهایت، ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی رقیب در روسیه و چین ممکن است همه تلاش کنند تا شهرک‌های دائمی در ماه ایجاد کنند.

با این حال، به دلیل محیط خشن در سطح ماه، استخراج معادن و حمل و نقل مواد ممکن است برای فضانوردان انسان ایمن نباشد. دکتر شالر توضیح می‌دهد که FLOAT به طور مستقل در محیط غبارآلود و غیرقابل مهمان‌نواز ماه عمل خواهد کرد. این سیستم می‌تواند برای حمل سنگ استخراج شده در محل یا برای حمل مواد استفاده شود.

«فلوت» تنها یکی از 6 ایده آینده‌نگر است که برای فاز دوم بودجه از سوی NIAC، برنامه «مفاهیم پیشرفته خلاقانه» ناسا انتخاب شده است. این پروژه‌ها از تلسکوپ‌های سیال گرفته تا موشک‌های پلاسما را که می‌توانند انسان را تنها در 2 ماه به مریخ ببرند، شامل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =