ماه‌نورد هندی عناصر سطح ماه را شناسایی کرد

هند همین هفته گذشته بود که ماه‌نوردش را در قالب ماموریت چاندرایان-۳ روی ماه فرود آورد. حال این ماه‌نورد اولین مشاهدات علمی‌اش را از قطب جنوب ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرد که ماه‌نورد این کشور با پرتاب لیزر به سطح ماه، وجود گوگرد را تائید کره است. این اولین کاوشگری است که این منطقه را کاوش کرده است.

سازمان فضایی هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: ابزار طیف‌سنجی شکست ناشی از لیزر کاوشگر چندرایان-۳ توانست اولین اندازه‌گیری در محل را روی ترکیب عنصری سطح ماه انجام دهد. این اندازه‌گیری‌های درجا حضور عنصر گوگرد در منطقه را به‌طور واضح تائید می‌کنند، چیزی که تاکنون توسط ابزارهای روی مدارگردها امکان‌پذیر نبود.

آنالیزهای اولیه همچنین به وجود آلومینیوم، آهن، کلسیم، کروم و تیتانیوم، منگنز، سیلیکون و اکسیژن اشاره داشته است.

در حالی که چین، روسیه و ایالات متحده همگی روی ماه فرود آمده‌اند، تلاش‌های قبلی روسیه و هند برای رسیدن به قطب جنوب ناموفق بوده است. 

بیشتر بخوانید:

رقابت جهانی بر سر قاره هفتم؛ ماه

تصور می‌شود که قطب جنوب پرآب‌ترین منطقه ماه باشد و ماه‌نورد چاندرایان-۳، معروف به پراگیان، دو هفته آینده را با استفاده از لیزر خود برای شکار نشانه‌هایی از آب یخ زده و همچنین مطالعه روی جو و پی بردن به ترکیب قطب جنوب صرف خواهد کرد. نام پراگیان از کلمه هندو پراگیا به معنای عالی‌ترین و خالص‌ترین شکل خرد، هوش و درک گرفته شده است.

آب منجمد در صورت یافتن روی سطح ماه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، زیرا روزی می‌تواند برای تولید اکسیژن قابل تنفس برای پایگاه‌های ماه آینده استفاده شود و همچنین می‌تواند مواد لازم برای سوخت موشک را فراهم کند که می‌تواند به ارسال ماموریت‌ها به مریخ کمک کند.

این مریخ نورد کوچک تنها ۲۵/۸ کیلوگرم وزن دارد و تقریباً به اندازه یک ژرمن شپرد کوچک است. این دستگاه مجهز به ابزار لیزری LIBS و همچنین پرتو ذرات آلفا است. LIBS  قادر است عناصر را با شلیک لیزرهای شدید به سطح ماه و تولید پلاسمای داغ شناسایی کند. با مطالعه نور آن پلاسما، محققان می‌توانند طول موج ذرات مختلف را در آن قطعه خاص از ماه شناسایی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =