ذخایر روغن در کشور کافی است / مردم نگران تأمین روغن نباشند

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد: اکنون وضعیت روغن در کشور خوب و ذخیره به صورت قابل قبول است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ عباس قبادی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو (چهارشنبه ۶ اسفند) با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد روغن خام کشور وارداتی است، افزود: قیمت روغن پالم از ۶۰۰ یورو به ۹۰۰ یورو در تن افزایش داشته است، همچنین روغن آفتابگردان از ۷۰۰ یورو به ۱۳۰۰ یورو رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از آذرماه امسال ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن روغن خام در ماه به کارخانه‌ها تحویل داده شده است، بیان کرد: همه عوامل دست به دست هم داد تا فشار به ذخایر ما بیشتر شود؛ ضمن اینکه اکنون وضعیت روغن در کشور خوب و ذخیره به صورت قابل قبول است.

کارخانجات سه شیفته در حال فعالیت هستند

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه کارخانجات ما سه شیفته در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: روغن کالایی خاص است و تولید آن مسائل خاص خود را دارد؛ پس رسیدن به وضعیت عادی نیاز به زمان دارد.

هیچ سقفی برای واردات دانه‌های روغنی نداریم

قبادی با اشاره به اینکه واردات دانه‌های روغنی به دلیل فاسد شدن، مشکلات خاص خود را دارد، ادامه داد: در بحث دانه‌های روغنی هیچ سقفی نداریم، ما اولویت را در واردات به دانه‌های روغنی می‌دهیم، لذا ما هیچ سقفی در ارتباط با دانه‌های روغنی نداریم، پس اولویت واردات دانه‌های روغنی است اما این واردات مشکلات خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در دانه‌های روغنی باید به مسائل بهداشتی توجه کرد زیرا فسادپذیر است، گفت: در واردات دانه‌های روغنی باید به مسائل بهداشتی توجه کرد، زیرا زود فاسد می‌شوند؛ لذا این موضوع ترمز و مانع است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه اظهار داشت: روغن کالایی بوده که طی سال‌های گذشته ما در آن هیچ مشکلی نداشتیم.

قبادی افزود: با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود، این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود.

در ماه‌های آبان و آذر مشکلات موجود در خصوص روغن کاهش یافت

وی با بیان اینکه در ماه‌های آبان و آذر مشکلات موجود در خصوص روغن کاهش یافت، ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد.
قبادی ادامه داد: در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد کند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه سال گذشته حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز وارد کشور شد، گفت: امسال واردات گوشت قرمز به زیر ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است زیرا ارز مربوط به گوشت نیمایی شد، وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته می‌شود یکسری اتفاقات دیگری هم به دنبال آن می‌افتد. به همین خاطر است که باید تمام جوانب امر را ببینیم و همه مسائل پیرامون ارز ۴۲۰۰ تومانی را بسنجیم در آخر مجلس است که به ما می‌گوید چه کار کنیم.

نزدیک به یک میلیارد دلار به دانه‌های روغنی اختصاص دادیم

قبادی با اشاره به اینکه امسال نزدیک به یک میلیارد دلار به دانه‌های روغنی اختصاص دادیم افزود: حدود همین میزان هم تقریباً می‌توان گفت که به روغن خام اختصاص دادیم، دانه‌های روغنی در اولویت کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طبیعتاً در تولید داخل هم خرید تضمینی وجود دارد ادامه داد: میادین میوه و تره بار گوشت مرغ را می‌آورند و تا غروب عرضه می‌کنند، لذا در این رابطه محدودیت و مشکلی وجود ندارد. به هر میزانی که بخش تولید به ما مرغ تحویل بدهد به همان میزان در بحث عرضه اقدام می‌کنیم.

قبادی افزود: ما تکلیف داریم ذرت و کنجاله را وارد کشور کنیم و این کار اتفاق افتاده است یعنی هر آنچه که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده را انجام داده‌ایم. ما کنجاله و ذرت را تحویل همکاران وزارت جهاد دادیم و از اینجا به بعد و وظیفه دخالت در سامانه بازارگاه را نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =