صنعت خواستار بکارگیری نیروی متخصص دانشگاهی است/ تامین ۲۵ درصدی بودجه از منابع غیرشهریه‌ای

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با اشاره به اینکه بدنبال اقتصاد دانش‌بنیان و تقویت درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه هستیم، گفت: اجرای طرح پویش در دانشگاه موثر بوده و صنعت به شدت نیازمند نیروی متخصص است.

پیام نجفی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با اشاره به ماحصل برگزاری رویداد عصر امید به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: این رویداد برای فعالان در عرصه‌های مختلف واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان فرصت مناسب بود و برخی از پژوهشگران به دنبال فرصت برای معرفی دستاوردها و معرفی به صنعت با برگزاری این رویداد اتفاقات مناسب برای آنها رقم خورد  و بازار مناسب برای فروش ایجاد شد.

وی افزود: تاکنون طرح‌های متعدد در شورای اقتصاد مطرح شده و امیدواریم بتوان از حالت پایلوت خارج شده و تجربه مناسب با حضور ۴۵۰ شرکت کننده فناور، پژوهشگر شرکت‌های دانش بنیان وابسته به سرای نوآوری و مراکز رشد ایجاد شده است و می‌تواند کمک کننده برای ایجاد ارتباطات مناسب، تجربه و شناسایی نقاط ضعف و قوت بوده و توانسته رشد مناسبی داشته باشد.

هدف تقویت درآمدهای غیرشهریه‌ای است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال تقویت اقتصاد دانش بنیان و درآمدهای غیرشهریه‌ای است، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در استان اصفهان توانستند به شکل مناسب به فعالیت بپردازند. این شرکت‌ها از مرحله ایده و ایده پردازی شروع بکار کرده و در مقاطع مختلف به شرکت‌های مهم و تاثیرگذار در جامعه تبدیل شدند و دانشگاه سهام‌دار این شرکت‌ها است. برخی از مجموعه‌ها برای تقویت حوزه فناوری، آموزش‌ و ظرفیت‌ها در حوزه فناوری به توسعه طرح‌های دانش بنیان کمک کرده است.

تقویت طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

وی ادامه داد: سراهای متعدد در استان اصفهان به فعالیت می‌پردازند. البته اولین سرای مشترک با اتاق بازرگانی را داشته و دانشگاه با صنعت به تعامل پرداخته و در نتیجه باعث تقویت طرح پویش شده و این طرح به آموزش دانشگاه کمک کرده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۵ درصد کل بودجه از منابع غیرشهریه‌ای تامین شده است، ادامه داد: در راستای ارتقای این عدد در تلاش هستیم. البته این بودجه حوزه فناوری نیست، بلکه شامل دوره‌های پژوهشی و کوتاه مدت است.

نجفی ادامه داد: تعاملات مناسب با صنایع و دستگاه‌های اجرایی برقرار شده است. طرح پویش در استان اصفهان برای اولین بار فعال شده و استقبال از سوی دانشجویان در این طرح و جذب در صنعت به شکل ترمی انجام می‌شود. از دو هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب برای شرکت در این طرح هزار و ۵۰۰ نفر در ترم جاری برای فعالیت در طرح پویش انتخاب شده و برخی انتخاب نشدند.

رشته‌های تحصیلی مورد نیاز صنعت کدام است؟

به گفته وی صنعت به شدت نیازمند نیروی متخصص دانشگاهی است و هم‌اکنون نیروی کار و علاقمندان برای مهارت‌آموزی در رشته‌های علوم دامی، باغبانی، حسابداری، روانشناسی، علوم تربیتی، معدن و ...مورد توجه هستند. تعداد قابل توجهی از دانشجویان در نهادهای متعدد به فعالیت می‌پردازند. البته ظرفیت‌های خالی فراوان وجود داشته و صنعت خواستار دانشجو است. 

افزایش متوسط ۳۰ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

وی با بیان اینکه افزایش حقوق در بین کارکنان واحدهای دانشگاهی به‌طور متوسط ۳۰ درصد است، گفت: در حوزه مسکن موضوعات برای اختصاص فضاها به تعاونی مسکن پیگیری‌ها شده و تعاملات در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم نتیجه مناسب را اخذ کرده و رایزنی‌ها برای استان در حال انجام است. همچنین در زمینه اختصاص امکانات رفاهی اقدامات انجام شده و از ظرفیت‌های استان و کمک‌های غیرنقدی  است. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای تامین مسکن کارکنان شرکت تعاونی استان تشکیل شده و به‌دنبال ایجاد ظرفیت‌های خارج از دانشگاه هستند، اظهار کرد: اقدامات رفاهی و فعالیت‌های مناسب در دستور کار قرار گرفته است و به شکل استانی کمیته‌هایی تشکیل شده تا بتوان به همکاران کمک کرد و از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده کرد.

نجفی گفت: سعی شده از ظرفیت‌های واحدها برای کمک‌ها و ایجاد فرصت‌ها استفاده کرد و امیدواریم بتوانیم اقدامات مناسب در این زمینه انجام داد تا بتوان بخشی از  زحمات همکاران را جبران کرد. هم اکنون برای کارمندان شرکت تعاونی مسکن استان تشکیل شده و هیات مدیره عضوگیری شده تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

ارائه خوابگاه به دانشجویان ایرانی و غیرایرانی

نجفی درباره ایجاد خوابگاه‌ برای دانشجویان ادامه داد: برای متاهلان در حال ایجاد اراضی در این پروژه بلند مدت هستیم و در شرایط کنونی امیدواریم بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. در برخی از واحدهای دانشگاهی شاهد کمبود فضا هستیم و برای حل این چالش ظرفیت‌های موجود بکار رفته تا بتوان از ظرفیت‌های خالی موجود برای دانشجویان ایرانی و غیرایرانی اقدامات مناسب انجام داد.

وی ادامه داد: برای متاهلان ظرفیت تامین مسکن از سوی دولت ایجاد شده است. هرچند برای سالجاری از طریق پیگیری مسئولان استانی در پی اختصاص اراضی برای ایجاد خوابگاه‌های متاهلی هستیم.در این شرایط از ظرفیت‌های دیگر موسسات استفاده شده و امیدواریم بتوان آنها را راه اندازی کرد. هرچند کیفیت خوابگاه‌ها مناسب است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درباره وضعیت واحدهای زیان‌ده دانشگاهی در استان اصفهان گفت: این استان از وسعت قابل توجهی برخوردار است و زمانی از لحاظ جمعیت تراز متفاوتی را داشته و مهاجرت به برخی از شهرستان‌ها را شاهد هستیم و ظرفیت‌های دانشگاهی تغییر کرده است. سیاست دانشگاه تعطیلی واحدها نیست، بلکه از تمامی ظرف‌ها استفاده شده و اتفاق مناسب افتاده و دانشگاه به‌دنبال سرمایه‌گذاری است و شرکت‌های دانش بنیان مستقر شده و ظرفیت‌ها از طریق حوزه فناوری مناسب است.

وی تاکید کرد: ماموریت ویژه برای واحدهای دانشگاهی تعریف شده است. برخی از دیگر واحدها هم از فضاهای مولد استفاده کرده و این نیروها باید در دانشگاه تحت آموزش قرار گرفته و  اتفاقات مناسب رخ دهد.  در سال‌های اخیر پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با رشد همراه بوده است. 

نجفی با بیان اینکه عملکرد مالی برخی از واحدهای دانشگاهی در استان‌ اصفهان مثبت است، ادامه داد: تغییرات جغرافیایی جمعیت و تغییرات اقلیمی می‌تواند تاثیرگذار باشد. دانشگاه تمامی ظرفیت‌ها خود را حفظ کرده و با مهندسی ظرفیت‌ها ماموریت جدید تعریف شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: اصلی‌ترین رویکرد دانشگاه در استان اصفهان و دانشگاه توجه به اشتغال دانشجویان تحت عنوان طرح پویش و طرح پایش و توجه به فعالیت شرکت‌های نوپا و تربیت دانشجویان اثربخش را شاهد هستیم. برای مثال در چند سال اخیر یک واحد دانشگاهی ضررده بود، اما از طریق طرح پویش این دانشگاه  توسعه پیدا کرد. برای مثال شاهد رونق رشته‌های فنی و مهندسی در برخی از واحدهای دانشگاهی هستیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1147031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =