نشست تخصصی «رویکرد عقلانی به مقوله وحدت اسلامی» برگزار شد

مسئولان در نشست تخصصی «رویکرد عقلانی به مقوله وحدت اسلامی» با تأکید بر اینکه دشمنان برای مقابله با تقریب مذاهب اسلامی برنامه دارند بر لزوم گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه تقریب تأکید کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی «رویکرد عقلانی به مقوله وحدت اسلامی» با حضور محمد نخی رئیس اداره دوره های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مسیب داوری دبیر کارگروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی، سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قاضی زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان، رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان، رؤسای شورهای های تخصصی، کارکنان و استادان برگزار شد.

استادان اعتقادات دینی و باورها را در نسل جوان تقویت کنند

سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ابندای این نشست با تبریک هفته معلم و ابراز خرسندی از فعالیت های دانشگاه در حوزه تقریب مذاهب، گفت: استان بوشهر باتوجه به موقعیت خود، یکی از استان های مهم در حوزه تقریب مذاهب است و خوشبختانه از سال گذشته که دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در مرکز کنگان، افتتاح شد، فعالیت های اثربخشی با حضور برادران شیعی و برادران اهل سنت انجام گرفت که پیوند بین شیعه واهل سنت را در این بخش مستحکم تر کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه تقریب مذاهب، یکی از حوزه هایی است که استکبار و دشمنان اسلام به طور یکپارچه بر آن تأکید دارند، گفت: دشمنان ما نه تنها با ایران اسلامی بلکه با شریعت الهی اسلام عناد داشته و به دنبال برتری جویی نسلی در جهان هستند.

نشست تخصصی «رویکرد عقلانی به مقوله وحدت اسلامی» برگزار شد

وی با اشاره به هجمه های مختلف و مستمر دشمنان بر مسلمانان و دین اسلام، عنوان کرد: کفر و شرک در صدد این هستند به نحوی وجود باریتعالی را کتمان سازند و یکتاپرستی را از میان بردارند.

حیدری سنگستانی با بیان اینکه تقریب مذاهب به معنای یکسان سازی علایق و سلایق نبوده و نزدیک شدن قلوب مسلمانان به یکدیگر مهم است، توضیح داد: دین اسلام، دین گفتگو است و همه سلیقه ها در آن دیده شده است. گفتمان سازی با اصل اسلامی برابر است که باید رعایت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه چند دستگی کار شیطان است، ادامه داد: باید کلام حق را زنده نگه داشت و در این راه باید با آگاهی و دانش کافی، پاسخگوی سؤالات و شبهات بود.

در ادامه این نشست رضا دشتی مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با ارائه گزارشی از فعالیت این دانشگاه در حوزه تقریب مذاهب اظهار کرد: دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با توجه به موقعیت خاص شهرستان کنگان، آبان ماه سال گذشته با حضور مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحامد علم الهدی مشاور تقریب مذاهب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان، مدیران استانی، ائمه جمعه و بزرگان اهل سنت استان و امامان جمعه استان افتتاح شد.

دشتی با تأکید بر اینکه با افتتاح این دفتر، فرصتی فراهم شد تا فعالیت های مختلفی به صورت مشارکتی برگزار شود، توضیح داد: یکی از مهم ترین این برنامه ها، فعالیت در حوزه مهدویت بود چرا که مهدویت، گفتمان جهانی و بین ادیان است و علمای اهل سنت در این خصوص کتب دارند.

وی ادامه داد: نشست گفتمان وحدت اسلامی، نشست با اساتید گروه معارف، همکاری در برگزاری جشنواره مشاعره علوی، بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی،حضور در راهپیمایی 22 بهمن، کرسی آزاد اندیشسی، نشست تخصصی گفتمان حوزه و دانشگاه، نشست با طلاب حوزه علمیه از اهم این برنامه ها بود.

محمد نخی رئیس اداره دوره های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به عنوان سخنران ویژه در این نشست با تأکید بر اینکه خوشبختانه در ایران اسلامی، تقریب مذاهب وجود دارد، اظهار کرد: باید تلاش کرد ضمن حفظ این روند، بر استحکام و انسجام آن افزوده شود.

نشست تخصصی «رویکرد عقلانی به مقوله وحدت اسلامی» برگزار شد

رئیس اداره دوره های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آگاهی بخشی را یک ضرورت دانست و ادامه داد: بسیاری از اختلافات ناشی از ندانستن است چرا که مردم در مقابل چیزی که از آن اطلاع ندارند، مخالفت می کنند و آگاهی بخشی در تمامی مباحث یکی از وظایف دانشگاه است چرا که در غیر این صورت جامعه دچار تزلزل خواهد شد.

نخی با اشاره به اینکه اگر اخلاق و عقل در کنار هم قرار گیرد، جامعه به اعتدال می رسد، گفت: تساهل و تسامح در جامعه بدین معنی که از روی آگاهی و اقتدار و با سعه صدر، به عقاید و روش‌ها و منش‌ها و جریانات مخالف امکان اظهار وجود دهیم و وجود تکثر و تنوع عقاید و افکار را بپذیریم، از افتخارات است، که باعث اعتدال می شود.

وی با بیان اینکه در گفتار نیز باید اعتدال رعایت شود و نیاز به تندروی نیست، عنوان کرد: این رویکرد باید در تمامی اقشار حتی کلام علمای دینی، سیاسیون، مداحی ها و ... رعایت شود چرا که دشمن از تقریب مذاهب به عنوان سلاحی برای ایجاد تفرقه بهره گرفته و خواهد گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از پیشرفت های کنونی جهان برگرفته از قرون سوم، چهارم و پنجم جهان اسلام دارد، گفت: باید بررسی کرد که در این ایام چه رویکردی وجود داشته که دستاوردها و علوم به دست آمده توسط دانشمندان مسلمان، پایه و اساس علوم حاضر شده و هنوز هم کاربرد دارند.

نشست تخصصی «رویکرد عقلانی به مقوله وحدت اسلامی» برگزار شد

نخی با بیان اینکه فعالیت در حوزه تقریب از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت:  بایدگفتمان سازی و فرهنگ سازی در حوزه تقریب را با جدیت پیگیری کرد. پافشاری بر عقاید به معنای توهین به دیگران نیست و این نکته نیز بسیار ضروری است که دانشگاه با ظرفیت بالایی که دارد می تواند عهده دار برنامه های تقریبی در استان باشد

مسیب داوری دبیر کارگروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی نیز به عنوان دیگر سخنران ویژه این نشست با تأکید بر اینکه تقریب مذاهب، مصلحت اندیشی نیست، توضیح داد: تشکیل امت واحده اسلامی، از اهداف مهمی است که برای تحقق آن نیاز به تلاش و همت حداکثری است و مواردی چون تبادل محصولات علمی، آگاهی بخشی و شفاف سازی مواردی اثربخش در تحقق آن خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید فعالیت خود، تحقق تمدن نوین را به عنوان یک رسالت برگزیده است، اظهار کرد: بحمداله با تدابیر اتخاذ شده و برنامه های اجرا شده در حوزه تقریب مذاهب، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان الگویی برای مراکز آموزش عالی معرفی شده که جای مباهات و خرسندی است.

دبیر کارگروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: مسئله تقریب مذاهب به عنوان یک راهبرد در دانشگاه آزاد اسلامی پایه گذاری شده که خوشبختانه با موفقیت اجرایی شده است و دلیل این ادعا نیز کمترین چالش برای دانشگاه در اغتشاشات اخیر است.

داوری با تأکید بر اینکه گفتمان سازی را باید از خودمان شروع کنیم، افزود: باید برای اهداف مدنظر در هر بخش، برنامه ریزی و استراتژی داشت چرا که در غیر این صورت، دشمن برای ما برنامه تدوین خواهد کرد و باعث بروز صدمات جبران ناپذیر خواهد بود.

دبیر کارگروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: برای داشتن جامعه متمدن، باید در مرحله نخست خود را اصلاح و تقوی الهی پیشه کرد چرا که تقوی عنصر خلاق است و ما را از افتادن در دام فتنه ها دور خواهد کرد.

در ادامه این نشست در نوبت صبح، حاضرین به بیان دیدگاه های خود و ارائه راهکار در حوزه تقریب مذاهب پرداختند. ضمن اینکه این نشست تخصصی در نوبت عصر در جلسه شورای اداری استان بیان و مواردی چون استفاده از ظرفیت نخبگانی، ارائه الگوهای تقریبی مدرن، داشتن بانک اطلاعاتی قوی، بررسی موضوعات تقریبی و ضدتقریبی در قالب برنامه های پژوهشی، تدوین برنامه های توانمندسازی با توجه به نیازسنجی استان، آینده پژوهی تقریب، ایجاد حلقه های تحول ساز، تهیه برنامه جامع و عملیاتی در حوزه تقریب، مقابله و مبارزه با فتنه انگیزی و عملیات جنگ روانی با نشریات و طرح های مشترک، متولی بودن دانشگاه در حوزه تقریب در برنامه های استانی، ایجاد الفت بیشتر و تقویت روابط میان اهل همه فرق اسلامی به ویژه برادران اهل سنت و برادران شیعه از موضوعاتی بود که در این جلسه تأکید شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1180504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =