پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت بومی استان‌ها انجام شود

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان باید در رشته‌های متناسب با آمایش منطقه‌ای و بسته به نیاز همان محل تربیت شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با اساتید منتخب همیار فرهنگی دانشگاه‌های آزاد استان یزد با اشاره به بیانات امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند اقبال مردم زمانی به تعلیم علم کم می‌شود که می‌بینند بیشتر عالمان از علم خود منتفع نمی‌شوند. امروز در جامعه ما اقبال به علم دانشگاهی و حضور دانشگاه در بین مردم کاهش پیدا کرده است.

«تربیت اجتماعی» پیش‌نیاز ورود به بازار کار

جهان بین خاطرنشان کرد: نمونه بارز کاهش تمایل در بین جوانان جهت ادامه تحصیل، کاهش ۵۰ درصدی در انتخاب رشته جهت ورود به دانشگاه ها و 600 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقبال کم به دانشگاه اعلام کرد: جامعه فکر می کند انتظاری که از دانشگاه داشته است برآورده نشده است.

جهان بین ادامه داد: با وجود هوش مصنوعی (Chat Gpt) مرجعیت دانشگاه در حال انتقال است و  برای اینکه مرجعیت از دانشگاه گرفته نشود باید مفهوم استاد از مدرس ممتهن به هدایت گر ارزش آفرین تغییر یابد.
 

وی با ابراز تأسف از اینکه در برخی از استان های کشور نرخ بیکاران تحصیلکرده ۳ برابر بیکارانی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند، افزود: تربیت تخصصی بی ارتباط با عمل و بدون توجه به آمایش منطقه‌ای انجام می‌شود بنابراین در زمینه تربیت تخصصی دانشجویان باید تغییراتی ایجاد کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ضروری است دانشجویان در رشته های تخصصی متناسب با آمایش منطقه ای و بسته به نیاز همان منطقه تربیت شوند، گفت: نمی‌توان مهندس مکانیک در جنوب کشور را همان گونه که در شمال غرب کشور است تربیت کرد.

جهان بین با بیان اینکه تربیت اعتقادی مبحث مهم دیگر در تربیت دانشجویان است، افزود: دانشگاه‌ها باید در تربیت انسان محترم به عنوان کف تربیت اعتقادی و هویتی و انسان مومن انقلابی به عنوان سقف این تربیت، اهتمام ویژه داشته باشد، چرا که تحصیل جوانان در چنین محیط هایی موجب دلگرمی و حمایت خانواده ها از تحصیل فرزندانشان است.

در ادامه اساتید معضلات و کمبودهای آموزشی را عنوان و پیشنهادات و راه‌ کارهای خود را بیان کردند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1185192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =