مهارت‌هایی که ۱۰ سال آینده نیاز داریم

هفت سال دیگر، یعنی سال ۲۰۳۰، به احتمال زیاد در شغلی کار خواهید کرد که هنوز وجود ندارد؛ البته در مورد ساخت ماشین‌های پرنده یا توسعه اولین ماشین زمان صحبت نمی‌کنیم. اما دنیای کار به سرعت در حال تکامل است، به این معنی که شما باید بفهمید که چگونه برای یک نقش شغلی در آینده آماده شوید که پیش‌بینی آن غیرممکن است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ گوی کریستالی وجود ندارد که بتواند دقیقاً به ما بگوید در آینده به چه مهارت‌هایی نیاز داریم و به چه مهارت‌هایی دیگر نیاز نخواهیم داشت. اما کارشناسان مهارت‌هایی را شناسایی کرده‌اند که معتقدند به احتمال خیلی زیاد برای موفقیت در آینده شغلی خود به آن نیاز خواهیم داشت.

فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در حال متحول کردن دنیای کار هستند و نیروی کار را به سمت نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید برای انطباق با مشاغل آینده سوق می‌دهند. براساس گزارش «آینده مشاغل» مجمع جهانی اقتصاد، با افزایش پذیرش فناوری -هم در زندگی و هم در مشاغل- ۵۰ درصد از همه کارمندان تا سال ۲۰۲۵ نیاز به یادگیری مهارت جدید خواهند داشت. به بیان دیگر، نیمی از کارمندان  باید مهارت‌ها و شایستگی‌های کاملا جدیدی را به دست آورند تا بتوانند با تحول دیجیتال همگام شوند و شغل‌شان را از دست ندهند.

مجمع جهانی اقتصاد تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۵، استفاده از ماشینآلات بر نیروی کار انسانی بیشتر خواهد شد و منجر به جابه‌جایی ۸۵ میلیون شغل می‌شود. از سوی دیگر حدود ۱۰۰ میلیون شغل پدیدار خواهند شد که نیاز به تعامل انسانی پیشرفته‌تری با ماشین‌ها و الگوریتم‌ها دارند.

محقق ایرانی در کانادا: دانشگاه آخرین راه نیست/ مهارت مهم است نه مدرک

پذیرش بیشتر فناوری‌ها به معنای تغییر مهارت‌ها در مشاغل خواهد بود و از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که روز به روز شکاف مهارت‌ها بیشتر خواهد شد. آن دسته از کارمندانی که در شغل خود باقی می‌مانند، شاهد تغییر قابل توجه مهارت‌های اصلی شغلی خود خواهند بود. بنابراین، برای هر دو طرف - شرکت‌ها و کارمندان - ضروری است که برای آینده فکر کنند و از همین الان اقدام کنند.

البته ناگفته نماند که دنیای کار، تنها با مهارت‌های دیجیتال و فناوری رشد نخواهد کرد. بلکه مهارت‌هایی چون تفکر انتقادی، حل مساله، انعطاف‌پذیری، یادگیری فعال و مجموعه کاملی از مهارت‌های بین فردی، رهبری و ارتباطی برای نیروی کار آینده ضروری خواهد بود.

بیشترین تقاضا برای مهارت‌های آینده

مطالعات روی بیش از ۲۰۰ میلیون شغل، تائید می‌کند که روندی که این تغییرات را ایجاد می‌کند، همگی به دگرگونی کسب‌وکارها مرتبط هستند. در ادامه به معرفی لیستی از مورد نیازترین مهارت‌های فنی در سال‌های آینده می‌پردازیم:

• پردازش ابری

از آنجا که شرکت‌های بیشتری از زیرساخت‌های سرور به راهکارهای فناوری ابری تغییر رویه داده‌اند، به نظر می‌رسد که مشاغل رایانش ابری روز به روز با اقبال بیشتری روبه‌رو باشد. بسیاری از خدمات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز توسط پلتفرم‌های ابری ارائه می‌شوند. پرتقاضاترین و پردرآمدترین مهارت‌ها در این گروه آزور مایکروسافت، Docker DevOps و Kubernetes برای امنیت سایبری هستند.

• امنیت سایبری

امنیت سایبری یکی از موضوعات پرطرفدار با نرخ رشد سالانه ۳۰ درصد است. امروزه خطرات از دست دادن داده‌ها بسیار غیرمنتظره است: هکرها، سرقت داده‌، ایجاد ترافیک سنگین و ویروس‌ها. به همین دلیل تقاضای زیادی در این زمینه وجود دارد. بیشترین مهارت‌های مورد تقاضا عبارتند از: اطلاعات امنیت سایبری، شبکه امنیتی، امنیت و ارزیابی آسیب‌پذیری.

•  هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، جاوا، آر، تنسورفلو و پردازش زبان طبیعی در صدر فهرست مهارت‌های مورد نیاز است. کارمندانی که می‌توانند از قدرت هوش مصنوعی و فناوری‌ها و ابزارهای یادگیری ماشینی استفاده کنند، به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کنند تا محصولات و خدمات مرتبط، شخصی و نوآورانه‌تر ارائه دهند.

• تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ

یکی از حوزه‌هایی که کلان‌داده به طور گسترده‌ای کاربردی و مفید است، تجزیه و تحلیل منابع انسانی است. دانش کلان‌داده به شما این امکان را می‌دهد که پیش‌بینی‌های دقیقی از تعداد کارمندان ایجاد کنید، ساختار نیروی کار خود را بهینه کنید و تحول نیروی کار را به پیش ببرید. این الگوریتم‌ها می‌توانند سناریوهای مختلف نیروی کار را شبیه‌سازی کنند؛ مثل بحران اقتصادی، برگزیت یا کووید ۱۹.

• واقعیت مجازی و افزوده

بسیاری از صنایع مانند سرگرمی، آموزش، بهداشت، تولید و تبلیغات قبلاً از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند. بنابراین در چند سال آینده تکنسینهایی که این مهارت‌ها را دارند، مطمئناً تقاضای زیادی خواهند داشت. به هر حال، ۷۴ درصد از مهندسان نرم‌افزار پیش‌بینی می‌کنند که در ۱۰ سال آینده شاهد تأثیر کامل واقعیت مجازی و واقعیت مجازی خواهیم بود.

• بلاک‌چین

با توجه به کاهش سریع بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به نظر می‌رسید بلاک‌چین‌ها ناپدید شده‌اند. اما در واقعیت، این فناوری نه تنها برای ارزهای دیجیتال، بلکه برای پرداخت‌های همتا به همتا، ذخیره‌سازی فایل‌های سرمایه‌گذاری جمعی، مدیریت هویت، اهداف رای‌گیری دیجیتال نیز استفاده می‌شود. بنابراین، توسعه‌دهندگانی که بلاک چین، قراردادهای هوشمند را درک می‌کنند و می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند نیز تقاضای بالایی خواهند داشت. غول‌های فناوری مانند فیس‌بوک، آمازون، آی‌بی‌ام و مایکروسافت در حال کار روی توسعه بلاک‌چین هستند.

• تولید ویدئو

ویدئو برای شرکت‌ها یکی از اجزای بسیار مهم به شمار می‌آیند، زیرا مصرف‌کنندگان اشتهای سیری‌ناپذیری برای محتوای ویدئویی دارند. بنابراین، منطقی است که تولید ویدئو همچنان در اولویت شرکت‌ها باشد. ویدئو ۸۲ درصد از ترافیک اینترنت جهانی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. این آمار در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ درصد بود.

• تجربه کاربر

UX مهم‌تر از آنچه که هم‌اکنون هست، می‌شود. با تجارت و تجارت بسیار زیادی که از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود، کسانی که می‌توانند یک UX خوب طراحی و اصلاح کنند، برای بسیاری از شرکت‌ها، اولویت هستند.

مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم به مهارت‌های غیرفنی گفته می‌شود که بر چگونگی کار شما تأثیر دارد و شامل نحوه تعامل شما با همکارانتان، چگونگی حل مسائل و روش مدیریت کارها می‌شود. این مهارت‌ها در کنار مهارت‌های فنی از اهمیت بالایی برخوردارند و عبارتند از:

• سواد دیجیتال

مهارت‌هایی که ۱۰ سال آینده نیاز داریم

از آنجایی که فناوری تقریباً در هر نقشی نفوذ می‌کند، سواد دیجیتال دیگر یک گزینه نیست؛ بلکه ضرورت است. حرفه‌ای‌هایی که مستقیماً مسئولیت توسعه نرم‌افزار را بر عهده ندارند، هنوز باید برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی کلی را بپذیرند، تجزیه و تحلیل داده‌ها و آمار را در حوزه مسئولیت خود داشته باشند و به سمت تفکر محاسباتی و الگوریتمی پیش بروند.

سایر مهارت‌های سواد دیجیتال که برای هر نقشی ضروری است، مبانی اخلاق دیجیتال و درک سیستم‌های دیجیتال (مانند سیستم‌های هوشمند، امنیت سایبری، و توانمندسازی فناوری) است.

• تفکر انتقادی

مهارت‌هایی که ۱۰ سال آینده نیاز داریم

تفکر انتقادی نشان دهنده مجموعه دیگری از مهارت‌های مورد نیاز برای نیروی کار آینده است. مهارت‌های مربوط به این گروه شامل توانایی درک مساله ساختاریافته، جستجوی اطلاعات مرتبط، استدلال منطقی و تسلط بر تفکر چابک است.

• مهارتهای بین فردی

مهارت‌هایی که ۱۰ سال آینده نیاز داریم

این گروه چندین لایه از مهارت‌های مورد نیاز برای همکاری موثر، ایجاد روابط با دیگران و حرکت به سمت اهداف مشترک را پوشش می‌دهد.

-          مهارت‌های ارتباطی. دنیای دیجیتال به گسترش ارتباطات منجر شده است و از این رو، مهارت‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مهارت‌های یک کارمند است. مهارت‌هایی مانند داستان‌سرایی، سخنرانی در جمع و گوش شنوا بودن.

-          انعطاف ذهنی. انعطاف‌پذیری، انطباق‌پذیری و توانایی یادگیری مهارت‌های کلیدی به نیروی کار اجازه می‌دهد تا تغییرات را بپذیرد و آنها را رهبری کند. در این راستا، نیاز است که مهارت‌هایی را برای توسعه خلاقیت، اتخاذ دیدگاه‌های مختلف و استفاده از دانش در زمینه‌های مختلف را یاد بگیرد.

-          ایجاد روابط. کارمندانی که برای موفقیت در این زمینه تلاش می کنند باید همدلی، فروتنی، اجتماعی بودن و اعتماد الهام‌بخش را در سرلوحه رفتارهای خود قرار دهند.

• اثربخشی کار تیمی. حتی اگر برخی از نقش‌ها دلالت بر استقلال داشته باشند، ارائه کار به طور موثر بدون کار گروهی تقریبا غیرممکن است. از این رو، توانایی همکاری بسیار مهم خواهد بود. به همان اندازه که برتری در حل تعارضات، توانایی برانگیختن شخصیتهای مختلف، مربیگری و توانمندسازی آنها و پرورش فراگیر بودن است.

• خود مدیریتی

مهارت‌هایی که ۱۰ سال آینده نیاز داریم

مهارت‌های خود مدیریتی، بلوغ فکری و هوش هیجانی هم از مهارت‌های نرم بسیار مهم هستند. برای یادگیری این مهارت، کارمندان باید بتوانند احساسات و محرک‌های خود را درک کنند، نقاط قوت خود را بشناسند، خودکنترلی، خودانگیزشی و صداقت را درون خود نهادینه کنند.

• مهارت‌های رهبری

مهارت‌هایی که ۱۰ سال آینده نیاز داریم

الگوبرداری، ایجاد یک چشم‌انداز الهام بخش و همچنین نشان دادن آگاهی سازمانی، مالکیت و قاطعیت، صلابت و پشتکار، توانایی مقابله با عدم قطعیت مهارت‌هایی است که یک مدیر آینده نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =