کرسی‌های آزاد اندیشی تمرینی برای زیست مسالمت‌آمیز عقاید مختلف/ شرکت‌کنندگان، منطق گفت‌وگو را فرا می‌گیرند

سرپرست تیم کرسی‌ آزاد اندیشی شهید فتحی معتقد است که کرسی‌های آزاد اندیشی زیست مسالمت‌آمیز در کنار هم با وجود عقاید مختلف را به شرکت کنندگان می‌آموزد.

زهرا فدعمی سرپرست تیم شهید احسان فتحی که  از استان خوزستان در محور اجتماعی به مرحله نهایی رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی راه پیدا کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از اهواز گفت: تیم بهبهان تنها تیمی بود که از استان خوزستان توانست در جمع ۸ تیم برتر مرحله نهایی که در پایتخت روبروی هم قرار گرفتند حضور داشت. گروه ها در قالب یک تیم ۴ نفره در مقابل هم به رقابت می پرداختند و در مرحله اول بصورت قطبی بود و بعد از این مرحله تیم ها وارد مرحله مسابقات استانی می شوند.

ارائه راهکار در کرسی‌های آزاداندیشی از انحراف دانشجو جلوگیری می‌کند

وی ادامه داد: با توجه به کثرت تیم‌ها مراحل متفاوتی برای غربالگری گروه‌ها وجود دارد؛ بعداز مرحله قطب تیم ها وارد مرحله استانی اول و بعداز آن وارد مرحله استانی دوم می شوند و پس از آن وارد اولین رقابت در سطح تیم های کشوری خواهند شد که همین امر باعث حساسیت رویداد و گستردگی و پیچیدگی خاص آن شده است.

سرپرست تیم شهید فتحی با بیان اینکه در این رویداد داورها نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، بیان کرد: در هر مرحله ۵ الی ۸ داور حضور داشتند که بر اساس مجموعه‌ای از شاخص‌ها؛ سیاستگذاری‌ها و قوانین عمل می‌کنند؛ این معیارها عبارت اند از فن بیان؛ سخنوری و ارائه مطلب به روش صحیح که به آن در کنار ارائه ادله، استدلال‌ها، مباحثه‌های بین تیم‌ها، استفاده از اطلاعات صحیح  و همچنین رعایت آداب مناظره و فن اخلاقی آن توجه ویژه دارند.

وی در رابطه با انتخاب گزاره‌های محورهای مسابقات گفت: گزاره‌ از قبل توسط عوامل اجرایی این رویداد برای تیم ها بر اساس هر محور مشخص شده است و  تیم‌ها در مرحله ابتدایی قطب و استان بر اساس اولویت‌ها و عقاید و نظرات خود انتخاب می‌کنند و پس از قرعه کشی گزاره‌های هر تیمی بر اساس اولویت انتخاب مشخص می‌شود؛ اما در مرحله کشوری بر اساس کلید واژه‌های موجود عنوان گزاره را خود تیم ها انتخاب می‌کنند.

زهرا فدعمی با گله‌مندی از شیوه انتخاب داوران در مرحله نخست عنوان کرد: در مراحل قطب و  استانی می توانستند از داورانی استفاده کنند که اشراف و تسلط بیشتری نسبت به فضای کرسی‌ها و موضوعات مرتبط داشته باشند چرا که اگر از داورانی استفاده شد که قبلا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی حضور نداشته و نمی‌توانستند آن فضا و جو حاکم را به خوبی درک کند و در آخر این موضوع بر تصمیماتشان مطمئنا بی تاثیر نبود.

وی تصریح کرد: بنظر می‌رسد اگر امکان تغییر محور برای هر تیم پس از اتمام مرحله استانی و پیش از شروع مراحل نهایی بجود بیاید بر کیفیت و جذابیت مسابقات افزوده خواهد شد. همچنین اعطای آزادی عمل بیشتر در انتخاب محور و موضوعات هر مسابقه به شرکت‌کنندگان نیز یکی دیگر از لازمه‌های رقابت ها است.

فدعمی افزود: در این رویداد دانشجویان با تفکرات مختلف، باورها و سبک زندگی‌های گوناگون آشنا می‌شوند. قطعا این روشنگری به ما بعنوان دانشجو انتفال پیدا می‌کند که انسانی باشیم که کمتر قضاوت کنیم و بر اساس استدلال‌ و منطق با یک دیگر گفت‌گو کنیم و مسائل را حل کنیم. ما در کرسی‌های آزاد اندیشی چگونه با تفکرات و عقاید مختلف کنار هم زیستن را آموختیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این رویداد یاد گرفتیم که بیشتر انتقادپذیر باشیم، خود را بیشتر در معرض نقد دیگران قرار دهیم و بیشتر بشنویم. این رویداد باعث شد که روحیه منطق و استدلال‌پذیری در ما بعنوان دانشجو و یک جوان افزایش پیدا کند. همچنین سخت‌پذیرتر نیز شده‌ایم؛ به این معنا که هرچیزی را به راحتی و بدون هیچگونه استدلالی قبول نمی‌کنیم.

خبرنگار: محمدعلی بنی سعید

انتهای پیام/

کد خبر: 1189485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =