اختتامیه سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شد/ پیشنهاد خسروپناه برای برگزاری کرسی‌های ترویجی مخصوص دانشجویان دکتری

مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی، عصر شنبه ۲۴ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن غدیر واحد تهران مرکزی برگزار شد.

سند افتخار دانشگاه آزاد اسلامی/ کرسی‌های آزاداندیشی روحیه تحقیق و پژوهش را در دانشجویان زنده کرد

 دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه در نگاه امیرالمومنین علی (ع) موانع تفکر چهار دسته است که اگر علاج نشود، آزاداندیشی و خردورزی اتفاق نمی‌افتد، گفت: هوای نفس انسان اولین مانع در این مسیر است و چه بسا عقل‌هایی که زیر پای هوای نفس ذبح می‌شود و حب و بغض ها که قاتل عقل است. اندیشه و خردورزی آنجایی که هوای نفس غلبه کند از بین می‌رود.

وی عوام‌زدگی را دیگر مانع آزاداندیشی دانست و اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمودند از آنهایی نباشید که هرکسی را که می‌بیند، می‌گوید من از توأم. این موضوع مانع خردورزی است‌. حضرت علی (ع) نیز می‌فرمایند کسی که می‌خواهد امر خدا را اجرا کند، نباید اهل تصنع باشد و نیز در عین حال که از مردم است خود را شبیه مردم نکند. مانع سوم تحجر و ارتجاع و مانع چهارم تسلیم مشهورات زمانه شدن است. یک روز شرق گرایی و یک روز غربزدگی از جمله این موارد است. 

دکتر جهان‌بین با بیان اینکه دانشجویان شرکت‌کننده در سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، از شش ماه قبل به صورت حضوری و مجازی و در سطح استان و ملی با یکدیگر به رقابت پرداختند،گفت: دانشجویان در این کرسی‌های آزاداندیشی، خردورزی مستند و مستدل را می‌آموزند، با ادب و احترام یکدیگر را نقد می‌کنند، از این رو کرسی‌های آزاداندیشی تمرین و مشق زندگی است و ‌می‌تواند نماد نحوه خردورزی و اندیشیدن باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در سه دوره کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک‌هزار ۴۶۲ تیم چهار نفره در نخستین دوره این رویداد حضور داشتند که این عدد در سال گذشته به دو هزار و ۸۶۱ رسید و امسال نیز بیش از پنج هزار و ۶۰۰ تیم در سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی شرکت داشتند. در مرحله استانی ۳۶۰۰کرسی و در مرحله مجازی و حضوری کشوری ۴۰۰ کرسی برگزار شد.

دکتر جهان‌بین به مشارکت ۲۹۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در داوری سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و افزود: ۲۸۷۵ استاد به عنوان استاد هادی در کنار تیم ها بودند و ۱۵۰ استاد در مرحله مجازی و ۵۰ استاد در مرحله حضوری به داوری پرداختند و اکنون کرسی‌های آزاداندیشی در کنار جلسات مصاحبه دکتری به یکی از بزرگترین آوردگاه‌های داوری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شده است.

وی در پایان از تعامل و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، واحد تهران غرب و مدیران، اعضای هیات علمی و دانشجویان دست‌اندرکار در این رویداد ملی، تشکر و قدردانی کرد.

خسروپناه: کرسی‌های آزاداندیشی باید منجر به استخراج نظریه شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی با قدردانی از شرکت کنندگان، مجریان و اساتید حاضر در سومین این رویداد گفت: به صورت ویژه از دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که این کارستان را دنبال می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. سالهای قبل توفیق داشتم که در این کرسی‌های آزاداندیشی حضور یابم. جلسات مناظره‌های کرسی های آزاداندیشی به صورت علمی، روشمند و اخلاقی برگزار می‌شد که کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: حضور 6 هزار تیم متشکل از 24 هزار دانشجو و مشارکت 2 هزار و 800 استاد هادی در کنار این تیم‌ها کار کوچکی نیست و کار به این عظمت و گستردگی که حدود 3 هزار استاد درگیر آن بودند، باید توسط رسانه ملی انعکاس پیدا کند. 

دکتر خسروپناه اظهار کرد: به گفته معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برخی از دانشجویان شرکت کننده در کرسی های آزاداندیشی بیش از 100 ساعت برای کرسی های خود مطالعه داشتند، این کار بزرگ می‌طلبد که رسانه ای شده و روایتگری درستی از آن صورت بگیرد، چرا که وقتی از این رویداد، روایتگری شود، ماندگار خواهد شد. 

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید از کرسی های آزاداندیشی نظریه استخراج شود، گفت:  نظریه های علوم انسانی غرب مگر چگونه به وجود می آید؟ یک اتفاق می افتد و از آن نظریه های مختلف تولید می کند. باید از این رویداد که چند سال تجربه شده و هر سال موفق تر از سال قبل بوده، نظریه استخراج شود. همچنین دانشجویان مشارکت کننده در رویداد که با جدیت، منطق، اخلاق و علاقه در برگزاری کرسی های آزاداندیشی مشارکت دارند، باید برای پایان نامه های آنها امتیاز تشویقی در نظر گرفت، چرا که ارزش حضور آنها در این کرسی ها کمتر از دروس عمومی و تخصصی نیست. 

وی با ارائه پیشنهاد برگزاری کرسی های ترویجی برای دانشجویان دکتری خاطرنشان کرد: معاونت های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با استفاده از مدل و ایده کرسی های آزاداندیشی، کرسی های ترویجی را برای دانشجویان دکتری برگزار کرده و برای هر کرسی دو نمره در نظر بگیرند. به این ترتیب دانشجویان این دانشگاه می توانند کرسی ترویجی از رساله خود ارائه کنند و به این ترتیب رویداد کرسی های ترویجی برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و گواهی این رویداد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود.

حجت الاسلام رستمی: چارچوب‌های جدیدی در رقابت و مناظره علمی اتفاق می‌افتد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خدا را شاکرم در جمع ارزشمند اساتید و دانشجویان در نشست اختتامیه کرسی های آزاداندیشی که به نوعی ابتکار و آغاز خوبی بود که توسط دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است، حضور دارم. از دکتر طهرانچی برای حمایت جدی از این رویداد و اقدامات خلاقانه ای که در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد، تشکر و قدرانی دارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی ادامه داد: دکتر طهرانچی در سخنان خود به کارکرد کرسی های آزاداندیشی به عنوان محیطی که باید با استدلال و قوه منطق حرف را به کرسی نشاند، اشاره کردند؛ گاهی برخی با غلبه، قهر و جدایی به دنبال حاکم کردن حرفشان هستند، اما در کرسی های آزاداندیشی کسی که قوه اقناع و استدلال بیشتری داشته باشد، پیروز خواهد شد. به این ترتیب چارچوب‌های جدیدی در رقابت و مناظره علمی اتفاق می افتد، البته ارزش این رویداد و اتفاقی که در دانشجویان رخ می دهد، مهمتر از موضوعات مطرح شده در مناظرات است، چرا که دانشجویان، استدلال و به میدان آوردن دیدگاه خود را تمرین می کنند تا به صورت سنجیده سخن بگویند. همچنین دانشجویان با شرکت در این کرسی ها، تجربه انباشته و ارزشمند از توان به کرسی نشاندن دیدگاه خود را پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق می تواند حلقه مفقوده تربیت در جامعه ما باشد، بیان مستدل، خیرخواهانه، عالمانه و اخلاق مدارانه می تواند سخن را به مقصد برساند و این اتفاقی است که در کرسی های آزاداندیشی تمرین می شود. از تلاشهای معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و همه شرکت کنندگان در این رویکرد تشکر کرده و آرزوی موفقیت دارم.

تقدیر از منتخبان رویداد کرسی های آزاداندیشی

منتخبان رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر طهرانچی معرفی و تقدیر شدند که اسامی آنها به شرح  زیر است:

در بخش اقتصادی به حوزه اقتصادی واحد تهران غرب انجمن علمی اقتصاد، در بخش دوم به حوزه اقتصادی تیم اندیشه نو از کرمانشاه، بخش سوم به تیم رسایش از واحد نجف آباد اصفهان، بخش چهارم به گروه اقتصاد نوین از واحد تهران غرب اختصاص یافت. 

در بخش سیاسی اولین گروه بخش روشن گری از واحد ملایر استان همدان بود. محور دوم بخش سیاسی به گروه تبیان از واحد مهران استان ایلام اختصاص یافت. گروه کاتوزیان از واحد لاهیجان استان گیلان مقام سوم سیاسی را دریافت کردند. چهارمین گروه بنده تیم دالجو از واحد شیروان استان خراسان شمالی بود. 

تیم نون والقلم از استان کرمانشاه برنده اول جایزه تیم فرهنگی شدند. تیم دوم منتخبان در محور فرهنگی به گروه پله پله تا دنیای نوین از استان اردبیل اختصاص یافت. تیم دختران ایران از واحد رشت استان گیلان مقام سوم محور فرهنگی کرسی های آزاد اندیشی را دریافت کرد. مقام چهارم به تیم ثبات از واحد شیراز استان فارس اختصاص یافت. 

در محور اجتماعی، مقام اول به گروه آزاد اندیشان از واحد علوم پزشکی تبریز اختصاص یافت. مقام دوم را تیم روشن اندیشان از واحد دماوند استان تهران به خود اختصاص دادند. تیم انسان آزاد اندیش از واحد تهران غرب استان تهران مقام سوم را کسب کرد و در پایان مقام چهارم محور اجتماعی به تیم اندیشه دانشجویی از واحد بوشهر و استان بوشهر اختصاص یافت. 

توحید پور رستم رئیس واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نریمانی راد رئیس تهران غرب، سعید وحیدی مهر سرپرست کل فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، مسعود مطلبی معاون فرهنگی واحد تهران مرکزی، حسن غریمتی معاون فرهنگی واحد تهران غرب، اسدالله بیات سرپرست اداره کل فرهنگی اجتماعی استان تهران، مهمان کاظمی، یلدا داور پور، یزدان نقدی، بهمن نقدی معاون اداری مالی واحد تهران مرکزی، حسن فاطمی راد، مهرداد ناظریان، علی بقایی سرابی به عنوان اعضای تیم اجرایی در اختتامیه رویداد سوم کرسی های آزاد اندیشی تقدیر شدند.

خبرنگار: محمد شاکری

انتهای پیام/

کد خبر: 1189796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =