کدام کشور بیشترین ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی را دارد؟ /بزرگ‌ترین گروه سنی اینترنت در ایران؛ ۳۵ تا ۴۴ سال

شبکه‌های اجتماعی چنان با زندگی و کار ما عجین شده‌اند که راه فراری از آنها نیست. البته این پلتفرم‌ها تاثیرات مثبتی نیز در زندگی‌مان داشته‌اند که نباید آنها را نادیده گرفت. در این گزارش سعی داریم وضعیت شبکه‌های اجتماعی را در ایران و جهان بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ براساس گزارش DataReportal، یک کتابخانه مرجع آنلاین که صدها گزارش رایگان مملو از داده‌ها، بینش‌ها و روندهای مربوط به فعالیت‌های اینترنتی کاربران سرتاسر جهان را منتشر می‌کند، در ابتدای سال ۲۰۲۳، ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ۷۸/۶ درصد رسید که در این صورت، در کشورمان ۶۹/۸۳ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد. در میان این تعداد، در ژانویه امسال، ۴۸ میلیون نفر از کاربران ایرانی در پلتفرم‌ها یا رسانه‌های اجتماعی فعال بودند که این رقم نیز معادل ۵۴ درصد از کل جمعیت کشورمان است.

تردز و هر چیزی که باید در مورد اپلیکیشن جایگزین توییتر بدانید

در مجموع ۱۲۶/۹ میلیون اتصال تلفن همراه در اوایل سال ۲۰۲۳ در ایران فعال بوده که این رقم معادل ۱۴۲/۸ درصد از کل جمعیت است. این رقم به خوبی نشان می‌دهد که هر ایرانی چندین سیم‌کارت تلفن همراه دارد.

این آمار یک نمای کلی از وضعیت دیجیتال در ایران ارائه می‌دهد، اما برای اینکه روندها و رفتارهای دیجیتال ایرانی‌ها را درک کنیم، باید عمیق‌تر در داده‌ها کاوش کنیم.

جمعیت ایران در سال ۲۰۲۳

جمعیت کل ایران در ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۸۸/۸۴ میلیون نفر بوده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که جمعیت ایران از سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۵۸۸ هزار نفر (۷ دهم درصد) افزایش داشته است. ۴۹/۵ درصد جمعیت این کشور را زنان و ۵۰/۵ درصد از جمعیت را مردان تشکیل می‌دهند.

این آمار نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از جمعیت ایران در مراکز شهری و ۲۳ درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

جمعیت ایران بر اساس سن

میانگین سنی جمعیت ایران ۳۲/۹ است و نحوه تقسیم‌بندی کل جمعیت این کشور براساس گروه سنی به شکل زیر است:

• ۷/۱ درصد بین صفر تا چهار سال است.

• ۱۳/۴ درصد بین پنج تا ۱۲ سال است.

•  ۷ درصد بین ۱۳ تا ۱۷ سال است.

• ۸/۷ درصد بین ۱۸ تا ۲۴ سال است.

• ۱۶/۳ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال است.

• ۱۸/۷ درصد بین ۳۵ تا ۴۴ سال است.

• ۱۲/۳ درصد بین ۴۵ تا ۵۴ سال است.

• ۸/۷ درصد بین ۵۵ تا ۶۴ سال است.

• ۷/۸ درصد افراد ۶۵ سال و بالاتر هستند.

استفاده از اینترنت

تحلیل Kepios، مرکز مشاوره استراتژی که به سازمان‌های جهان کمک می‌کند تا رفتارهای دیجیتال افراد را درک کنند، نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در ایران از ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۴۶۲ هزار نفر (۷ دهم درصد) افزایش یافته است.

براساس این آمار، ۱۹/۰۱ میلیون نفر در ایران در آغاز سال ۲۰۲۳ از اینترنت استفاده نمی‌کردند که نشان می‌دهد ۲۱/۴ درصد از جمعیت این کشور آفلاین هستند.

سرعت اتصال به اینترنت

داده‌های منتشر شده توسط Ookla، مرکز تحقیقات سنجش سرعت اینترنت در کشورهای مختلف، نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در ایران در ابتدای سال ۲۰۲۳ سرعت‌های زیر را برای اتصال به اینترنت تجربه کردند:

• سرعت متوسط اتصال به اینترنت همراه: ۴۰/۹۷ مگابیت بر ثانیه.

• سرعت متوسط اتصال به اینترنت ثابت: ۱۱/۶۲ مگابیت بر ثانیه.

داده‌های Ookla نشان می‌دهد که میانگین سرعت اتصال اینترنت تلفن همراه در ایران در ۱۲ ماه منتهی به آغاز سال ۲۰۲۳، ۱۵/۷۹ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته که معادل ۶۲/۷ درصد است. سرعت اتصال اینترنت ثابت در ایران نیز در مدت مشابه ۱/۷۷ مگابیت در ثانیه افزایش یافته که این عدد رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اتصالات تلفن همراه

داده‌های GSMA Intelligence نشان می‌دهد که در آغاز امسال میلادی حدود ۱۲۶/۹ میلیون اتصال تلفن همراه در ایران وجود داشته است. با این حال، توجه داشته باشید که بسیاری از مردم جهان از بیش از یک اتصال تلفن همراه استفاده می‌کنند. یعنی ممکن است بیش از یک سیم‌کارت تلفن همراه داشته باشند؛ یک اتصال برای استفاده شخصی و یک اتصال دیگر برای محل کار.

اعداد GSMA Intelligence نشان می‌دهد که ارتباطات تلفن همراه در ایران معادل ۱۴۲/۸ درصد از کل جمعیت در ژانویه گذشته بوده است. این در حالی است که تعداد اتصالات همراه در این کشور نسبت به سال گذشته ۳/۱ میلیون افزایش یافته و در واقع با رشد ۲/۵ درصدی همراه بوده است.

آمار شبکه‌های اجتماعی

براساس آمار ژانویه گذشته، ۴۸ میلیون کاربر شبکه‌ اجتماعی در ایران وجود دارد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از مراکز معتبر تحقیقاتی مثل GWI و data.ai نشان می‌دهد که هیچ کاهش قابل‌توجهی در استفاده کلی از رسانه‌های اجتماعی درکل جهان مشاهده نشده است و تقریباً در همه کشورها، استفاده از رسانه‌های اجتماعی همچنان در حال افزایش است.

تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران در آغاز سال ۲۰۲۳ معادل ۵۴ درصد کل جمعیت بود، اما توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که ممکن است یک کاربر با بیش از یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند.

به طور کلی، ۶۸/۷ درصد از کل پایگاه کاربران اینترنت ایران (بدون در نظر گرفتن سن) حداقل از یک پلتفرم رسانه اجتماعی در ژانویه گذشته استفاده کرده‌اند. این در حالی است که ۴۵/۴ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی ایران زن و ۵۴/۶ درصد مرد هستند.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی در دل ایرانی‌ها کدامند؟

براساس نمودار زیر که توسط وب‌سایت StatCounter ارائه شده، در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌ها از پلتفرم اینستاگرام برای انجام فعالیت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

استت‌کانتر یک وب‌سایت تجزیه و تحلیل ترافیک وب است که در سال ۱۹۹۹ در دوبلین ایرلند راه‌اندازی شده و از داده‌های سرتاسر جهان برای محاسبه سهم استفاده از وب استفاده می‌شود.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، بعد از اینستاگرام با یک فاصله زیاد، پینترست محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان کاربران ایرانی است. فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر، لینکدین، ردیت و سایر شبکه‌های اجتماعی بعد از پلتفرم پینترست، محبوب‌های ایرانی‌ به شمار می‌آیند.

کدام کشور بیشترین ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی را دارد؟ /بزرگ‌ترین گروه سنی اینترنت در ایران؛ ۳۵ تا ۴۴ سال

براساس گزارش همین وب‌سایت، ۵۹/۵ درصد از کاربران ایرانی از اینستاگرام، ۱۱/۸ درصد از پینترست و ۷/۲۶ درصد از توییتر استفاده می‌کنند. کاربران ایرانی شبکه لینکدین ۶/۶۴ درصد و یوتیوب و فیس‌بوک به ترتیب ۶/۲۷ درصد و ۴/۱۹ درصد از کل کاربران ایرانی را تشکیل می‌دهند.

روند شبکه‌های اجتماعی در جهان چطور است؟

درست است که فیس‌بوک در میان ایرانی‌ها دیگر جایگاهی ندارد و به دلایل متعدد از جمله فیلتر بودن، این شبکه اجتماعی توسط کاربران ایرانی استفاده نمی‌شود، اما هنوز هم در برخی کشورها از این پلتفرم که روزی محبوب دل همه بود، استفاده می‌کنند. یا مثلا تیک‌تاک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی برای نسل زد به شمار می‌آید. نسل زد یا نسل نت به افرادی تلقی می‌شود که تقریبا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خود را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و اصلا به‌ همین دلیل به آنها نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال گفته می‌شود.

با همه اینها، فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی است که از مرز یک میلیارد حساب کاربری فراتر رفته و در حال حاضر بیش از ۲/۹ میلیارد کاربر فعال در ماه دارد. در واقع شرکت متا که هم‌اکنون صاحب فیس‌بوک است، چهار تا از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های دنیا را در تصاحب خود دارد که همگی بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارند: فیس‌بوک، واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر و اینستاگرام.

گفتنی است که فیس‌بوک در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ بیش از ۳/۷ میلیارد کاربر ماهانه داشته است.

چند نفر در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

شبکه‌های اجتماعی پیشرو معمولاً به چندین زبان در دسترس هستند و کاربران را قادر می‌سازند تا با دوستان یا افرادی در سراسر مرزهای جغرافیایی، سیاسی یا اقتصادی ارتباط برقرار کنند. تخمین زده شده که سال گذشته تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به ۳/۹۶ میلیارد کاربر رسیده و انتظار می‌رود که این ارقام همچنان افزایش یابد، زیرا استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به طور فزاینده‌ای در بازارهایی که قبلاً از آنها استفاده نمی‌شد، جذب می‌شوند.

با این حال، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان تا آخر امسال میلادی به ۴/۸۹ میلیارد نفر خواهد رسید.

ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در جهان

کدام کشور بیشترین ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی را دارد؟ /بزرگ‌ترین گروه سنی اینترنت در ایران؛ ۳۵ تا ۴۴ سال

نمودار زیر براساس داده‌های شرکت استاتیستا ترسیم شده است و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی را در جهان در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، ضریب نفوذ این پلتفرم‌ها در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۲ درصد بوده؛ یعنی از هر پنج نفر در سراسر جهان کمی بیش از دو نفر از کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی هستند. البته این آمار مربوط به کسانی می‌شود که حداقل یک بار در ماه به یک شبکه اجتماعی دسترسی دارند.

ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی این رقم هم‌اکنون به ۶۴ درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که این روند صعودی ادامه پیدا کند و در سال ۲۰۲۷ به ۷۴ درصد برسد.

کدام کشور بیشترین ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی را دارد؟

بر اساس تحقیقات رتبه‌بندی استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر اساس کشور، امارات متحده عربی با ۱۰۵/۵ درصد بالاترین ضریب نفوذ را دارد. ضریب نفوذ با تقسیم تعداد حساب‌های کاربری در رسانه‌های اجتماعی در یک کشور بر کل جمعیت آن محاسبه می‌شود. کارشناسان می‌گویند ضریب نفوذ امارات در رسانه‌های اجتماعی به دلیل تعداد بالای حساب‌های تکراری و جعلی است.

پس از آن بحرین و قطر به ترتیب با ضریب نفوذ ۹۸/۷ درصد و ۹۶/۸ درصد قرار دارند. برونئی با ۹۴/۴ درصد و کره جنوبی با ۹۲ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان کدامند؟

براساس گزارش استاتیستا، در ژانویه امسال میلادی، فیس‌بوک با نزدیک به ۳ میلیارد نفر کاربر، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان است و پس از آن، یوتیوب و واتس‌اپ و اینستاگرام به صورت مشترک به ترتیب با ۲/۵ و ۲ میلیارد نفر کاربر در جایگاه دوم تا چهارم قرار می‌گیرند.

کدام کشور بیشترین ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی را دارد؟ /بزرگ‌ترین گروه سنی اینترنت در ایران؛ ۳۵ تا ۴۴ سال

انتهای پیام/

کد خبر: 1190473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =