اثرات الکل بر ارگان‌های بدن/ تاثیر در شنوایی و کوچک شدن مغز

 یک پزشک گفت: مصرف بیش از حد الکل در واقع می‌تواند مغز فرد را کوچک کرده و این تأثیر زیادی بر توانایی افراد برای فکر کردن، یادگیری و به خاطر سپردن اتفاقات خواهد داشت. همچنین می‌تواند حفظ دمای بدن و کنترل حرکات فرد را سخت‌تر کند.

ابراهیم نوری‌ گوشکی متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره مضرات مصرف الکل گفت: مطالعه­‌ها نشان داده که در بسیاری از جوامع غربی، ۲۰ درصد از مردان و ۱۰ درصد از زنان با بیماری‌­های مرتبط با مصرف الکل، درگیر هستند. الکل به دو صورت است متانول (الکل چوب) که یک ماده‌ سمی است که چه استعمال خارجی و یا داخلی آن می‌تواند مسمومیت‌هایی را پدید آورد و اتانول (الکل میوه) که سمی نیست و مصرف خوراکی آن در غلظت‌های مجاز در بسیاری از کشورها رواج دارد.

نوری عنوان کرد: این ماده معمولا در کارخانه‌های مواد غذایی و با تخمیر محصولاتی مثل کشمش، ذرت، خرما و غیره به وجود می‌آید. اتانول در مشروبات الکلی با غلظت مشخص یافت می‌شود. این ماده بیشتر از نیشکر و ذرت تهیه می‌شودو در سوخت برخی خودروها نیز از این ماده استفاده می‌شود. علاوه بر این، به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی‌ که این ترکیب دارد از آن می توان در پد، ژل و یا محلول‌های ضد عفونی کننده استفاده کرد. این ماده به دلیل حلالیت خوبی که دارد پایه‌ بسیاری از رنگ‌ها و عطرها نیز به حساب می‌آید.

بیشتربخوانید:

هشدار نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر مصرف الکل/ مصرف مشروبات الکلی چطور باعث مرگ می‌شوند؟

 وی افزود: ممکن است نوشیدنی‌ها و مواد ضد عفونی کننده حاوی اتانولی باشد که از منابع معتبری تهیه نشده و حاوی ناخالصی سمی متانول است. الکل صنعتی به دلیل مشمول نشدن در دامنه‌ مواد غذایی یا دارویی مالیات کم‌تری دارد و ارزان‌تر است و دسترسی به آن راحت‌تر است.

 نوری عنوان کرد: معمولا تولیدکنندگان اتانول صنعتی به دلیل نوشیدنی نبودن این الکل‌ها (به دلیل دارا بودن متانول) به آن ترکیبات رنگی اضافه کرده و آن را زرد یا نارنجی رنگ می‌کنند. باید توجه کرد که برخی افراد سودجو با افزودن آب ژاول (وایتکس) و یا سایر محلول‌های ضدعفونی کننده و شوینده به اتانول صنعتی آن را به رنگ سفید تبدیل می‌کنند و به عنوان الکل طبی به فروش می‌رسانند. اتانول هم به صورت طبی و هم به صورت صنعتی (حاوی متانول و سمی) در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

 وی افزود: زیاده‌روی در مصرف الکل، احتمال خطرات کوتاه‌ مدت مانند سقوط از ارتفاع، تصادف و حوادث مصرف کنندگان خصوصا در زمان رانندگی را افزایش می‌دهد. اگر مصرف الکل به صورت طولانی مدت و بیش از حد باشد، ممکن است منجر به ایجاد مشکلات جدی در سلامتی فرد مانند بیماری قلبی یا آسیب‌های کبدی شود.

اثرات الکل بر ارگان‌های بدن/ تاثیر در شنوایی و کوچک شدن مغز

مغز کوچک می‌شود

 متخصص پزشکی خانواده اظهار کرد: در کسانی که  مدت طولانی مصرف مقدار زیاد الکل دارند، الکل می‌تواند بر ظاهر و عملکرد مغز این افراد تأثیر بگذارد. سلول‌های مغز شروع به تغییر کرده و حتی کوچکتر می‌شوند. مصرف بیش از حد الکل در واقع می‌تواند مغز فرد را کوچک کرده و این تأثیر زیادی بر توانایی افراد برای فکر کردن، یادگیری و به خاطر سپردن اتفاقات خواهد داشت. همچنین می‌تواند حفظ دمای بدن و کنترل حرکات فرد را سخت‌تر کند.

 نوری گفت: اثر الکل بر روی مغز می‌تواند فرد را خواب آلود کند، بنابراین ممکن است چرت بزنند اما خوب نخواهند خوابید. بدن افراد در طول شب الکل را پردازش می‌کند. هنگامی که اثرات از بین رفت، فرد را در حال چرخش و چرخش قرار می‌دهد. این افراد خواب سالمی نخواهند داشت و احتمال اینکه کابوس و رویاهای واضح در خواب ببینند بیشتر است.

 افزایش ترشح اسید معده

 وی اظهار کرد: الکل پوشش داخلی معده را تحریک می‌کند و باعث ترشح اسید معده می‌شود. اگر اسید و الکل کافی در معده جمع شود، حالت تهوع ایجاد می‌کند و ممکن است منجر به استفراغ شود. نوشیدن زیاد الکل طی سال‌های متمادی می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شود. همچنین می‌تواند منجر به تحریک پوشش معده شده که به آن گاستریت می‌گویند.

 نوری تصریح کرد: در مصرف‌کنندگان الکل، روده کوچک و روده بزرگ نیز تحریک می‌شوند. الکل سرعت عادی حرکت غذا در آن‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که نوشیدن زیاد می‌تواند منجر به اسهال شود که خود به یک مشکل طولانی مدت تبدیل می‌شود. همچنین احتمال سوزش سر دل را افزایش می‌دهد زیرا دریچه پیلور (محل اتصال معده به مری) را شل می‌کند و باعث برگشت اسید از طریق معده به سمت دهان می‌شود.

متخصص پزشکی خانواده شرح داد: مغز با تولید هورمونی که از ادرار بیش از حد جلوگیری می‌کند، به بدن شما کمک می‌کند که به خوبی هیدراته بماند اما زمانی که الکل وارد عمل می‌شود، به مغز شما می‌گوید که از ساخت آن هورمون خودداری کند. این بدان معناست که شما باید بیشتر ادرار کنید که  این موضوع می‌تواند باعث کم آبی بدن افراد شود. وقتی سال‌های زیادی مشروبات الکلی نوشیده شود، این حجم کار اضافی و اثرات سمی الکل می‌تواند کلیه‌های مصرف کنندگان را ضعیف کند.

کبد چرب در کمین مصرف کنندگان الکل

 وی در رابطه با تاثیر الکل بر کبد توضیح داد: تقریباً تمام الکلی که نوشیده می‌شود در کبد تجزیه می‌شود. در این فرآیند، بسیاری از سموم را کنترل می‌کند. با گذشت زمان، نوشیدن زیاد، کبد را چرب می‌کند و باعث می‌شود بافت کبد از حد نرمال ضخیم تر و فیبر ایجاد شود. این  موضوع جریان خون در کبد را محدود می‌کند، بنابراین سلول‌های کبد آنچه را که برای زنده ماندن نیاز دارند دریافت نمی‌کنند. هنگامی که آن‌ها از بین می‌روند، کبد آسیب می‌بیند و همچنین درست کار نمی‌کند، بیماری به نام سیروز کبدی ایجاد می‌شود.

نوری گفت: به طور معمول، پانکراس، انسولین و سایر مواد شیمیایی ضروری بدن را می‌سازد که به روده کمک می‌کند تا غذا را تجزیه کند اما نوشیدن بیش از حد الکل باعث می‌شود که مواد شیمیایی در داخل پانکراس باقی بمانند و همراه با سموم ناشی از الکل، می‌توانند به مرور زمان باعث ایجاد التهاب در پانکراس شوند که منجر به آسیب جدی به غده پانکراس می‌شود. پس از سال‌ها، این بدان معناست که بدن نمی‌تواند انسولین مورد نیاز خود را بسازد و  افراد الکی را به دیابت مبتلا می‌کند. همچنین مصرف زیاد الکل، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: الکل باعث کم آبی بدن و انبساط عروق خونی در بدن و مغز می‌شود که ایجاد سردرد می‌کند. معده انسان نیاز دارد که از شر سموم و اسیدی که الکل تولید می‌کند که باعث تهوع و استفراغ می‌شود. اثر الکل روی کبد باعث می‌شود که قند کافی در خون افراد الکلی ترشح نشده و باعث ضعف و لرزش  اندام‌ها می‌شود.

متخصص پزشکی خانواده عنوان کرد: الکل رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و باعث می‌شود خون بیشتری به پوست برسد که باعث سرخ شدن و احساس گرما و برافروخته شدن می‌شود اما نه برای مدت طولانی. جریان خون اضافی باعث کاهش دمای بدن می‌شود. از سوی دیگر، نوشیدن طولانی مدت  و زیاد الکل، باعث افزایش فشار خون می‌شود. با مصرف الکل بدن هورمون‌های استرس را ترشح می‌کند که رگ‌های خونی منقبض می‌شود، بنابراین قلب مجبور است برای فشار دادن خون به شدت پمپاژ کند.

نوری تصریح کرد: ممکن است ابتلا به سرماخوردگی را به یک شب نوشیدن  الکل ربط ندهیم، اما ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد. الکل سیستم دفاعی یا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. بدن نمی‌تواند تعداد گلبول‌های سفید خونی را که برای مبارزه با میکروب‌ها نیاز دارد به اندازه کافی تولید کند. بنابراین تا ٢٤ ساعت پس از نوشیدن بیش از حد الکل، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است. افرادی که در درازمدت، زیاد الکل مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که با نقص سیستم ایمنی بروز می‌کند از قبیل ذات الریه و سل در آن‎‌ها بسیار بیشتر است.

 وی افزود: هورمون‌ها مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که همه چیز را از میل جنسی گرفته تا سرعت هضم غذا را مدیریت می‌کنند. برای اینکه همه چیز به خوبی پیش برود، هورمون‌ها باید در تعادل مناسب باشند اما نوشیدن الکل ممکن است روی این تعادل هورمون‌ها تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف متوسط الکل می‌تواند بر باروری در برخی از زنان تأثیر بگذارد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نوشیدن زیاد الکل توسط مردان ممکن است سطح تستوسترون را کاهش داده و بر ساخت اسپرم تأثیر بگذارد.

 الکل باعث از دست دادن شنوایی می‌شود

 نوری بیان کرد: الکل روی سیستم شنوایی افراد تأثیر می‌گذارد، اما هیچکس دقیقاً نمی‌داند چگونه. ممکن است بخشی از مغز که صدا را پردازش می‌کند در افراد مصرف کننده دچار مشکل شود. یا ممکن است به اعصاب و گوش داخلی که به شنیدن کمک می‌کند آسیب برساند. با این حال، نوشیدن الکل به این معنی است که شما باید صدایی بلندتر داشته باشید تا بتوانید آن را بشنوید. و این می‌تواند دائمی شود. نوشیدن زیاد الکل برای مدت طولانی، با کاهش شنوایی مرتبط است.

متخصص پزشکی خانواده گفت: نوشیدن زیاد الکل می‌تواند سطح کلسیم بدن را کاهش داده و همراه با تغییرات هورمونی که ایجاد می‌کند، می‌تواند بدن را از ساختن استخوان جدید باز دارد. استخوان‌ها نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و وضعیتی به نام پوکی استخوان ایجاد می‌کند. الکل همچنین جریان خون به عضلات افراد را محدود می‌کند و مانع ساختن پروتئین‌هایی می‌شود که عضلات را می‌سازند. با گذشت زمان، توده عضلانی کمتری داشته و قدرت عضلانی مصرف کنندگان کمتر خواهد شد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1192779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =