ساخت مولکولی که سلول‌های سرطان را وادار به خودکشی می‌کند

محققان دانشگاه استنفورد مولکول جدیدی را با نام TCIP ساخته‌اند که تغییراتی در مسیر ژن‌های محرک سرطان ایجاد می‌کند تا خودتخریب شوند. آنها امیدوارند که با این سلول انقلابی در درمان سرطان ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که زمانی که فردی به سرطان مبتلا می‌شود، با ایجاد جهش در ژن‌های خاص -که محرک سرطان شناخته می‌شوند- می‌توانند جلوی متاستاز یا رشد تومور را بگیرند. اما محققان دانشگاه استنفورد در آمریکا مولکولی را به نام TCIP ساخته‌اند که رویکردی کاملا متفاوت در مقابل سلول‌های سرطانی دارد. این سلول‌ها به جای تلاش برای متوقف کردن بیماری، تغییراتی در مسیر ژن‌های محرک سرطان ایجاد می‌کنند تا خودشان خودشان را تخریب کنند. نتایج این تحقیق در مجله علمی «نیچر» به چاپ رسیده است.

جرالد کرابتری، زیست‌شناس دانشگاه استنفورد و نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: این تحقیق می‌تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند.

خودتخریبی سلول‌های سرطانی

کرابتری شرح می‌دهد که این سلول‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که ناپدید شوند یا دست به خودکشی بزنند. به عنوان مثال، یک سلول زمانی با جهش‌هایی در عملکرد ایمنی باعث آسیب رساندن به سلول‌های انسان می‌شود می‌تواند به عنوان یک اقدام احتیاطی عمل خود تخریبی انجام دهد. این نوع سلول‌ها با مکانیسم بسیار قدرتمندی از بین می‌روند.

او در مورد ایده این تحقیق می‌گوید که در حال تحقیقات درباره سرطان یک روز به ذهنش رسید که با تغییر در سلول‌های سرطانی مرگ سلولی را در آنها فعال کند. از این رو به دنبال این ایده رفت که گروهی از مولکول‌ها را بسازد که این کار را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند که عامل سرطان در مسیر مرگ سلولی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

پیوند مدفوع برای بهبود درمان سرطان ملانوم

او توضیح می‌دهد که هر روز حدود ۶۰ میلیارد سلول در انسان توسط مکانیسم سلولی از بین می‌روند، اما مولکول‌های جدید TCIP با استفاده از مکانیسم مرگ سلولی طبیعی سلول‌های غیرمفید را از بین می‌برند.

محققان این پروژه ادعا می‌کنند که موش‌هایی که با این روش در آزمایشها تحت درمان قرار گرفته‌اند نشانه‌های خوبی از خود نشان دادند و هیچ کدام از آنها نمردند. هنگامی که سلول‌های سرطانی انسانی به موش‌ها پیوند زده شد، مولکول‌های تی‌سی‌آی‌پی به طور موثر رشد سرطانی را ریشه کن کردند و موش را درمان کردند.

هرچند این یافته‌ها بسیار امیدوار کننده است، اما کرابتری اذعان کرد این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارند و رسیدن به آزمایشهای بالینی چندین سال طول خواهد کشید. با این حال، اگر این مولکول‌های مهندسی شده از تمام آزمایشها سربلند بیرون بیاید، علاوه بر درمان سرطان، در درمان بیماری‌های دیگر نیز کاربرد خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =