ماجرای صرف بودجه تغذیه دانشگاه‌ها در موارد دیگر چه بود؟ + پاسخ سازمان امور دانشجویان

سازمان امور دانشجویان نسبت به خبر « صرف بودجه تغذیه توسط دانشگاه‌ها در موارد دیگر» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تغذیه دانشجویی در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه امور رفاهی دانشگاه‌ها بوده که هم دانشجویان و هم مسئولان گلایه‌هایی مطرح کرده‌اند. دانشجویان از قیمت و کیفیت غذا شکایت داشته و مسئولان و روسای دانشگاه‌ها نیز گلایه‌هایی نسبت به کمبود بودجه مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۱۶ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید در امور رفاهی هزینه شود

علاوه بر موضوعات بیان شده، همواره مشکلاتی نیز درباره اختصاص بودجه امور تغذیه و هزینه کرد در این حوزه، توسط دانشگاه‌ها وجود دارد. چندی پیش مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: « براساس بررسی‌های صندوق بسیاری از دانشگاه‌ها بودجه‌ای که از صندوق رفاه برای تغذیه دریافت کرده‌اند به طور کامل و در همین بخش هزینه نکرده‌اند.»

وی صندوق رفاه دانشجویان را متولی امور رفاهی دانشجویان و حل مسائل آنها می‌داند. همچنین وی اعتقاد دارد که «زیربنای همه‌ مراتب مهم دانشگاهی در امور دانشجویان خلاصه می‌شود و دانشجویی که دغدغه‌ معیشتی دارد، نباید از او انتظار داشت که پژوهشِ خوب ارائه دهد. در دانشگاهی که پژوهش مناسب انجام نشود، آموزش مناسبی هم رقم نخواهد خورد.»

سازمان امور دانشجویان: با دانشگاه متخلف برخورد می‌شود

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به خبر «عدم اختصاص بودجه تغذیه در این بخش توسط دانشگاه‌ها» به ایسکانیوز می‌گوید: معمولا اینگونه نیست که دانشگاه‌ها چنین کاری انجام دهند. هرچند که در این باره داده محکم و محرزی وجود ندارد که این کار اتفاق می افتد یا خیر.

داداش‌پور باور دارد که صندوق رفاه دانشجویان داده لازم را در اختیار ندارد. بنابراین تصور ما این است دانشگاه‌ها در این باره خلافی مرتکب نمی‌شوند. البته اگر  دانشگاهی از روند قانونی تخلف کند، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات رسیدگی و برخورد خواهند کرد. 

وی با تاکید بر این اینکه صندوق رفاه دانشجویان برای تامین بودجه تغذیه دانشگاه‌ها هیچ تعهد مشخصی ندارد، عنوان کرد: داده‌ها و بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه برای تغذیه در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد، تحت عنوان «سایر» است؛ یعنی الزاما ردیف بودجه دقیقی برای این موضوع مشخص نشده است. بنابراین برخی از دانشگاه‌ها ممکن است در بازه زمانی خاص مجبور شوند که مبلغی را در حوزه دیگری خرج کنند. البته در نهایت دانشگاه‌ها موظف هستند که در بازه زمانی یکساله بودجه تصویب شده را در آن حوزه خرج کنند. 

«منابع مالی مربوط به امور تغذیه در دانشگاه‌ها مشخص است.» این باور داداش‌پور است. وی در این باره می‌گوید: سازمان برنامه و بودجه مبلغی که میزان آن به تصویب مجلس رسیده است را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد. بنابراین دانشگاه‌ها باید پاسخگوی این سازمان باشند. 

به گفته داداش‌پور، بیشتر دانشگاه‌های کشور هیئت امنا دارند. اگر قرار باشد دانشگاه بودجه‌ای را  در جای دیگری هزینه کند که فراتر از حیطه قانونی دانشگاه باشد، باید در آن هیئت مطرح شود. بنابراین دانشگاهی که با نظر مساعد هیئت امنا جا به جایی بودجه انجام دهد، اقدامی خلاف قانون نکرده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1193041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =