شرط سنی دانشگاه فرهنگیان برداشته شد؟

بنا بر گفته عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، رأی ابطال شرط سنی معلم شدن لازم‌الاجراست و آموزش و پرورش باید برای اصلاح دفترچه کنکور اقدام کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روایت سقف سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و طی کردن مسیر معلمی، دغدغه‌ای است که تعداد زیادی از داوطلبان شغل معلمی دارند؛ کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در همان سال‌های اول بعد از گرفتن دیپلم، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و بعد هم با سدی به نام سقف سنی مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

سردرگمی داوطلبان به دلیل تغییرات کنکور/ کیفیت مطالعه از کمیت آن مهم‌تر است

نکته‌ای که باعث شد تا داوطلبان شغل معلمی، بیشتر پیگیر افزایش سقف سنی باشند، جذب معلم از طریق آزمون استخدامی بود که افرادی با سن‌های حتی ۴۰ سال و بیشتر هم برای پذیرفته می‌شدند اما سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تغییر نمی‌کرد.

یکی از داوطلبان شغل معلمی می‌گوید: «اگر یک فرد ۲۶ ساله وارد دانشگاه فرهنگیان شود، بعد از ۴ سال، در ۳۰ سالگی معلم خواهد بود اما می‌بینید که افراد در آزمون استخدامی با سن بالا وارد شغل معلمی می‌شوند و توجیه مسؤولان هم این است که این افراد تحصیلات عالیه دارند اما سؤال این است که آیا این افراد همان انرژی یک معلم ۳۰ ساله و کمتر را دارند. آیا می‌توانند به خوبی از پس آموزش و اداره کلاس درس برآیند؟ آن هم کسانی که فقط در یک دوره کوتاه آموزشی حضور پیدا می‌کنند و به سرعت سر کلاس درس فرستاده می‌شوند».

نامه درخواست افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۲۶ سال و دلایل آن

هفدهم تیر امسال(۱۴۰۲)، دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خواستار اصلاح شرط سنی و معدل برای داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان شد. 

در این نامه آمده بود: احتراماً پیرو نامه رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به وزیر وقت آموزش و پرورش در خصوص افزایش حداکثر سن داوطلبان از ۲۲ به ۲۴ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، با تصمیم وزارت آموزش و پرورش سن پذیرش در این دانشگاه به ۲۴ سال افزایش پیدا کرد که این اقدام موجب ورود نخبگان ۲۳ و ۲۴ ساله به دانشگاه فرهنگیان شد.

با افزایش سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان، دایره انتخاب آموزش و پرورش نیز بالاتر می‌رود و مصاحبه کنندگان می‌توانند افراد نخبه‌تری را برای مقام معلمی برگزینند. اخیراً مصاحبه‌های مختلفی از سوی مسؤولین وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کاهش مجدد سن پذیرش به ۲۲ سال برای ورود به این دانشگاه منتشر می شود که این اخبار موجب نگرانی داوطلبان کنکور و جوانان کشور که بر اساس مصوبه قبلی یعنی سن ۲۴ سال برنامه ریزی داشتند، شده است.

در بخش دیگری نیز از این نامه آمده است: گروهی دیگر از داوطلبان خواهان احتساب مدت زمان خدمت سربازی بر سقف حداکثر سنی پذیرش در این دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌های کشور هستند. در این دانشگاه برخلاف سایر دانشگاه‌ها، مدت زمان خدمت نظام وظیفه داوطلبان (۲ سال) برای داوطلبانی که خدمتشان را سپری کرده‌اند به حداکثر سن پذیرش دانشگاه محاسبه نمی‌شود.

با احتساب این مدت زمان، دانشگاه باید سقف سنی پذیرش در این دانشگاه را تا ۲۶ سال افزایش دهد. با افزایش حداکثر سن پذیرش به ۲۶ سال برای تمام داوطلبان، باز هم این سقف سنی، ۱۰ سال از شرط سنی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کمتر است (حداکثر سن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۳۶ سال است) لذا افزایش حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۲۶ سال در جهت مساعدت با داوطلبانی که مشتاق ورود به دستگاه تعلیم و تربیت هستند، خواسته ای منطقی و سازنده به نظر می‌رسد.

کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۲۲ سال

شورای عالی آموزش و پرورش با درخواست داوطلبان برای افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان نه تنها موافقت نکرد بلکه همان ۲۴ سالی که وجود داشت را کمتر کرد و به ۲۲ سال در سال ۱۴۰۳ رساند.

در هزار و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که اوایل مرداد امسال با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، «شرایط و شایستگی‌های جذب داوطلبان ورود به آموزش و پرورش از مسیر آزمون سراسری» پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

در این مصوبه، داشتن حداکثر ۲۲ سال تمام، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی حسن انجام وظایف محوله، تعیین وضعیت نظام وظیفه، نداشتن اعتیاد به هر نوع مواد مخدر از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان برای ورود به آموزش و پرورش اعلام شد.

اثری از رأی دیوان عدالت اداری در دفترچه انتخاب رشته کنکور نیست

در این بین، یکی از داوطلبان شغل معلمی نسبت به سقف سنی مطرح شده برای ورود به دانشگاه فرهنگیان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دیوان هم رأی داد که شرط سنی ابطال شود.

اما حالا در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر شده است؛ شاهد همان شرط سنی ۲۴ سال هستیم؛ در این دفترچه آمده است: ««به موجب ماده ۲۰ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب جلسه ۷۰۴ به تاریخ ششم دی ۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، داشتن حداکثر سن ۲۴ سال تمام جهت تحصیل رشته مورد نیاز آموزش وپرورش الزامی است».

احمدی: رأی دیوان عدالت اداری قطعا برای ما لازم‌الاجراست

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، می‌گوید: رأی دیوان عدالت اداری قطعا برای ما لازم‌الاجراست اما یک سری توضیحاتی در حوزه تعلیم و تربیتی داریم که چرا عددی برای سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تعیین کردیم.

وی ادامه می‌دهد: ان‌شاءالله با آنها صحبت خواهیم کرد اما نظر نهایی نظر دستگاه قضایی است.

رأی دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش در خصوص موضوع سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، می‌گوید: بر اساس ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری، رأی دیوان برای مرجع طرف شکایت و سایر مراجع و مقامات مذکور، زمانی که رأی به طرف شکایت ابلاغ شود یا در روزنامه رسمی منتشر شود، الزامی است؛ رأی دیوان عدالت اداری درباره ابطال شرط سنی هم به طرف شکایت ابلاغ شده و نامه‌نگاری برای انتشار در روزنامه رسمی هم انجام شده است. 

وی با بیان اینکه شاهد بودیم که دفترچه آزمون سراسری منتشر شد و در آنجا شرطی را تحت عنوان ۲۴ سال مطرح کردند، می‌گوید: در آنجا به ماده ۲۰ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره شده است؛ماده ۲۰ اساسنامه می‌گوید پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به شیوه مورد توافق وزارتین آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری صورت می‌پذیرد.

امرایی اضافه می‌کند: این ماده یک تبصره هم دارد که پذیرش دانشجومعلمان از بین پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری پس از تأیید صلاحیت‌ عمومی و تخصصی آنان توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد. یعنی دست وزارتخانه را باز گذاشته است که محدودیت‌ها را تعیین کند.

امرایی می‌افزاید: شورای عالی آموزش و پرورش هم بر اساس همین ماده تصمیم‌گیری را انجام داد و برای سال ۱۴۰۳، سن ۲۲ سال را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تصویب کرد اما رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شرط سنی دانشگاه فرهنگیان را کلا باطل کرده است. پس دیگر نباید به ماده ۲۰ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استناد کند. 

وی به متن ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری اشاره کرد و ادامه می‌دهد: در این ماده صریحا اعلام می‌کند که چنانچه مصوبه‌ای در هیأت عمومی ابطال شود، پس از ابلاغ رأی به طرف شکایت یا انتشار در روزنامه رسمی، رعایت مفاد آن برای مرجع طرف شکایت و سایر مراجع و مقامات مسؤول دستگاه‌های موضوع ماده (۱۲) این قانون الزامی است.   

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت تصریح می‌کند: آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر طبق مواد قانون دیوان عدالت اداری رفتار کند و بر اساس آخرین رأی که هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درباره شرط سنی گذاشته است، سریعا با سازمان سنجش مکاتبه انجام دهد و آن بند شرط سنی را اصلاح کند.

وی تأکید می‌کند: اگر آموزش و پرورش بر اساس رأی دیوان عمل نکند، طبق مواد قانون دیوان عدالت اداری، با مراجعه شاکی به دیوان، حکم استنکاف مسؤولان رده بالای وزارتخانه باید صادر شود یعنی هر بخش که استنکاف کرده است، حکم مسؤول رده بالای آن صادر می‌شود.

اکنون باید دید آیا رایزنی‌های آموزش و پرورش با دیوان عدالت اداری به سرانجام می‌رسد و یا در نهایت همان حکم دیوان عدالت اداری به اجرا در می‌آید و دفترچه انتخاب رشته کنکور اصلاح می‌شود. هرچند که زمان برای تغییرات در دفترچه انتخاب رشته کنکور زیاد نیست و نیاز است سریع‌تر تکلیف داوطلبان کنکوری شغل معلمی، روشن شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1195006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =