سردرگمی داوطلبان به دلیل تغییرات کنکور/ کیفیت مطالعه از کمیت آن مهم‌تر است

رتبه سوم کنکور سراسری گروه آزمایشی هنر گفت: امسال تغییرات اساسی در کنکور هنر اعمال شد که عموما بچه‌ها تا زمان برگزاری کنکور در دی ماه متوجه این تغییرات نبودند. برای همین کمی دچار سردرگمی در نحوه مطالعه بودند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از یزد، کنکور ۱۴۰۲ با همه پیچیدگی‌ها و تغییرات و پس اعلام نتایج به ایستگاه پایانی خود نزدیک رسید. امسال ۶۱ هزار و ۷۰۲ داوطلب در گروه آزمایشی هنر با هم به رقابت پرداختند که این مقدار با کاهش حدود ۱۰۰هزار نفری نسبت به سال گذشته همراه بود. فاطمه‌ جعفری ندوشن موفق به کسب رتبه سوم کنکور سراسری در این گروه شده است. وی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار ایسکانیوز، مقدار مطالعه روزانه خود را ۷ ساعت عنوان کرد و نسبت به طرح سوالات کنکور از منابع اصلی درسی ابراز رضایت کرد. البته جعفری گلایه‌ای نیز از تغییر چندباره برنامه‌ریزی‌های سازمان سنجش داشت. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

چه مسیری را برای کسب رتبه تک رقمی کنکور در پیش گرفتید؟

در ابتدا بخاطر علاقه‌ام به کامپیوتر رشته ریاضی را در دوره متوسطه انتخاب کرده بودم و درس می‌خواندم اما بعدا متوجه شدم که به هنر بیشتر علاقه‌مند هستم و همین علاقه باعث شد که پس از پایه دهم به رشته مهارتی انیمیشن که به تازگی به مدرسه سمپاد اضافه شده بود، تغییر رشته دهم. از پایه یازدهم احساس کردم که به علاقه‌ام رسیده‌ام و دیگر سعی کردم در حد توان برای موفقیت در این زمینه تلاش کنم.

نظر خانواده درباره تغییر رشته چه بود؟

تغییر رشته‌ام برای آن‌ها سخت بود اما توانستم با گفت‌وگو بالاخره آن‌ها را متقاعد کنم. پس از آن نیز همواره در این مسیر همراه و حامی من بودند. برخلاف بعضی از والدین که در امر تحصیل به علاقه فرزندشان برای انتخاب رشته بی‌توجه هستند، والدین من این‌گونه نبودند و مرا حمایت کردند تا در زمینه‌ای که استعداد و علاقه دارم پیشرفت کنم.

مطالعه به صورت جدی از چه موقع شروع کردی و چندساعت در روز مطالعه می‌کرد؟

امسال تغییرات اساسی در کنکور هنر اعمال شد که عموما بچه‌ها تا زمان برگزاری کنکور در دی ماه متوجه این تغییرات نبودند. برای همین کمی دچار سردرگمی در نحوه مطالعه بودند. بعد از دی با معرفی منابع از سوی سازمان سنجش و بررسی‌هایی که در امتحان دی ماه داده بودیم  توانستیم بهتر مطالعه کنیم. با توجه به اخباری که از احتمال تغییرات دیگری در کنکور منتشر می‌شود، دانش آموزانی که سال بعد کنکور دارند قطعا خیلی دچار مشکل می‌شوند. دانش‌آموزان نمی‌دانند که برای کنکور باید چه کنند. این کم‌لطفی از سوی سازمان سنجش است که تصمیم درست و متقنی در این مورد نمی‌گیرد.

تا چه اندازه از آموزش تکمیلی و کتاب‌های کمک درسی برای قبولی در کنکور استفاده کردید؟

متاسفانه در سال‌های قبل سوالات کنکور هنر غالبا از منابعی خارج از کتب درسی طرح می‌شد که به این صورت، درس خواندن بدون منابع دقیق، احتمال موفقیت پایین نیز کاهش پیدا می‌کرد. خوشبختانه امسال بیشتر از کتاب‌های وزارتی و درسی سوال طرح شده بود با این حال من از مشاورو کلاس‌های بیرون هم استفاده کرده‌ام ولی نباید به این کلاس‌ها تکیه کرد و با تلاش و توکل پیشرفت کرد.

چه درصدهایی که در کنکور کسب و هر درس را با چه شیوه‌ای مطالعه کردید؟

درک عمومی۷۴٪، ریاضی۳۷٪که ریاضی تیر برای تمام رشته‌ها سخت بود و متاسفانه سوالات هم در کنکور دی و تیر در یک سطح نبود. همچنین خلاقیت تصویر ۴۳٪ زدم. ۶الی۷ساعت در روز مطالعه بیشتر نبود که بنظرم در این زمینه کیفیت مهم است نه کمیت. برای مطالعه، هر کسی خودش را باید بشناسد که از چه روشی استفاده کند و نقاط ضعف و قوتش را متوجه شود. در دروسی که ضعیف‌تر هست بیشتر مطالعه کند تا در آن درس هم رشد داشته باشد.

به این فکر کرده بودین که رتبه برتر در کنکور را کسب کنید ؟

حدس می‌زدم که دو رقمی شوم.


در این مدت ورزش یا تفریح هم داشته‌اید؟

ورزش که خیر ولی تفریحات فوق برنامه مثل مدرسه تئاتر شرکت می‌کردم و خودم را محدود نمی‌کردم که فقط درس بخوانم. این کار در روحیه بسیار تاثیرگذار است که داوطلبان در کنار درس، فعالیت‌های مثبت دیگری را انجام دهند چون کمک می‌کند که خسته نشوند و برای ادامه مسیر اشتیاق و انگیزه داشته باشند. درمورد استفاده از شبکه های اجتماعی، در فضای مجازی حضور داشتم و با دوستانم درپیام‌رسان ارتباط داشتم اما کانال‌ها را چک نمی‌کردم چون جو متنشجی داشت.


قصد انتخاب چه رشته و در کدام دانشگاه را دارید؟

علاقه من بیشتر به ادامه دادن رشته انیمیشن است ولی باید بیشتر در این زمینه بررسی کنم. واقعا نمی‌دانم که ۱۰سال آینده قرار است کجا باشم و چه کنم. در آخر توصیه می‌کنم داوطلبان که در کنار درس به معنویات هم توجه داشته باشند. توکل و توسل داشته باشند به خدا، دعا قبل از مطالعه یا زیارت عاشورا و... که کمک میکند در این امر و آرامش میدهد.

خبرنگار: مرجان ولی زاده

کد خبر: 1194698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =