ایران، ترکیه و روسیه اجازه دخالت در قفقاز را به آمریکا نخواهند داد / جدیت تهران برای مقابله با ایجاد دالان زنگزور

مراد رعنایی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد با افزایش نفوذ خود در قفقاز جنوبی، نقش روسیه را در این منطقه کاهش دهد، تصریح کرد: موضع ایران، ترکیه و روسیه در قبال قفقاز از یک جهت اشتراک دارد و هر سه مخالف دخالت آمریکا در مسائل مربوط به این منطقه هستند و اجازه افزایش نفوذ به آنها نخواهند داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، قفقاز جنوبی در سال‌های اخیر همواره با تنش روبرو بوده و پس از جنگ دوم قره‌باغ و با افزایش جاه‌طلبی‌های باکو به منظور تصاحب مناطق بیشتر، تنش‌ها افزایش یافته است. دولت جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه و رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با ایجاد دالان ادعایی زنگزور موضوع الحاق سرزمینی به ترکیه را به نتیجه برساند اما به دلیل مخالفت ایران و ارسال هشدارهای جدی از سوی تهران تا کنون در این زمینه ناکام مانده است. اما آنچه موجب پیچیده‌تر شدن شرایط در قفقاز جنوبی شده، تلاش ایروان برای باز کردن پای کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در تحولات این منطقه است. ارمنستان که به نظر می‌رسد به دلیل ناامیدی از کمک و حمایت روسیه خود را در مناقشات منطقه تنها یافته است، قصد دارد با توسل به آمریکا موازنه را تغییر دهد. مراد رعنایی –استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزه آسیای میانه و قفقاز- در مصاحبه با ایسکانیوز به تشریح شرایط قفقاز جنوبی پرداخت.  

بیشتر بخوانید:

پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی جمهوری آذربایجان قطعی خواهد بود

از نظر وی، پس از چند سال اقدامات و تمهیدات بی‌نتیجه گروه مینسک اتفاق افتاد و دولت آذربایجان با حمایت ترکیه تواست بخش‌های از مناطق ارامنه نشین را طی چند سال گذشته آزاد کرده و بر اساس توافق انجام شده نیروهای روسیه برای برقراری صلح در برخی از آن مناطق مستقر شدند. رعنایی بر این باور است که نیروهای روسی در مدت حضور خود اشراف امنیتی و اطلاعاتی خوبی ایجاد کرده و بدون تردید حضور آنها استمرار خواهد داشت. از همین رو، با توجه به درگیری روسیه در جنگ اورکاین به نظر نمی‌رسد کرملین فعلا اجازه شکل گیری جبهه دیگری در حوزه نفوذ خود را نخواهند داد.

این کارشناس قفقاز در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برخی کشورهای غربی و به ویژه امریکا با تحریک ارامنه چند هدف را دنبال می‌کنند که یکی از آنها دور کردن روسیه از منطقه قفقاز است. لذا از نظر وی، یکی از اهداف تحرکات اخیر منطقه کاهش نقش روسیه به عنوان یکی از بازیگران سنتی قفقاز درگیر کردن همزمان روسیه در جبهه دیگری غیر از اوکراین است. وی در خصوص دالان لاچین گفت: نیروهای روس همواره حامی ارامنه ساکن در اطراف این منطقه بوده اما دولت آذربایجان در ماه‌های گذشته مانع ارسال کمک‌های مردمی به ارامنه شده‌اند.

رعنایی در خصوص علت افزایش تماس دولت ارمنستان با کشورهای غربی به ویژه آمریکا معتقد است: پس از آغاز جنگ اوکراین توجه روسیه به ارمنستان کاهش یافت و همین امر موجب سوق یافتن این کشور به سمت غرب شد تا از این طریق چالش‌های امنیتی خود را مرتفع کند. وی افزود: آمریکا مترصد این است که با استفاده از این فرصت، توپ را به زمین ایران انداخته و دالان زنگزور را به جمهوری اسلامی تحمیل کند.

هر چند که به گفته رعنایی، دالان زنگزور خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و حتی در صورت نیاز برای ممانعت از ایجاد آن مداخله نظامی خواهد کرد. وی در نهایت تاکید کرد که موضع ایران، ترکیه و روسیه در قبال تحولات قفقاز از یک جهت اشتراک دارد و آن این است که هر سه مخالف دخالت آمریکا در مسائل مربوط به این منطقه هستند و اجازه افزایش نفوذ به آنها نخواهند داد.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1197693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =