نگاه مصرفی به وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و علوم ظلم به آیندگان است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به نگاهی که به اشتباه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را وزارتخانه‌های «مصرفی» می‌پندارد، گفت: اگر به میزان ارزش هر انسانی که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش تربیت می‌کنند، به صندوق این وزارتخانه‌ها واریز شود، خواهیم دید که این وزارتخانه‌ها مصرفی نیستند، بلکه قدرت آفرین و دانش آفرین هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی‌گل با حضور در نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند شهید حاج حسن طهرانی مقدم و گرامیداشت ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با تاکید بر اینکه باید نوع نگاه و دیدگاه خود را تغییر دهیم، اظهار کرد: نگاهی در کشور وجود داشته و شاید استمرار دارد که وزارتخانه‌های متولی آموزش و پژوهش و علم را «مصرفی» می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

پژوهشگاه‌ها به برون‌دادهای پژوهش‌های علوم انسانی توجه کنند

وی افزود: با دید مصرفی به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم نگاه می‌کنند که این ظلم به آیندگان است. امیدواریم این نوع نگاه از جامعه ما حذف شود که اگر حذف شود، معلمان و استادان بر سر خواهند نشست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم و آموزش و پرورش دانش و متخصص و متبحر تولید می‌کنند، تاکید کرد: ارزش یک نفر مثل طهرانی مقدم چقدر است؟ اینها کجا تربیت شدند و آموزش دیدند؟ خروجی وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش این انسان‌های با ایمان و با اخلاق و متعهد و متخصص است. پس باید نوع نگاه خود نسبت به این وزارتخانه‌ها را تغییر دهیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه برگزاری این همایش حکایت از این دارد که جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا به قدرت سرمشق‌نویسی و مرجعیت علمی و فناوری رسیده است، تصریح کرد: این مسیر را ادامه می‌دهیم. اگر در پی این هستیم که معضل اشتغال جوانان را برطرف کنیم و جوانان ما به موقع بتوانند ازدواج کنند و سر و سامان بگیرند و رونق تولید و مهار تورم داشته باشیم، راهی جز هزینه کردن برای علم نداریم. امروز در رشته‌های مختلف علمی مرجعیت داریم و جمهوری اسلامی از مشق‌نویسی به سرمشق‌نویسی رسیده است.

وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی راحت به دست نیامده است. خون هزاران شهید است که صندلی مدیریت را در اختیار ما قرار داده است. داشتن مسؤولیت در چنین نظامی که برگرفته از خون هزاران شهید است، کار بسیار حساس و سختی است. شهید طهرانی مقدم الگویی در بین شهدای علمی ما است که با خون خود تعهدی را بر گردن ما نهاده است تا حواسمان باشد که قدرت ملی ما در گرو دانش و دین‌داری و علم است.

وی با بیان اینکه شهدای علمی ما و شهید طهرانی مقدم نمونه بارزی از «خودباوری» و «ما می‌توانیم» هستند، افزود: شهید طهرانی مقدم الگوی خودباوری و هویت بخشی برای نسل جوان ما است. یادمان نمی‌رود در دوران دفاع مقدس سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند و برای حداقل های خود محتاج بودیم، اما امروز دنیا در عرصه‌های مختلف، قدرت علمی کشور ما را پذیرفته است.

زلفی گل یادآوری کرد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، اکثر پزشک‌های بیمارستان‌های ما هندی و فیلیپینی و بنگلادشی بودند، اما امروز به لطف و یمن پیروزی انقلاب اسلامی و خودباوری حاکم بر کشور، در عرصه‌های پزشکی توریست سلامت داریم. در رشته‌های مختلف علمی مرجعیت داریم و جمهوری اسلامی از مشق‌نویسی به سرمش نویسی در علم رسیده است. بیش از هزار دانشمند یک درصد بین‌المللی داریم، یعنی کسانی که در رشته خود بیشترین ارجاعات علمی به آنها داده شده است. بیش از ۲۲۴۰ دانشمند دو درصد بین‌المللی داریم. علاوه بر اینها تعدادی دانشمندان یک درصد علوم انسانی هم داریم. امروز خیلی از کتب علمی که دانشمندان ما منتشر می‌کنند، مرجع در دنیا هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی امروزه هیچ تهدیدی را نمی‌پذیرد، تاکید کرد: به برکت خون شهدایی مثل طهرانی مقدم و همه شهدا، امروز نظام جمهوری اسلامی باور دارد از طریق علم، قدرت، ثروت و امنیت و... ایجاد می‌شود. از این رو در جهان برای عالمان و دانشمندان جایگاه خاصی قائل هستند. اگر امروز این مراسم برای این شهید عزیز برگزار شده، هدف این است که ضمن قدردانی و میثاق با خون شهدای عزیز، این پیام را برای جوانان داشته باشیم که مبادا فکر کنیم دیگران برتر و تعیین‌کننده هستند و آنها سرمشق می‌نویسند و ما باید مشق بنویسیم. بلکه ما خودمان سرمشق می‌نویسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =