هشدار پلیس نسبت به کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان گفت: از جمله جرایم شایع در حوزه سایبر، کلاهبرداری از طریق پیامک است، این پیامک‌ها جعلی است که توسط کلاهبرداران برای هک گوشی و حساب‌های بانکی طراحی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بهادر اسدی امروز (نهم بهمن ماه) اظهار کرد: با وجود تاکیدهای قوه قضائیه و پلیس فتا درباره پیامک‌های کلاهبرداری ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، هنوز برخی از مردم در دام این‌گونه پیامک‌ها می‌افتند.

بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری تحت عنوان دریافت طلا جهت سرمایه‌گذاری

وی ادامه داد: پیامک‌های سامانه‌های قوه قضائیه مانند ابلاغ، نظرسنجی و اطلاع‌رسانی بدون شماره و با عبارت ADLIRAN ارسال می‌شود، بنابراین شماره‌های شخصی که پیامکی مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های دادگاهی برای عموم ارسال می‌کنند، جعلی هستند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان با اشاره به اینکه در این نوع کلاهبرداری، مجرمان با استفاده از ارسال یک پیامک حاوی لینک از قربانی خود می‌خواهند برای دیدن شکوائیه روی لینک کلیک کند، گفت: در برخی موارد، فرد به سایتی جعلی هدایت می‌شود و در آنجا با درخواست پرداخت مبلغی ناچیزی در قبال مشاهده ابلاغیه، کلاهبرداران اطلاعات کارت بانکی فرد را می‌گیرند و نسبت به برداشت موجودی حسابش اقدام می‌کنند.

اسدی اظهار کرد: در روش دیگر، زمانی که کاربر روی لینک کلیک می‌کند، به ظاهر یک اپلیکیشن دانلود می‌شود، اما در واقع یک نوع بدافزار است که با نصب آن دوباره فرد را به صفحه پرداخت هدایت می‌کند تا در صورت ورود اطلاعات کارت بانکی توسط کاربر، نسبت به برداشت موجودی فرد اقدام کنند.

وی افزود: در این روش، علاوه بر تلاش برای خالی کردن حساب فرد قربانی، با نصب بدافزار روی موبایل کاربر بدون اطلاع او، شروع به ارسال همان پیامک کلاهبرداری از خط قربانی، برای صدها شماره ناشناس می‌کنند و به این ترتیب، یک شبکه هرمی برای به دام انداختن قربانیان بیشتر با سوء‌استفاده از دیگر قربانیان ایجاد می‌کنند و در واقع رد پای خود را به این شیوه پاک می‌کنند، چراکه پیامک از سمت فردی برای افراد دیگر ارسال می‌شود که خود نیز یک قربانی است.

اسدی با اشاره به اینکه شماره شخصی به معنای جعلی بودن پیامک است، بیان کرد: متن پیامک، اهمیت دارد و می‌توان با مقایسه ساده آنها با پیامک‌هایی که توسط سازمان‌های رسمی فرستاده می‌شوند، متوجه جعلی بودن‌شان شد.

وی با تاکید بر اینکه ابلاغ الکترونیک برای کسانی ارسال می‌شود که پیش از آن در سامانه ثنا ثبت‌ نام کرده‌اند و اینکه به هیچ‌وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست، به مردم توصیه کرد که در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک و حاوی لینک پرداخت به هیچ‌وجه روی لینک کلیک نکنند، بلکه با مراجعه به سایت رسمی نسبت به بررسی صحت پیامک دریافتی اقدام کنند.

اسدی اضافه کرد: اگر این اتفاق افتاد، فرد باید قبل از هر چیزی اینترنت تلفن همراه خود را خاموش و حساب بانکی مرتبط را خالی یا مسدود کند. همچنین به دوستان و مخاطبان خود اطلاع‌رسانی کند که هر نوع پیامکی که از سمت او دریافت می‌کنند جعلی است، بعد از آن هم لازم است که در اسرع وقت به پلیس فتا مراجعه کند و پیگیری قضایی انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =