سهم اندک جنوب شهر نشین‌ها از امکانات شهری / چطور می‌توان اختلاف طبقاتی را کاهش داد؟

تهران بیش از هشت میلیون جمعیت و ۲۲ منطقه دارد اما امکانات شهری نظیر مراکز درمانی، مراکز تفریحی و مواردی از این دست عادلانه توزیع نشده و شاهد انباشت امکانات در برخی مناطق هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، مردمی که در شمال شهر تهران زندگی می‌کنند به دلیل بی‌عدالتی راحت‌تر به بیمارستان‌ها دست‌رسی دارند. وی اظهارکرد: در اسلامشهر به ازای ۸۰۰ هزار نفر ۱۳۰ تخت وجود دارد. اکثر بیمارستان‌های تهران بالای خط خیابان انقلاب ساخته شده‌اند. کیفیت خدمات سلامت در ایران خوب است اما در توزیع و عدالت دچار ضعف هستیم.

بیشتر بخوانید:

بلاگرها با نمایش امکاناتشان به اختلاف طبقاتی دامن می‌زنند/ لزوم ایجاد فرصت‌های برابر برای تمام اعضای جامعه

همانطور که قناعی عنوان کرد، ما در توزیع برابر دچار ضعف هستیم؛ اگر شما از شمال تهران به جنوب آن بروید شاهد اختلاف طبقاتی خواهید بود این اختلافات را می‌توان در پوشش، فرهنگ و نوع رفتار مردم نیز مشاهده کرد. 

بهترین‌ها در شمال شهر

بیشتر مراکز تفریحی، آموزشی و جاذبه‌های گردشگری و بهترین بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های تهران در شمال شهر وجود دارند؛ در حالی که در جنوب شهر تنها مراکز ضروری با امکانات و کیفیت کم وجود دارد و بیشتر پارک‌های پایین شهر، جای خواب معتادان و پاتوق ارازل است و اصولا نظارتی بر این پارک‌ها صورت نمی‌گیرد که باعث می‌شود خانواده‌ها به جای بردن کودکان‌شان به این پارک‌ها، آن‌ها را از رفتن به این پارک‌ها منع کنند، چراکه امنیتی که در شمال تهران هست در جنوبش یافت نمی‌شود.

اختلاف طبقاتی فقط فقر اقتصادی نیست

البته باید به این اشاره کنم که اختلاف طبقاتی فقط فقر اقتصادی نیست بلکه این فقر اقتصادی، منجر به اختلاف فرهنگی می‌شود که این فقر فرهنگی خود، مادر همه بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسکانیوز به این موضوع اشاره کرد و گفت: تضاد طبقاتی یا نارضایتی‌های طبقاتی، آسیب‌های اجتماعی در جامعه را افزایش می‌دهد؛ مانند دزدی، طلاق و جرم و جنایت به همین دلیل است که تمام جوامع تلاش می‌کنند اختلاف طبقاتی را کاهش دهند و از عمیق شدن این امر جلوگیری می‌کنند.

اختلاف طبقاتی خشونت را در جامعه افزایش می‌دهد

امیر محمود حریرچی جامعه‌شناس راجب آسیب‌های اختلاف طبقاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: اختلاف طبقاتی امید را از جامعه می‌گیرد و این فرصت را فراهم می‌کند که افراد به شکل ناروایی کسب درآمد داشته باشند که این خشم را افزایش می‌دهد. جامعه ما خشن شده است و حتی این خشم را در خانواده‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

 وی افزود: اختلاف طبقاتی می‌تواند باعث افزایش جنایات شود چراکه خشونت افراد به اشکال مختلفی بروز پیدا می‌کند مثلا مصرف مواد مخدر صنعتی بسیار افزایش داشته است و نوعی حس انتقام جویی در طبقات پایین وجود دارد که باعث می‌شود از طبقات بالاتر کینه داشته باشند.

همانطور که جامعه‌شناس گفت، اختلاف طبقاتی نوعی حس انتقام جویی را در طبقات پایین فعال می‌کند. مثلا شما فکر کنید پول تو جیبی یک بچه پولدار، با درآمد ماهانه پدر شما برابر باشد و چیزهایی که برای شما آرزو است، بخشی از زندگی او است که برایش چندان مهم نیست پس دیدن این چیزها، به مرور باعث خشم و نفرت شما از قشر مرفه می‌شود.

اختلاف بد نیست نبود فرصت‌های برابر بد است

برخی جامعه‌شناسان معتقدند که ذات وجود اختلاف بد نیست و طبیعتا در هر جامعه‌ای اختلافاتی وجود ندارد اما آنچه آسیب‌زا خواهد بود، نبود فرصت‌های برابر است. کمیل حسینی جامعه‌شناس در این رابطه در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: اختلاف در واقع طبیعت جامعه است و اگر اختلاف نباشد، جامعه پویایی خودش را از دست می‌دهد جنبش‌هایی بودند که به دنبال از بین بردن این اختلافات بودند؛ در حالی که این کار به نفع جامعه نیست. هر فردی بر اساس زحمت‌هایی که می‌کشد، باید دستاوردهایی داشته باشد و ما نباید به طور کلی به حذف همه اختلافات اقدام کنیم؛ کسی که زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند، نمی‌تواند با فردی که هیچ تلاشی نکرده است برابر باشد.

حسینی گفت:  دولت باید برای تمامی افراد فرصت‌های برابر ایجاد کند؛ به عنوان مثال برای تمامی افراد امکان تحصیلات با شرایط یکسان ایجاد کند تا طبقه فرودست جامعه نیز مانند طبقات بالا بتوانند با تلاش به خواسته‌هایشان برسد مثلا بیشتر پزشکان در بهترین مدارس با بهترین اساتید و بهترین کتاب‌ها و آزمون‌ها توانسته‌اند به جایگاه فعلی خود برسند، در حالی که این برای طبقه پایین جامعه ممکن نیست. پس جامعه باید فرصت‌های برابر برای تمامی اعضای جامعه فراهم کند.

حسینی عنوان کرد: اختلاف طبقاتی، در بسیاری از موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اختلاف طبقاتی فشارهای زیادی به مردم تحمیل می‌کند؛ چراکه مردم به مقایسه کردن زندگی خود با طبقات بالا می‌پردازند و احساس می‌کنند که خانواده‌شان کم توان است و باید برای توانمند کردن خانواده دست به هرکاری بزنند. مردم می‌گویند، آقازاده‌ها از جامعه دزدی می‌کنند که این باعث می‌شود احساس عقب افتادگی پیدا کنند و دست به بزهکاری بزند اما اینگونه نمی‌توانند به شادکامی برسند در نتیجه تاب آوری‌شان کمتر شده و بزهکاری در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

نقش بلاگرهایی که امکاناتشان را به رخ جامعه می‌کشند

جامعه‌شناس اظهار کرد: البته بلاگرها هم با نمایش امکاناتشان در افزایش اختلاف طبقاتی موجود در جامعه موثر بوده‌اند چراکه به طور مداوم از زندگی لاکچری خود فیلم و عکس می‌گذارد که این باعث می‌شود افراد به طور ناخودآگاه زندگی خود را با این‌ها مقایسه کنند. اختلاف طبقاتی فاصله مردم را از یکدیگر زیاد می‌کند .

به گزارش ایسکانیوز، با وجود این که در تمام قسمت‌های تهران جمعیت متراکم و زیادی زندگی می‌کنند اما به تمامی قسمت‌های آن توجه یکسانی نمی‌شود که این را هر کسی که حداقل یکبار  مسیر شمال تا جنوب تهران را طی کرده باشد، متوجه می‌شود. اختلاف طبقاتی منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود، مقام‌های مسئول باید با توزیع یکسان و عادلانه امکانات برای تمامی قشرها، امکان پیشرفت‌ را فراهم کنند. ورای مشکلات اقتصادی بخشی از اختلاف طبقاتی ناشی از توزیع نابرابر امکانات شهری است و این وظیفه مسئولان است که برای مثال بیمارستان، امکانات تفریحی، دست رسی راحت به وسایل حمل و نقل عمومی و موارد این چنینی را طوری جانمایی کنند که شاهد اشباع آن‌ها در برخی مناطق و فقر امکانات در مناطق دیگر نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =