مصرف مشروبات الکلی ژستی برای نمایش مدرن و امروزی بودن /  خوشی‌های زودگذری که عوارض جبران‌ناپذری دارند

امروزه شاهد افزایش مصرف مشروبات الکلی در مهمانی‌ها هستیم. در واقع مصرف مشروبات الکلی به ژستی برای نشان دادن مدرن و امروزی بودن، تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز،« انگار تو یه دنیای دیگه‌ای اولش همه غصه‌هات یادت میره ولی بعدش هرچقدر که می‌گذره انگار برعکس عمل می‌کنه کم‌کم به خودت میای می‌بینی افسردگی شدیدی گرفتی من وقتی اینجوری می‌شدم، می‌خوابیدم تا اثرش بپره» این‌ها تجربیات نرگس از مصرف مشروبات الکلی است؛ وقتی که نرگس ۶ سال داشت، مادرش از دنیا رفت، حالا نرگس همراه با برادر و پدرش زندگی می‌کند. پدر نرگس بعد از مرگ مادرش به خوردن مشروبات الکلی روی آورد و زمانی که مردم در شهرشان به خاطر مصرف الکل‌های دست‌ساز تقلبی کور می‌شدند، پدرش تصمیم گرفت که خودش تولید کند. نرگس تعریف می‌کرد: پدرم از هر دبه عرقی که درست می‌کند، فقط یه بطری برای خودمان می‌ماند و در اصل بیشتر آن را به فامیل و آشناها می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

اثرات الکل بر ارگان‌های بدن/ تاثیر در شنوایی و کوچک شدن مغز

افرادی از این دست پس از مدتی مصرف، برای صرف جویی در هزینه تصمیم می‌گیرند دستگاه‌های لازم برای تولید برا بخرند و خودشان اقدام به تولید کنند که البته پس از مدتی علاوه بر مصرف خودشان، برای دیگران نیز تولید می‌کنند تا به نحوی درآمدزایی نیز داشته باشند، غافل از اینکه محصول تولیدی آن‌ها چه عوارضی می‌تواند داشته باشد و حتی فارغ از عوارض معمول یک اشتباه کوچک منجر به کور شدن و مرگ مصرف کنندگان شود.

تهیه الکل به اندازه تهیه نان راحت است

از چند جوان پرسیدم که چطور مشروبات الکلی تهیه می‌کنید و پاسخ‌هایی که دادند غافلگیر کننده بود، آن‌ها می‌گویند کافی است یک جست و جوی ساده کنید یا اصلا در همین فضای مجازی به دنبال فروشنده بگردید و به راحتی پیدا می‌کنید. یکی از آن‌ها می‌گفت: پیدا کردن الکل به راحتی تهیه نان است. امروزه شاهد افزایش مصرف مشروبات الکلی در مهمانی‌ها هستیم. در واقع مصرف مشروبات الکلی به ژستی برای نشان دادن مدرن و امروزی بودن، تبدیل شده است. 

مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است، بیشتر است.

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کشور، با وجود تبلیغات زیادی هم که در مورد مسائل سلامتی شده به طور روزافزونی در حال افزایش است و این غیرقابل انکار است. مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است، بیشتر است.

پشیمانی پس از هربار نوشیدن

با مصرف کننده‌های الکل که حرف می‌زدم، بیش از نیمی از آن‌ها اعتراف کردند که بعد از هربار نوشیدن پشیمان می‌شوند اما نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند و دیگر مصرف نکنند و نکته بد ماجرا این است که به مرور باید برای اثرگذاری، مقدار الکل را بالا ببرید وگرنه نوشیدن آن الکل با نوشیدن آب تفاوتی ندارد. مبینا که یک مصرف کننده است، می‌گفت: قبلا با سه پیک مست می‌شدم اما حالا ۱۰ تا هم برای مست شدنم کم است.

داوود که در آستانه ۲۶ سالگی و ورزشکار است، بدن ورزیده و مرام و معرفت پهلوانی دارد. پای صحبت مادرش که می‌نشینم می‌گوید: خلق و خوی خوبی داشت و خوش مشرب بود البته همه این‌ها برای زمانی بود که الکل مصرف نمی‌کرد. وقت‌هایی که الکل می‌نوشد و در حال خودش نیست نمی‌شود با او حرف زد مدام  داد و بیداد می‌کند.

امروزه شاهد افزایش مصرف مشروبات الکلی در میان نوجوان‌ها هستیم که به دلیل شرایط سنی که دارند، یک بار مصرف می‌تواند زمینه‌ساز ورود به تجربه‌های اشتباه دیگری هم شود. تاثیر گروه همسالان در این رده سنی بسیار است، مانند ماجرایی که برای زهرای ۱۶ ساله رخ داد. زهرا که به تازگی پا به ۱۶ سالگی می‌گذارد، خانواده‌ای مذهبی دارد، خودش هم از آن دخترهایی است که کم حرف آرام و بدون آزارو اذیت‌اند. مادرش تعریف می‌کرد:«من اصلا نفهمیدم زهرا کی به دنیا آمد کی بزرگ شد، بس که دخترم آرام و بی دردسر است.» زهرا می‌گوید که به تازگی در مدرسه یک دوست پیدا کرده است که با همه فرق دارد و همین دوستی باعث شده تا او در جشن تولد دوستش چیزی را تجربه کند که پیش از این فکرش را هم نمی‌کرد و همین تجربه یک بار مصرف مشروبات الکلی باعث شده بود تا قبح این کار در نظرش بشکند و حتی تجربه‌های دیگری مثل مصرف مواد مخدر گل را هم همراه همان دوستان تجربه کند.

عوارض مصرف الکل

ابراهیم نوری‌ گوشکی متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص عوارض جبران ناپذیر مصرف مشروبات الکلی گفت: الکل می‌تواند بر ظاهر و عملکرد مغز افرادی که مصرف زیادی دارند، تأثیر بگذارد. سلول‌های مغز شروع به تغییر کرده و حتی کوچکتر می‌شوند. مصرف بیش از حد الکل در واقع می‌تواند مغز فرد را کوچک کرده و این تأثیر زیادی بر توانایی افراد برای فکر کردن، یادگیری و به خاطر سپردن اتفاقات خواهد داشت. همچنین می‌تواند حفظ دمای بدن و کنترل حرکات فرد را سخت‌تر کند.

 وی افزود: الکل پوشش داخلی معده را تحریک می‌کند و باعث ترشح اسید معده می‌شود. اگر اسید و الکل کافی در معده جمع شود، حالت تهوع ایجاد می‌کند و ممکن است منجر به استفراغ شود. نوشیدن زیاد الکل طی سال‌های متمادی می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شود. همچنین می‌تواند منجر به تحریک پوشش معده شده که به آن گاستریت می‌گویند.

کبد چرب در کمین مصرف کنندگان الکل

نوری عنوان کرد: تقریباً تمام الکلی که نوشیده می‌شود در کبد تجزیه می‌شود. در این فرآیند، بسیاری از سموم را کنترل می‌کند. با گذشت زمان، نوشیدن زیاد، کبد را چرب می‌کند و باعث می‌شود بافت کبد از حد نرمال ضخیم تر و فیبر ایجاد شود. این  موضوع جریان خون در کبد را محدود می‌کند، بنابراین سلول‌های کبد آنچه را که برای زنده ماندن نیاز دارند دریافت نمی‌کنند. هنگامی که آن‌ها از بین می‌روند، کبد آسیب می‌بیند و همچنین درست کار نمی‌کند، بیماری به نام سیروز کبدی ایجاد می‌شود.

الکل باعث از دست دادن شنوایی می‌شود

وی ادامه داد: الکل روی سیستم شنوایی افراد تأثیر می‌گذارد، اما هیچکس دقیقاً نمی‌داند چگونه. ممکن است بخشی از مغز که صدا را پردازش می‌کند در افراد مصرف کننده دچار مشکل شود. یا ممکن است به اعصاب و گوش داخلی که به شنیدن کمک می‌کند آسیب برساند. با این حال، نوشیدن الکل به این معنی است که شما باید صدایی بلندتر داشته باشید تا بتوانید آن را بشنوید. و این می‌تواند دائمی شود. نوشیدن زیاد الکل برای مدت طولانی، با کاهش شنوایی مرتبط است.

به گزارش ایسکانیوز، اگر با کسانی که حداقل یک بار در زندگی‌شان الکل مصرف کرند حرف بزنید، همه آن‌ها می‌گویند بدترین کاری که یک فرد در زندگی‌اش می‌تواند انجام دهد، نوشیدن الکل است چراکه نوشیدن الکل علاوه بر اینکه سلامت جسمی‌تان را به خطر می‌اندازد، باعث از بین رفتن سلامت روان شما نیز می‌شود. ضعف در حافظه و انجام رفتارهای پرخاشگرایانه از اثرات مهم‌ الکل روی مغز هستند که می‌توانند تا مدت‌ها باقی بمانند.  طبق گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران  آمار تصادفات ناشی از مصرف مشروبات الکلی با افزایش ٣۶.٨ درصدی در تهران مواجه بوده است. کنترل مصرف الکل چند وجه دارد و شاید مهم‌ترین آن فرهنگ‌ساز ی و آگاه کردن مردم است، چراکه بسیاری از افراد با تصور مضر نبودن اقدام به مصرف می‌کنند. علاوه بر این در دسترس بودن هم معضلی است که به این شرایط دامن زده است و تولید مشروبات الکلی تقلبی و دست‌ساز منجر به مرگ تعداد زیادی از مصرف کنندگان شده است. برخورد با تولیدکنندگان و فروشندگان هم گام بعدی است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1193738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =