شکاف نسلی زمینه‌ساز تمایل نوجوانان به روابط ناسالم / خط قرمزها یکی پس از دیگری رنگ می‌بازند

روانشناس گفت: با دور شدن از والدین میل به روابط ناسالم با دوستانی که روابط بی‌حد و مرز جنسی دارند در نوجوانان افزایش پیدا می‌کند چراکه خانواده نتوانسته است خط قرمزی برای فرزند خود حتی به صورت توافقی تعیین کند که این باعث می‌شود فرزند بر عکس به سمت کارهای نهی شده برود.

شهرزاد هودین‌شاد روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه با شکاف نسلی گفت: ما باید در دبیرستان‌ها، مهارت استفاده از فضای دیجیتال و مهارت‌هایی که به فضای مجازی ربط دارد را به فرزندان آموزش دهیم و اینکه باید سواد رسانه‌ای در والدین وجود داشته باشد تا بتوانند بر اساس فکت و مستند در برابر فرزندشان موضع‌گیری کنند. 

بیشتر بخوانید

چطور با بچه‌های دنیای دیجیتال تعامل داشته باشیم؟ / شکاف نسلی؛ فاصله‌ای که اگر عمیق شود جامعه را بیمار می‌کند

وی افزود: نکته دوم این است که والدین باید بپذیرند که نمی‌شود بر این نسل مانند نسل‌های گذشته، الگوهای پیشین را اجرا کرد؛ پس باید به جای تحمیل، به دنبال توافق با فرزندانشان باشند.

روانشناس اظهار کرد: منظور از توافق رسیدن به همه خواسته‌ها نیست بلکه به این معنا است که من تا جایی به خواسته‌هایم می‌رسم که برای کسی غیرقابل تحمل نباشد. مشکل از زمانی شروع می‌شود که والدین فکر می‌کنند، باید کنترل و تحمیل کنند و اگر به زور فرزندشان را وادار به کاری کنند، موفقیتی کسب کرده‌اند.

روانشناس عنوان کرد: شکاف نسلی باعث می‌شود تا هر خشمی که در زندگی نوجوان به وجود می‌آید، والدینش را مقصر بداند و تمامی اتفاقات زندگی‌شان را به نبود یک حامی در زندگی ربط دهند و مدام احساس تنهایی، پذیرفته نشدن و خشم‌های فرافکنی داشته باشند. 

 وی افزود: شکاف نسلی باعث می‌شود میل به مصرف مواد و داروهای اعصاب و روان که امروزه نوجوانان خیلی راحت به دلایل مختلف مانند امتحان مثل نقل و نبات استفاده می‌کنند، بیشتر شود چراکه نوجوان حس می‌کند این‌ها من را نمی‌فهمند و اضطراب می‌گیرد و مدام ترس‌هایی دارد. با دور شدن از والدین میل به روابط ناسالم با دوستانی که روابط بی‌حد و مرز جنسی دارند در نوجوانان افزایش پیدا می‌کند چراکه خانواده نتوانسته است خط قرمزی برای فرزند خود حتی به صورت توافقی تعیین کند که این باعث می‌شود فرزند بر عکس به سمت کارهای نهی شده برود.

هودین‌شاد گفت: نوجوانی که حس تنهایی می‌کند ممکن است تصمیم به فرار از خانه بگیرد و بخواهد زود مستقل شود که این زمینه ساز بحران‌ها و خطرات زیادی برای یک نوجوان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =