فقدان سیاست‌های کلی، عامل پراکندگی فعالیت‌های جهادی دانشجویان/ تشکیل قرارگاه مشترک بین وزارتخانه‌ها و فعالان جهادی ضروری است

نبود برنامه‌ بلند مدت و نقشه‌راه برای ساماندهی و هدفمند کردن فعالیت‌های جهادی یکی از چالش‌های اصلی فعالیت این گروه‌هاست. برخی از دانشجویان جهادگر در این خصوص گلایه‌ داشته و پیشنهاداتی برای حل این چالش ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گروه‌های جهادی - دانشجویی سال‌هاست که بدون هیاهوی رسانه‌ای آستین‌های خود را بالا زده‌ و می‌کوشند که به مردم آسیب‌دیده خدمت کنند. دانشجویان جهادگر دانشگاه‌ها با فعالیت‌های گوناگون در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی در حاشیه‌ کلان شهرها و مناطق محروم تلاش می‌کنند تا از مشکلات و دردهای مردم محروم بکاهند.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: گزینش در فعالیت‌های جهادی ممنوع است

البته با توجه به تغییرات علم و سرعت پیشرفت‌ در عصر حاضر، نوع خدمات و مدت زمان ارائه خدمات گروه‌های جهادی نیز باید تغییر یابد و از فعالیت‌های عمرانی، به سوی اشتغال آفرینی، توسعه پایدار، حل مسائل زیست بوم، کسب و کارهای روستایی تغییر سیاست‌گذاری داشته‌ باشند. موضوعی که با توجه به فعالیت‌ این گروه‌ها و نظرات دانشجویان جهادگر به صورت کافی مورد توجه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی قرار نگرفته است. به زبانی دیگر وزارت علوم به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برای پیشبرد اهداف فعالیت‌های جهادی و سامان‌دهی به خدمات جهادی برنامه‌ بلند مدت مشخصی در نظر نگرفته است.

تشکیل ستاد دانشجویی در وزارت بهداشت

یکی از مشکلات گروه‌های جهادی ضعف در تدوین نقشه راه و برنامه ریزی بلندمدت است. موضوعی که مورد انتقاد گروه‌های جهادی-دانشجویی نیز قرار گرفته. امیرحسین رادفر دبیر کانون جهاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از این دانشجویان منتقد، از نبود سیاست‌های بلند مدت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گلایه کرد و به ایسکانیوز گفت: باید برنامه‌ریزی جامع‌ و با نگاه وسیع‌تر و بلند مدت‌تر برای فعالیت گروه‌های جهادی انجام شود تا فعالیت‌های جهادی هدفمندتر در مناطق محروم صورت گیرد. به این معنا که فعالیت‌ها متناسب با نیاز مردم همان منطقه باشد، موضوعی که مسئولان وزارتخانه خیلی به آن توجه نکردند.

وی درباره چالش‌های گروه‌های جهادی برای فعالیت‌های اثر گذار بیان کرد: این چالش‌ها چند بُعدی هستند. به عنوان مثال مشکلات مردم در سیستان بلوچستان صرفا درمانی نیست؛ بلکه مشکلات آب و بهداشت محیط دارند. بنابراین مسئولان نهادهای مختلف باید برای حل مشکلات مردم با یکدیگر همکاری داشته باشند و نقشه راه را با توجه به تمام ابعاد تدوین کنند.

رادفر تربیت دانشجویان به عنوان نیروی انسانی – جهادی را جزو فعالیت‌های اصلی این کانون دانست و گفت: برخی از گروه‌های جهادی با خود نیروی انسانی از جمله پزشکان بالینی به منطق هدف می‌بردند. کانون ما فعالیت‌های جهادی خود را متمرکز بر تربیت دانشجویی نیز کرده است. به این معنا که دانشجویان در کنار اساتید در این اردوها حاضر باشند تا شرایط معاینه و منطقه را یاد بگیرند.

این فعال دانشجویی درباره شناسایی مناطق هدف و سیاست کلان برای فعالیت‌های جهادی پیشنهادی را عنوان کرد: به عقیده بنده سیاست‌گذاری کلان برای گروه‌های جهادی باید از سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تبیین شود. البته دانشجویان جهادی نیز در این مسیر باید مطالبه‌گر بوده و با مسئولان همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی باید عادلانه صورت بگیرد، گفت: قرارگاه مشترکی باید بین کانون‌های خیریه و گروه‌های جهادی و مسئولان دانشگاه و وزارتخانه‌ها تشکیل شود تا مناطق محروم در استان‌ها به صورت هدفمند انتخاب شوند. همچنین این فعالیت‌ها باید سازماندهی شده و مشکلات از ریشه حل شوند.

مسئولان دانشگاه آزاداسلامی با نهادهای دولتی ارتباط برقرار کنند

شاید بتوان گفت که هدف اصلی فعالیت‌های جهادی ریشه‌کن کردن مشکلات منطقه هدف است؛ نه اینکه مُسکن برای کاهش موقت درد مردم باشد. در این راستا علی جمشیدی مسئول گروه جهادی امام رضا(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تاکید بر تعیین مناسب منطقه هدف برای فعالیت‌های جهادی-دانشجویی بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان و توزیع بسته‌های معیشتی جزء فعالیت‌های گروه‌های جهادی از جمله گروه ما است. ولی با توجه به پیچیدگی مشکلات مردم ومناطق مختلف باید براساس نقشه راه مناسب، موضوعاتی مانند اشتغال آفرینی را نیز دنبال کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نقشه راه و برنامه ریزی بلند مدت برای فعالیت‌های جهادی در دانشگاه آزاداسلامی چگونه است و چه پیشنهادی برای بهبود آن دارید، گفت: تعاملات برای فعالیت‌های جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مناسب است؛ به گونه‌ای که ما برای فعالیت‌های جهادی با سایر واحدهای دانشگاه در ارتباط هستیم.

این فعال جهادی با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی نباید سحطی و مقطعی باشد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی حمایت مناسب‌تری نسبت به سایر دانشگاه‌ها از گروه‌های جهادی دارد و دستش در این موضوع بازتر است.

وی ادامه داد: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان فرهنگی- دانشجویی واحدهای این دانشگاه برای تاثیرگذاری فعالیت‌های جهادی باید پای کار بیاید و با مسئولان دستگاه‌های مربوطه دولتی ارتباط بگیرند. گروه‌های جهادی-دانشجویی تخصص دارند ولی متاسفانه مطالبه‌گر نیستند و ارتباط مناسبی با نهادهای دولتی برقرار نمی‌کنند.

جمشیدی رمز موفقت گروه‌های جهادی همراهی و مشارکت مردم آن منطقه در فعالیت‌های جهادی و هماهنگی با این گروه‌ها دانست.

توقف فعالیت‌های جهادی پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان جهادگر

علیرضا صمدزاده مسئول گروه امور خیریه و جهادی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز تصریح کرد: متاسفانه سیاست کلی برای فعالیت‌های جهادی وجود ندارد. در نتیجه این فعالیت‌ها ادامه دار نبوده و مقطعی است.

وی درباره نقاط ضعف فعالیت‌های جهادی مطرح کرد: متاسفانه یک جمع، هیئت یا گروه خاصی در وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها وجود ندارد تا فعالیت‌های جهادی دانشجویان به صورت متمرکز بررسی شده و نقاط هدف مشخص و نقشه راه کلی تدوین شود. علاوه برآن، از حضور نیروهای جوان نیز استفاده شود. این گروه در هیچ دانشگاهی وجود ندارد. بنابراین دانشجویان به صورت پراکنده و خودجوش فعالیت کرده و بعد از فارغ التحصیلی و رفتن از دانشگاه، فعالیت‌های جهادی آن گروه نیز در همان جا متوقف می‌شود. البته این موضوع شدت و ضعف هم دارد.

صمدزاه تصریح کرد: اگر تشکیلاتی شکل گیرد که بتواند دانشجویان جهادی را در مسیری هدایت کند که آینده فعالیت‌ها مشخص باشد، این فعالیت‌ها دیگر به صورت مقطعی نخواهد بود. البته این تشکیلات نباید دولتی باشد و می‌تواند گروهی از دانشجویان و اساتید، نمایندگان دانشگاه تشکیل شود.

وی درباره راهکار برای بهبود فعالیت‌های جهادی عنوان کرد: فعالیت‌های جهادی باید متمرکز در دانشگاه باشد و نباید از بیرون از دانشگاه برای انتخاب منظقه هدف یا مثلا نوع خدمت اعمال نظر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =