قالیباف: گزینش در فعالیت‌های جهادی ممنوع است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گزینش در فعالیت‌های جهادی و نحوه عضویت در این گروه‌ها ممنوع است و نباید این کار را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین گردهمایی مراکز خیریه و گروه‌های جهادی برتر دانشگاهای کشور با عنوان برای ایران که امروز ۲۷ آبان‌ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: بنده خوشحالم که در جمع‌های جهادی، وقت و مال خود را برای خدمت محرومان در مناطق مختلف گذاشتند.

وی گفت: دانشجویان جهادی عمل و علم را باهم در محیط دانشگاهی شروع کرده و پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید:

بررسی دلایل طلاق‌های دانشجویی به تفکیک رشته تحصیلی و سن توسط نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

قالیباف بیان کرد: من چون دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بودم، علاقه خاصی به این دانشگاه دارم و هر زمان برنامه‌ای باشد با آغوش باز پذیرای حضور در این دانشگاه هستم.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فعالیت جهادی _ دانشجویی با فعالیت‌های جهادی سایر گروه‌ها تفادت دارد. یعنی دانشجویان در فعالیت جهادی باید از علم و دانش نیز استفاده کنند. به عقیده بنده عرصه جهادی بهترین فرصت برای تمرین فناوری اجتماعی و مهارت آموزی و تربیت شخصیت دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه کار برای خدا، خستگی و ناامیدی ندارد، افزود: داشتن روحیه جهادی مبنا و خواستگاه فعالیت جهادی است. این روحیه نیز برخواسته از ذات و جوهره افراد است و به هیچ عنوان تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد.

قالیباف گفت: دانشجویان باید جلودار فعالیت‌های جهادی باشند. ما در برنامه توسعه هفتم توسعه یک بند الحاقی برای گروه‌های جهادی و داوطلب و گروه‌های میانی در نظر گرفته‌ایم تا برخی مقررات اداری مانع از فعالیت‌های داوطلبانه نشوند.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی باید اثر بخش باشد، عنوان کرد: ما از لحاظ جمع‌ آوری و مدیریت دانش در فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه عقب هستیم‌. این عقب ماندگی در حالی است که ما باید به دنبال الگو سازی در این عرصه باشیم.

وی مطرح کرد: فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه باید پایدار باشند؛ چرا که این فعالیت‌ها منافاتی با نهادسازی یا نظم بخشی به امور ندارد.

قالیباف با تاکید بر شبکه سازی در امور جهادی و داوطلبانه بیان کرد: انتقال تجربه و ارتباط گیری افراد و دانشجویان با یکدیگر در این حوزه اهیمت ویژه‌ای دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه نهادسازی یکی از الزامات است، خاطرنشان کرد: اهمیت نهادسازی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی احساس می‌شد و اکنون نیز این نیاز وجود دارد.

وی مطرح کرد: من به عنوان راوی دوران جنگ تحمیلی دارم برای شما روایت می‌کنم که نهادسازی، الگوسازی و فرهنگ سازی جهادی اهیمت دارد.

قالیباف گفت: ریشه‌های انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی عمق پیدا کرد. بسیج و روحیه بسیجی‌گری نیز در آن دوران و سالها تقویت شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: انتخاب محروم‌ترین قشر و شناسایی محروم‌ترین افراد این قشر، دو شاخص اصلی فعالیت‌های جهادی است.

وی افزود: دانشگاهیان قبل از آغاز فعالیت جهادی باید آن منطقه را کامل بشناسند و نظام مسائل آن را طراحی کنند. تا زمانیکه این نظام نباشد، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. در نهایت تا زمانیکه آمایش سرزمینی صورت نگیرد، تمام این موضوعات اجرایی نخواهند شد.

قالیباف گفت: گروه‌های جهادی در منطقه هدف، حتما سرویس بهداشتی می‌سازند، اما دانشجویان در کنار فعالیت عمرانی باید موضوعاتی مانند پیشرفت روستا، اشتغال‌سازی، توسعه پایدار و گسترش اقتصادی نیز در نظر داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من بارها این موضوع را درباره گروه‌های جهادی بیان کردم و مورد نقد هم قرار گرفتم. گروه‌های جهادی و داوطلبانه نباید درگیر سلایق مختلف و شخصی، مومن و غیر مومن و انقلابی و غیر انقلابی افراد باشند. اگر فردی خواست به فرد دیگر خدمت کند، حق نداریم از وی بپرسم که انقلابی است یا خیر.مگر ما در گسترش فرهنگ اربعین افراد بسیجی را از غیر بسیجی جدا می‌کنیم؟ بنابراین نباید در حوزه فعالیت‌های جهادی نیز این کار را انجام دهیم.

قالیباف ادامه داد: گزینش در فعالیت‌های جهادی و نحوه عضویت در این گروه‌ها ممنوع است و نباید این کار را انجام دهیم.

وی گفت: اعتماد بزرگترین سرمایه هر جامعه است. ما نیز به واسطه گروه‌های جهادی می‌توانیم در کشور اعتماد سازی انجام دهیم. زمانیکه افراد در این گروه‌ها عضو می‌شوند، اختلافات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را فراموش می‌کنند چراکه با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

قالیباف تصریح کرد: فعالیت‌های جهادی بهترین قالب برای پر کردن اوقات فراغت است. در این میدان جهادی دوستیابی، ورزش، نشاط و فعالیت پرورشی، مهارت اجتماعی و زندگی وجود دارد.

فاطمی‌پور: گروه‌های جهادی و خیریه از ۲۷ استان کشور در رویداد شرکت کردند

حجت الاسلام مهدی فاطمی‌پور معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه این برنامه گفت: موضوع تقدیر از فعالیت‌های جهادی و خیریه از دو سال گذشته به دغدغه اصلی نهاد تبدیل شد. ما متوجه شدیم که رویدادی برای تشکر و قدردانی از گروه‌های جهادی و خیریه در کشور یا دانشگاه‌های سراسر کشور وجود ندارد.

حجت الاسلام فاطمی‌پور گفت: بسیج دانشجویی سال‌هاست که در فعالیت‌های جهادی فعالیت‌های تاثیر گذاری دارد و تشکیلاتی برای خود ساخته‌اند.

این افزود: البته بسیاری از گروه‌های جهادی و خیریه با بسیج دانشجویی با تشکل‌های دانشجویی در ارتباط نبودند، برای همین احساس کردیم که نیاز است برای این گروه‌های که با بسیج در ارتباط نیستند، چاره اندیشی کرد.

حجت الاسلام فاطمی‌پور گفت: گروه‌های جهادی و خیریه از ۲۷ استان کشور در این رویداد شرکت کردند و ما قرآن فعالیت‌های آنان هستیم.

مسئول فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: امیدواریم گروه‌های جهادی حاضر در رویداد برای ایران در سال‌ آینده افزایش چندبرابری داشته باشند.

حجت‌الاسلام رستمی: ۸۰۰ گروه در گردهمایی مراکز خیریه و گروه‌های جهادی برتر دانشگاهی کشور شرکت کردند

حجت السلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: انقلاب اسلامی فرصت بروز مسیر و طرحی دین برای حرکت جامعه به سمت قله‌های آرمانی اسلام بود.

وی گفت: استفاده از توان مردم برای فعالیت‌های خیریه و جهادی یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

حجت اسلام رستمی تصریح کرد: رهبر انقلاب در سال ۹۷ گام دوم انقلاب اسلامی را ابلاغ کردند و گام دوم را مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی معرفی کردند.

این مسئول گفت: رهبر انقلاب گروه‌های جهادی و دانشجویان و جوانان را مهره اصلی رسیدن به تمدن نوین اسلامی می‌دانند.

وی افزود: فعالیت‌های اجتماعی، خیریه‌ای تمام تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان را دعوت به فعالیت می‌کنند و فقط یک طیف فکری را شامل نمی‌شود.

حجت الاسلام رستمی گفت: ساختن شخصیت فردی اولین برکت فعالیت‌های خیریه و جهادی است. علاوه بر آن، شناخت مشکلات مردم مناطق محروم و انتقال آنان به مسئولان و مطالبه حل این مشکلات، از دیگر برکات این نوع فعالیت‌ها است.

وی گفت: ۸۰۰ گروه اعم از گروه‌های مختلف بسیجی و غیر بسیجی، دانشجویی و استادی، از دانشگاه‌های کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد شرکت کردند.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های جهادی و خیریه نشان می‌دهد که هیچ مشکلی در کشور غیر قابل حل شدن نیست. همچنین به مسئولان نشان می‌دهد که چگونه به مردم باید خدمت کرد.

حجت الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده با برگزاری رویدادهایی این چنینی، شاهد گسترش فعالیت‌های جهادی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =