رویکرد هوشمندانه مادورو مردم ونزوئلا را از مخالفین دور کرد

غلامحسین یوسفی با اشاره به آسیب‌های جدی اعتراضات داخلی و مداخلات خارجی به اقتصاد و جامعه ونزوئلا، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور ونزوئلا بر ایجاد تفاهم و گفتگو با مخالفین تاکید داشت و همین موضع سبب شد از وی به عنوان یک شخصیت میانه‌رو یاد شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از سال‌ها تلاش مخالفین مادورو برای برکناری وی از قدرت به رهبری خوان گوایدو، سرانجام هفته گذشته مجلس اپوزیسیون ونزوئلا رای به پایان دولت موقت این کشور و برکناری خوان گوایدو داد. به نظر می‌رسد رویکرد مادورو در سال‌های اخیر توانست کشور ونزوئلا را از زیر فشارهای همه جانبه خارج کرده و دوباره در مسیر رشد و توسعه قرار دهد. گروه بین الملل ایسکانیوز، به منظور بررسی ابعاد تصمیم اخیر محلس اپوزیسیون و تاثیرات داخلی آن در ونزوئلا مصاحبه‌ای با دکتر غلامحسین یوسفی –استاد و کارشناس مسائل بین‌الملل- انجام داد.

به گفته دکتر یوسفی، روز 23 دسامبر 2022(برابر با دوم دی ماه 1041) نمایندگان مجلس ملی ونزوئلا اقدام به برکناری «خوان گوایدو» -ریاست خود خوانده جمهوری ونزوئلا- کردند؛ بنابراین خوان گوایدو که از 23 ژانویه 2019 علاوه بر جایگاه ریاست مجلس ملی، توسط نمایندگان مخالف دولت به عنوان رییس جمهور موقت برگزیده شده بود، برکنار شد. یوسفی با بیان اینکه نمایندگان مذکور از سال 2015 تا کنون دوره نمایندگی خود را تمدید کردند، خاطر نشان کرد: مادورو موفق شد در انتخابات سال 2019 ونزوئلا به پیروزی برسد اما خوان گوایدو و سایر نمایندگان اپوزیسیون به مخالفت با آن پرداختند و همراهی جریانات خارجی با عدم پذیرش داخلی در ونزوئلا این کشور را با موج اعتراضات سیاسی و اجتماعی روبرو کرد.

لزوم تشکیل اتاق فکر در زمینه آمریکای لاتین

وی افزود: مداخلات خارجی و اعتراضات داخلی در ونزوئلا چیزی جزء ضرر برای این کشور همراه نداشت و مردم این کشور به شدت با مشکل موجه شدند. از نظر این کارشناس آمریکای لاتین، اقدام مخالفین دولت با حمایت آمریکا و اروپا علیه دولت قانونی ونزوئلا سبب شد تحریم‌های بین المللی علیه این کشور در دستور کار قرار بگیرد؛ لذا همانطور که فشار حداکثری در دولت ترامپ به کار گرفته شد، همین رویکرد در قبال ونزوئلا نیز با هدف سرنگونی دولت مادورو در دستور کار آنها قرار گرفت.  

یوسفی با اشاره به وابستگی شدید ونزوئلا به درامدهای نفتی تصریح کرد: تحریم‌های مذکور آسیب‌های قابل توجهی به اقتصاد ونزوئلا وارد کرد و بر اساس گزارش‌های مذکور درامدهای این کشور به کمتر از یک درصد رسید که آثار مخربی بر اقتصاد، جامعه و توسعه ونزئلا همراه داشت.

این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به اتخاذ رویکرد مقاومت در برابر فشارها توسط مادورو، اظهار کرد: رییس جمهور ونزوئلا توانست با حمایت مردم و همکاری نیروهای نظامی و امنیتی که خواهان حفظ نظام موجود بودند، در برابر این فشارها ایستادگی کند. وی خاطر نشان کرد: مادورو اصلاحات جدی در ونزوئلا را در دستور کار قرار داد و ساختار اقتصادی این کشور از سوسیالیستی به نظام لیبرالیستی تغییر یافت؛ بر این اساس، بازار این کشور تابع عرضه و تقاضا شد.

یوسفی در ادامه افزود اگرچه این اصلاحات نتایج خیلی خوبی داشت اما فشارهای زیادی به مردم ونزوئلا وارد شد که همین امر مهاجرت بین 5 تا 7 میلیون نفر از این کشورهای دیگر را همراه داشت. این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به رویکرد مادورو در خصوص عدم پذیرش مداخله خارجی، اظهار کرد: رئیس جمهور ونزوئلا بر ایجاد تفاهم و گفتگو با مخالفین تاکید داشت و همین موضع سبب شد از وی به عنوان یک شخصیت میانه‌رو یاد شود. در عین حال، مادورو پیام‌هایی را مبنی بر تمایل به گفتگو برای دولتمردان آمریکایی –چه در زمان ترامپ و چه بعد از آن- ارسال کرد تا از این طریق فشارهای خارجی را کاهش دهد.

وی افزود: مادورو همچنین روابطش را با کشورهایی که می‌توانستند برای مقابله با تحریم‌ها همکاری کنند، از جمله ایران، روسیه و حتی ترکیه گسترش داد. کشورهای مذکور هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه اقتصادی و صنعتی کمک‌هایی را برای عبور ونزوئلا از فشارها و تحریم‌های شکننده ارائه کردند. از نظر یوسفی، رویکرد هوشمندانه مادورو در حوزه بین المللی توانست در حوزه اجتماعی هم تاثیر گذار باشد و مردم این کشور از گرد مخالفین این کشور خارج کرد و طرح براندازی آمریکا با شکست مواجه شد. همین امر سبب شد از سال گذشته رشد اقتصادی منفی ونزوئلا به رشد مثبت تبدیل شود.

این کارشناس آمریکای لاتین در ادامه به ذکر علت‌های برکناری خوان گوایدو پرداخت. به گفته وی، از چهار حزب اصلی مخالف دولت در ونزوئلا سه حزب به برکناری خوان گوایدو رای دادند و تنها حزب «اراده مردمی» با این تصمیم مخالفت کرد که البته با توجه به رای سه در مقابل یک، خوان گوایدو نتوانست نظر آنها را تغییر دهد و سناریوی وی بر تمدید حداقل یک ساله دولت خودخوانده وی با شکست مواجه شد.

یوسفی اظهار کرد: در این طرح برکناری که به صورت مجازی برگزار شد، از 104 نماینده 72 نفر رای موافق به برکناری، 23 رای مخالف و 9 رای ممتنع به برکناری خوان گوایدو داده شد. به گفته یوسفی، تصویب نهایی این رای می‌تواند ریاست خوان گوایدو بر دارایی‌های خارجی ونزوئلا را پیان داده و سه حزب مخالف دیگر می‌توانند اشراف بیشتری بر دارایی‌های خارجی داشته باشند. البته آنها در مذاکرات خود با دولت متعهد شدند که با دولت همکاری کرده و مشکلات و تحریم‌ها را حل کنند که البته اثبات صداقت آنها نیاز به زمان دارد.    

انتهای پیام/

کد خبر: 1166046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =