لزوم تشکیل اتاق فکر در زمینه آمریکای لاتین / رییس جمهور سفرهای خارجی خود را آغاز کند + فیلم

احمد سبحانی با اشاره به مثبت بودن سفرهای داخلی رئیسی، پیشنهاد کرد که رییس جمهور سفرهای خارجی خود را به آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهای همسایه آغاز کند تا بتوانیم از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به اهمیت روابط با کشورهای آمریکای لاتین و بهرمندی از امتیازات اقتصادی آن و به دلیل بی‌توجهی‌های انجام شده در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد سفر رییس دولت سیزدهم به کشورهای منطقه و سفر متقابل روسای جمهوری آنها، بتواند نقش مهمی در بهبود هرچه سریعتر روابطه دوجانبه داشته باشد. از طرف دیگر، ساختار قدرت در کشورهای مذکور به شکلی است که رییس جمهور قدرت ویژه‌ای دارد تقریبا تصمیم گیرنده نهایی در موضوعات کلیدی است. در همین راستا، احمد سبحانی - مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت خارجه- معتقد است: همانطور که رییسی سفرهای داخلی را آغاز کرده‌، بهتر است سفرهای خارجی خود را به آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد تا بتوان از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ماموریت وزارت خارجه آوردن ثروت و قدرت برای کشور است، اظهار کرد: ما اگر روابط خوبی با کشورهای دیگر داشته باشیم، از مزایای آن در مجامع بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای و به ویژه ظرفیت‌های اقتصادی آن استفاده خواهیم کرد. سبحانی پیشنهاد کرد که برای مناطق مختلف دنیا –از جمله آمریکای لاتین- گروه‌های مطالعاتی خاص تشکیل شود تا روابط دوجانبه را واکاوی نموده و کاستی‌ها را مورد بررسی قرار دهد. لذا تشکیل یک اتاق فکر در زمینه آمریکای لاتین به منظور تقویت روابط اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.

به اعتقاد سفیر اسبق ایران در ونزوئلا، در گذشته کارکرد سفارتخانه‌ها صرفا سیاسی، مطبوعاتی و انتقال پیام بوده اما با توجه به تغییرات جهانی امروز به این صورت نیست و کشورها به مسائل اقتصادی توجه ویژه‌ای دارند. لذا تیم‌های اعزامی باید آموزش‌های لازم را گذرانده باشند تا به نحو احسن ماموریت خود را انجام دهند. وی افزود: سفر متقابل رهبران کشورها نیز کمک زیادی به بهبود روابط می‌کند. «در آمریکای لاتین روسای جمهور قدرت زیادی دارند و چون ساختار آنها به صورت حزبی هست، حتی رییس مجلس را رییس جمهور انتخاب و سیاست‌های کلان را تبیین می‌کند». از همین رو، دوستی بین مقامات عالی ما با روسای جمهور آن منطقه، در بهبود روابط بسیار موثر خواهد بود.

دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد، وقتی صحبت از بهبود روابط می‌کند، صرفا منظورش کشورهای آمریکای لاتین نیست و افزایش ارتباطات با کشورهای منطقه نیز کاملا ضروریست؛ ایشان کشور ترکمنستان را به عنوان نمونه ذکر کردند که متاسفانه روابط اقتصادی دو کشور نزدیک به صفر است. از نظر وی، گفتگوی مستقیم رییس جمهور ایران با رییس جمهور ترکمنستان که فرد کاملا قدرتمندی است، می‌تواند موجب از بین رفتن کدورت‌های قبلی و بهبود روابط شود. لذا سفر وزیر خارجه و رییس جمهور به چنین کشورهایی کاملا مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه اکنون که کرونا به لطف خدا مهار شده، رییس جمهور می‌تواند با کمی فراغت از سفرهای داخلی، از ظرفیت سفرهای خارجی هم استفاده کند. وی افزود دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است و فرمانده آن باید شخص رییس جمهور و در سفارتخانه‌ها شخص سفیر باشدو رایزن‌ها نمی‌توانند به تنهایی معجزه کنند. 

 از نظر این دیپلمات سابق، اگر روابط اقتصادی مستحکم شود، بقیه روابط به خوبی شکل خواهد گرفت. ایشان با اشاره به ارسال سوخت برای ونزوئلا تاکید کرد: هر دو کشور تحریم هستند اما با یک ابتکار خوب توانستیم هم سوخت خود را بفروشیم و هم ارزش افزوده ایجاد کنیم. به گفته ایشان، ترکیب میعانات گازی ایران (نفت کاندنسیت) با نفت فوق سنگین ونزوئلا محصول جدیدی ایجاد خواهد کرد که علاوه بر دور زدن تحریم‌ها برای دو کشور می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کند؛ زیرا پالایشگاه‌های زیادی در دنیا با این نفت کار می‌کنند.

مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت خارجه با بیان اینکه ایران 40 سال تحت تحریم بوده و تجربیات قابل ملاحظه‌ای برای حل مشکلات و دور زدند تحریم‌ها دارد، اظهار کرد: می‌توان با استفاده از این تجربیات به ونزوئلا کمک کرد تا بتواند مشکلات داخلی خود را کاهش دهد. وی افزود: معادن زیادی در آمریکای لاتین وجود دارد که در گذشته توسط اروپایی‌ها و آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت اما آنها امروز استقبال می‌کنند که ما به آنجا برویم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در ادامه به صادرات تراکتور ایرانی از ونزوئلا به 9 کشور دیکر و صادرات 700 تراکتور به بولیوی به عنوان یک تجربه موفق اشاره کرد که می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب در مورد سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. از نظر ایشان، بخشی از ارتقاء سطح زندگی ایرانی‌ها در گرو برقراری روابط خوب با دیگر کشورهاست. تاسیس کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های دارویی، صادرات دارو، خودرو، کارخانه‌های لبنیات و ... را به عنوان مثال‌هایی از ظرفیت‌های موجود نام بردند. به گفته وی، در حال حاضر ونزوئلا به صورت ماهانه چند ده تن ماکارونی برای توزیع بین مردم به عنوان برنامه‌ای تحت عنوان «کلاپ» (نوعی یارانه) نیاز دارد و شرکت‌های ایرانی می‌توانند هم از طریق صادرات و حتی تاسیس کارخانه ماکارونی در آنجا از این ظرفیت استفاده کنند. یا مثلا ایران می‌تواند برخی شرکت‌های ونزوئلایی را که به دلیل برخی مشکلات فعالیتشان متوقف شده را دوباره راه‌اندازی کند.

لزوم تشکیل اتاق فکر در زمینه آمریکای لاتین / رییس جمهور سفرهای خارجی خود را آغاز کند + فیلم

سفیر اسبق کشورمان در آمریکای لاتین در ادامه به مثالی در مورد ساخت کاتالیست‌های پتروشیمی اشاره کرد. به گفته ایشان، ما در این حوزه تحریم بودیم و خودمان توانستیم آن را بسازیم. ونزوئلا هم تحریم است و به همین دلیل کاتالیست را از چین می‌خرد و با هواپیما به ایران می‌آورد و سپس به صورت هوایی به ونزوئلا منتقل می‌کند که این فرایند بسیار پرهزینه است. سبحانی با اشاره به اینکه مواد اولیه ساخت کاتالیست، آلومینا است، اظهار کرد: ایران دانش فنی خوبی در این زمینه دارد و می‌تواند با آلومینای ونزوئلا تولید کاتالیست در این کشور را آغاز کند. «حتی یک شرکت ایرانی در این زمینه آماده همکاری است و ما می‌توانیم با انتقال دانش فنی، با کمترین هزینه این کار را انجام دهیم. وی تاکید کرد کالاهای ایرانی تا عمق آمریکای لاتین می‌تواند حضور داشته باشند.

وی افزود حتی کشورهایی مثل کلمبیا که گفته می‌شود غربگرا هستند نیز از برقراری روابط با ایران استقبال می‌کنند. سبحانی با اشاره به اینکه در برخی حوزه‌های تکنولوژی ما از برزیل جلوتر هستیم، می‌توان با آغاز همکاری‌های مشترک منافع دو کشور را تامین کرد.

سبحانی در انتهای مصاحبه و در پاسخ به سوالی در خصوص نبود خطوط ترانزیت دریایی برای انتقال کالاهای ایرانی به آمریکای لاتین اظهار کرد: در گذشته کشتی‌های ایرانی به ونزوئلا رفته‌اند. اگر ما بتوانیم این حجم را زیاد کنیم، می‌توان به راحتی کالاهای ایرانی را نه فقط به ونزوئلا بلکه به سایر کشورهای منطقه ارسال کرد. همین کشتی‌ها می‌توانند کالاهای مورد نیاز ما از منطقه را وارد کنند. زیرا بسیاری از مواد خوراکی و فراورده‌های دامی ما از آمریکای لاتین تامین می‌شود. کشتی‌های ایرانی می‌توانند در انتقال این محموله‌ها فعالتر شوند. از همین رو باید برنامه‌ریزی مناسبی به منظور کاهش هزینه‌های صادرات در دستور کار قرا بگیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که در مورد کالاهای استراتژیک حتی به کشتی هم نیازی نیست و می‌توان از پروازهای باری استفاده کرد که به صورت روزانه بین ایران و ونزوئلا در حرکت هستند. وی افزود وقتی که از تشکیل کارگروه تخصصی صحبت می‌کنیم، هدف تسهیل امور و کمک به زنجیره صادرات است. حل مشکل انتقال ارز، حمل و نقل و سایر امور مربوط به صادرات مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد. دیپلمات سابق کشورمان با توجه به خطوط مستقیم هوایی بین ایران و ونزوئلا و اینکه این پرواز عموما به صورت خالی بازمی‌گردد، اظهار کرد: ما می‌توانیم کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه را از آنجا تامین کنیم. ایشان همچنین پیشنهاد کردند در مورد کالاهایی که خود کشور به آن نیاز ندارد، می‌توان آنها را به صورت مجدد صادر و ارزش افزوده ایجاد کرد؛ این دقیقا کاری است که کشوری مثل امارات انجام می‌دهد و به «هاب» تبدیل شده است. 

سبحانی در انتهای مصاحبه با بیان اینکه در سال‌های اخیر اولویت و اهمیت دیپلماسی اقتصادی کاملا آشکار شده است، ابراز امیدواری کرد: با آموزش مناسب کارگزاران در این زمینه، برنامه‌ریزی خوب و اراده کافی بتوان در این زمینه موفق شد و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همه کشورها برقرار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115063

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =