واکنش بسیج دانشجویی به حضور محکوم امنیتی در دانشگاه تهران / خوابگاه‌های متاهلی علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید افزایش می‌یابد

«برگزاری دومین جشنواره علمی شهید چمران، پرداخت تسهیلات اربعین به بیش از ۱۶۰۰ دانشجو و واکنش بسیج دانشجویی به حضور محکوم امنیتی در دانشگاه تهران» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «هشدار انجمن‌های علمی برخی دانشگاه‌ها به مسئولان درباره تشکیل وزارت بازرگانی و راه اندازی سامانه رضایت‌سنجی سازمان امور دانشجویان» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

بیشتر بخوانید: 

سواستفاده فعالان صنفی از موقعیت خود برای دریافت نمره

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «برگزاری انتخابات هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ چهارم شهریورماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشگاهی

واکنش بسیج دانشجویی به حضور محکوم امنیتی در دانشگاه تهران/ مدرک حسین‌زاده در صورت صدور باطل شود

بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره حضور یک محکوم امنیتی با لباس تروریست‌ها در دانشگاه تهران و دفاع از پایان‌نامه‌اش حواشی بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: عجیب آنکه بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه تهران مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، این فرد به دو علت اتمام سنوات مجاز تحصیل» و عدم ثبت نام در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ از تحصیل محروم شده است؛ بنابراین از آن تاریخ به بعد وی حتی دانشجوی دانشگاه تهران محسوب نمی‌شود! بنابراین این سوال از آموزش دانشکده علوم اجتماعی و آموزش کل دانشگاه تهران مطرح است که چرا فردی که حتی دانشجوی دانشگاه تهران محسوب نمی‌شود و قاعدتا به دلیل تخلفات متعدد انضباطی در سالیان گذشته حتی نباید وارد دانشگاه شود، اقدام به برگزاری جلسه‌ای در نهاد مقدس دانشگاه کرده که از آن به عنوان دفاع پایان نامه یاد می‌شود؟

در بخشی از این بیانیه عنوان شده است: بسیج دانشکده علوم اجتماعی همچنین با خط قرمز دانستن تمامیت ارضی و هویت و وحدت ملی ایران صدور هرگونه مدرک دانشگاهی برای افراد تجزیه طلب در جمهوری اسلامی ایران خطایی نابخشودنی دانسته و لازم میداند تا اگر مدرکی برای فرد مذکور صادر شده نسبت به ابطال آن اقدام شود.

هشدار انجمن‌های علمی برخی دانشگاه‌ها به مسئولان / تشکیل وزارت بازرگانی باعث تشدید تورم و آسیب به تولید می‌شود

 انجمن‌های علمی مدیریت و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه شاهد و دانشگاه اصفهان در نامه‌ای خطاب به مسئولان کشور درباره تشکیل وزارت بازرگانی هشدار دادند.

در این نامه تصریح شده است: دلایلی که توسط مسئولین برای تشکیل وزارت بازرگانی ذکر می‌شود بعضاً متناقض و موجب تعجب است. جالب‌ترین دلیلی که برای تشکیل این وزارت مطرح شده، نیاز به رشد صادرات و روابط تجاری با عملکرد این وزارتخانه است. این در حالی است که معاونت تازه تاسیس دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و معاونت توسعه تجارت وزارت صمت هم‌اکنون وظیفه افزایش صادرات را برای خود متصورند. متولیان فعلی بدون وجود وزارت بازرگانی موفق به ثبت دستاورد شکستن رکورد صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۱ برای دولت سیزدهم شده‌اند. 

در این نامه مطرح شده است: طبق بررسی‌های مراکز پژوهشی و علمی کشور همچون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و بر اساس مطالعات و نمونه‌های تجربه شده در دیگر کشورها، یکپارچگی و هماهنگی سیاست جزو مقدمات پیشرفت کشورها است. واقعیت این است که بدون هماهنگی کامل میان سیاست تجاری و سیاست صنعتی امکان عملی شدن شعار "رشد تولید و مهار تورم" وجود ندارد. تشکیل وزارت بازرگانی با ایجاد ناهماهنگی بین بخش تولید و بازرگانی سبب آسیب به تولید می‌شود. به علاوه، این وزارتخانه به علت تعارض منافع ساختاری که در تسهیل واردات بدون پاسخگویی نسبت به تولید دارد سبب تشدید تقاضای ارزی شده و از مسیر افزایش نرخ ارز به تشدید تورم در بلندمدت منجر می‌شود.

پاسخگویی به نقدها و شبهات دانشجویان وظیفه مسئولان دانشگاه است

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها پاسخگویی به نقدها و شبهات دانشجویان وظیفه ما و مسئولان دانشگاه بوده و دست دانشگاهیان برای شفاف‌سازی و دفاع از عملکرد دولت پر است.

وی مطرح کرد که باید به نیازهای فرهنگی دانشجویان توجه شود، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی تقویت شود و برای مهرماه که مقارن با ماه ربیع است، رویدادهای فرهنگی پیش بینی شود.

پرداخت تسهیلات اربعین به بیش از ۱۶۰۰ دانشجو

 حجت الاسلام مرتضی مطهری پور رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از پرداخت تسهیلات ۲۰ و ۳۰ میلیون ریالی به حدود یک میلیون و ۶۰۰ دانشجوی شرکت کننده در راهپیمایی اربعین خبر داد.

وی تصریح کرد: همچنین از راه اندازی پویش «روایت اربعین» خبر داد و گفت: علاقمندان شرکت در این پویش می توانند آثار خود را در قالب محورهای مطرح شده تا تاریخ ۱۵ مهر ماه ارسال کنند.

دومین جشنواره علمی شهید چمران برگزار می‌شود

محمدرضا مردانی رئیس دومین جشنواره علمی شهید چمران و رئیس سازمان بسیج اساتید از برگزاری دومین جشنواره علمی شهید چمران در هفته پژوهش خبر داد. 

وی اضافه کرد:  این جشنواره به منظور گسترش فعالیت‌های علمی اساتید بسیجی، تولید علم نافع و ارج نهادن به اقدامات و فعالیت های برجسته نهضت استادی بسیج و نیز استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در زمینه های «علوم انسانی و هنر»، «علوم فنی و مهندسی» و «علوم پایه و کشاورزی» برگزار می شود.

حوزه صنفی_دانشجویی 

ضوابط جدید پوشش حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی اعلام شد

 وزارت بهداشت به منظور قانونمندی و استانداردسازی رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پس از ۱۰ سال مصادیق پوشش را بازنگری کرده و برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند این شیوه نامه اجرایی را به اطلاع دانشجویان برسانند.

گفتنی است، آئین نامه رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیش از این به تصویب رسیده است و به منظور اجرایی کردن این آئین نامه به استناد بند ۱ از ماده ۴ آن، شیوه نامه به منظور شفاف سازی عملکرد دانشجویان و دستیاران، خط مشی مشخص برای مجریان و ناظران تهیه شده است.

برای مشاهده متن کامل این شیوه‌نامه اینجا کلیک کنید.

سامانه رضایت‌سنجی سازمان امور دانشجویان راه‌اندازی شد

مجتبی شرانجانی مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان امور دانشجویان از راه اندازی سامانه رضایت سنجی از مراجعان و خدمت گیرندگان این سازمان خبر داد. 

وی اضافه کرد: میزان رضایت مخاطبان سازمان از دو مسیر سنجش می شود. در مسیر اول، افراد پس از دریافت خدمت از سامانه جامع امور دانشجویان(سجاد)، پیوند الکترونیکی رضایت سنجی را دریافت می کنند و می توانند نظر خود را بیان کنند، در مسیر دوم، افراد می توانند با مراجعه به وبگاه سازمان امور دانشجویان، از طریق بخش نظارت مردمی وارد صفحه رضایت سنجی شده و در این فرایند مشارکت کنند.

انتخابات هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی ۲۹ شهریور برگزار می‌شود

احد بنار مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه انتخابات شوراهای صنفی تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده، گفت: انتخابات هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی 29 شهریورماه برگزار خواهد شد. 

گفتنی است؛ در این انتخابات، اعضای شورای مشورتی دانشگاه‌ها و دو نفر به عنوان عضو هئیت نظارت مرکزی با رای نمایندگان دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند.

افزایش خوابگاه های متاهلی علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید

احد بنار مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت از افزایش خوابگاه های متاهلی دانشگاه های علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: ۲۵ درصد ظرفیت خوابگاهی متاهلی دانشگاه ها در یک سال اخیر تامین شد.

وی مطرح کرد که حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تا اوایل مهرماه به بهره برداری می‌رسد که حدود ۸۰ درصد این پروژه‌ها تا پایان شهریورماه آماده سازی می‌شود. دانشگاه‌ها در انتظار دانشجویان جدید هستند که دانشجویان متأهل در آن ساکن شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =