سواستفاده فعالان صنفی از موقعیت خود برای دریافت نمره/ انتخابات هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی ۲۹ شهریور برگزار می‌شود

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه انتخابات شوراهای صنفی تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده، گفت: انتخابات هیئت مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی 29 شهریورماه برگزار خواهد شد.

احد بنار مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت انتخابات شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: این انتخابات در تمامی دانشگاه‌ها برگزار شده و نمایندگان یا دبیران کمیته صنفی_رفاهی مشخص و به وزارت بهداشت معرفی شدند.

بیشتر بخوانید:

سوءتفاهم یا تحریم انتخابات شورای صنفی؟/ واکنش یک فعال دانشجویی به اظهارات مشاور معاون فرهنگی وزارت بهداشت

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزهای انجام شده بنا بود، انتخابات شورای صنفی همزمان با مجمع کشوری دبیران صنفی دانشگاه‌ها اواسط شهریورماه برگزار شود. البته به علت همزمانی این نشست با ایام اربعین و بنا بر درخواست دانشگاه‌ها زمان این نشست به ۲۸ و ۲۹ شهریورماه تغییر یافت. قرار است در این انتخابات، اعضای شورای مشورتی دانشگاه‌ها و دو نفر به عنوان عضو هئیت نظارت مرکزی با رای نمایندگان دانشگاه‌ها انتخاب شوند.

بنار با بیان اینکه استقبال دانشجویان علوم پزشکی از انتخابات شورای صنفی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است، گفت: امسال درصد مشارکت دانشجویان به عنوان کاندیدا یا رای دهنده در واحدهای آموزش مانند خوابگاه‌ها یا دانشکده‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارد. 

اعمال سختگیری در روند برگزاری انتخابات شورای صنفی علوم پزشکی 

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت درباره راه اندازی و فعالیت کمیپین «نه به انتخابات شورای صنفی» بیان کرد: شاید اعضای سابق شورای صنفی این کمیپن را راه اندازی کرده باشند؛ من اطلاع دقیقی از جزئیات آن ندارم. اما می‌دانم که این کمپین تاثیری بر روند برگزاری انتخابات در دانشگاه‌ها نداشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمایندگان و دبیران تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به غیر از یک دانشگاه مشخص شده است. این دانشگاه هم به علت شرایط خاص نتوانست انتخابات برگزار کند و این انتخابات را در هفته دوم یا سوم مهر برگزار خواهد کرد.

بنار با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه جدید شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی تمام واحدهای آموزش اعم از خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و غیره... واحد آموزشی محسوب شده‌اند، گفت: بنابراین تمام این واحدها براساس انتخابات، شورای صنفی دارند. البته انتخابات آنها به صورت جداگانه از دانشگاه‌ها است. 

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با تصریح بر اینکه برخی از واحدهای آموزشی کوچک به علت  به حد نصاب نرسیدن تعداد کاندیداها نتوانستند انتخابات را برگزار کنند، گفت: در سال‌های گذشته مسئولان به این نکات کوچک توجه نمی‌کردند، اما امسال و بر اساس قوانین مندرج در آیین نامه، اجازه برگزاری انتخابات با این شرایط را نداده‌ایم. به عنوان مثال اگر ۲ نفر در یک واحد آموزشی  مانند خوابگاه کاندید شوند، باید پنج نفر به عنوان نمایندگان آن خوابگاه به آنان رای دهند. 

وی با تصریح بر اینکه ما با اعمال سختگیری بر روند انتخابات تلاش کردیم تا مشارکت دانشجویان را افزایش دهیم و به معنای واقعی انتخابات برگزار شود، گفت: بنابراین برای تعداد شرکت کنندگان ضوابطی را در نظر گرفته‌ایم. مثلا برای واحد آموزشی با ۲۰۰ دانشجو حداقل باید ۳ نفر کاندید شوند. علاوه بر این، حداقل باید ۴ نفر معرفی شوند و از بین آنها ۳ نفر انتخاب شوند. همچنین این نفرات هم باید حداقل ۱۵ درصد آرا را کسب کنند.

بنار اضافه کرد: در نهایت انتخابات برخی واحدهای آموزشی که کاندیدا به حد نصاب نرسید، برگزار نشد. در چنین شرایطی دانشگاه با تشخیص و شرایط مد نظر خود، فردی را از میان کاندیدا انتخاب و به عنوان نماینده شورای صنفی- رفاهی واحد معرفی کند. در گذشته این نفرات دبیر شورا می‌شدند؛ اما امسال به عنوان رابط یا نماینده واحد انتخاب شده تا پیگیری امور را انجام دهند.

جلوگیری از اعمال فشار بر اساتید توسط شورای صنفی برای دریافت نمره

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: در گذشته شورای صنفی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی هم فعالیت داشتند. متاسفانه برخی شوراها از این موضوع و اختیارات سو استفاده کردند. مثلا باعث تعویق برگزار زمان امتحانات میان ترم یا پایان ترم می‌شدند یا با اعمال فشار نمره دریافت می‌کردند. این موضوعات در شان نماینده صنفی و رفاهی یک دانشگاه نبود.

وی با بیان اینکه برخی اعضای شوراهای صنفی علوم پزشکی در گذشته به نوعی از موقعیت خودشان سواستفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: آیین نامه جدید به دبیران صنفی این امکان را می‌دهد تا به عنوان بازوان اجرایی ما مطالبه‌گری انجام دهند. البته این مطالبه‌گری و فعالیت باید در حوزه‌ و حیطه وظایف معاونت دانشجویی-فرهنگی دانشگاه‌ها یا وزارتخانه باشد. به این معنا که این شوراها فعالیت‌های فرهنگی، رفاهی و دانشجویی انجام دهند. بارها معاونت آموزشی دانشگاه‌ها به ما تذکر داده که این شوراها اساتید را برای دریافت نمره تحت فشار قرار می‌دهند. این اتفاق بارها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رخ داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198454

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =