ماجرای بدهی ۴۰ میلیارد تومانی دانشگاه علامه چه بود؟ + پاسخ صندوق رفاه وزارت علوم

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نسبت به خبر «بدهی ۴۰ میلیارد تومانی دانشگاه علامه در حوزه تغذیه» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تغذیه و سلف دانشگاه‌ها در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین مشکل رفاهی دانشجویان بوده و بسیاری از دانشجویان گلایه‌هایی در زمینه کیفیت و قیمت غذا مطرح کرده‌اند.

دانشگاه علامه در حوزه تغذیه ۴۰ میلیارد بدهی دارد

این گلایه‌ها تنها از سوی دانشجویان یا انجمن‌های صنفی مطرح نمی‌شود؛ بلکه مسئولان و مدیران دانشگاهی نیز به موضوعات این چنینی اعتراض داشته و گلایه‌هایی را نیز پیرامون کمبود بودجه مطرح می‌کنند.

چندی پیش بود محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران درباره هزینه و کیفیت تغذیه دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: «آنچه که به عنوان پرداختی از سوی سازمان برنامه و بودجه و در قالب قانون بودجه به دانشگاه پرداخت می‌شود نزدیک به یک پنجم نیازهای مالی دانشگاه را در بخش تغذیه تامین می کند.»

مقیمی با توجه به افزایش قیمت‌های مواد غذایی در طول سال در زمینه تغذیه دانشجویی و مشکلات پیش رو، انتظار داشت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تمهیداتی برای رفع این مشکل در نظر بگیرد اما به اعتقاد وی، این مشکل با بودجه پیش بینی شده برای دانشگاه‌ها در سال آینده تشدید می‌شود.

بودجه‌های تغذیه فقط در حد مُسکن کارساز است

گلایه‌ها پیرامون کمبود بودجه تغذیه تنها محدود به دانشگاه تهران نیست؛ فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در اوایل اسفندماه ۱۴۰۱ نیز به گرفتاری‌های دانشگاه در بحث تغذیه اشاره و گفته بود: «با توجه به اینکه تاکنون فقط ۵۰ درصد بودجه تغذیه دانشگاه‌ها پرداخت شده، ۵۰ درصد مابقی به زودی تخصیص یابد. هرچند این بودجه‌ها برای دانشگاه‌ها کارساز نیست و فقط در حد مُسکن کارساز است.»

خبر بدهی ۴۰ میلیارد تومانی دانشگاه علامه طباطبایی، هشدار جدیدی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بود. مهدی واحدی معاون دانشجویی این دانشگاه در این باره اعلام کرد: این بدهی در حوزه تغذیه به پیمانکاران و فروشگاه مواد اولیه غذا است. 

ناتوانی دانشگاه‌ها در اداره حوزه امور تغذیه دانشجویی به شیوه متداول کنونی باور واحدی است. وی در این باره گفت: «واقعیت این است که از تابستان ما منتظر تخصیص اعتبار هستیم. امروز مبلغ بدهی که عرض کردم، مبلغ کمی برای دانشگاه علامه نیست و ادامه این شرایط اصلاً شدنی نیست و دولت باید یک فکر اساسی برای این موضوع کند.»

پاسخ صندوق رفاه وزارت علوم: بدهی دانشگاه‌ها پرداخت شده است

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات  فناوری در واکنش به خبر «بدهی ۴۰ میلیاردی دانشگاه علامه طباطبایی» به ایسکانیوز گفت: سازمان برنامه و بودجه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ کلیه بدهی‌های دانشگاه‌ها را پرداخت کرده است. بنابراین دانشگاه‌ها نباید در ابتدای سال ۱۴۰۲ مشکل یا بدهی داشته باشند. سازمان برنامه و بودجه میزان بدهی و نیاز بودجه‌ای دانشگاه‌ها را به صورت مستقیم به آنها پرداخت می‌کند.

گنجی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه «اگر بودجه دانشگاه‌ها برای هزینه کردهای جاری کافی نباشد، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم راهکاری برای جبراین کسری بودجه دارد؟» اظهار کرد: خیر؛ سازمان برنامه و بودجه در این باره بودجه‌ای را در اختیار صندوق نمی‌گذارد. ما نیز نمی‌توانیم بودجه‌ای که برای وام‌های دانشجویان در نظر گرفته‌ایم را خرج مصارف دیگر کنیم. بنابراین کمک خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم. اگر سازمان برنامه و بودجه ردیف بودجه‌ای برای دانشگاه‌ها در اختیار ما قرار دهد، صندوق به طور قطع در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =