سیر تا پیاز جزئیات حضور کاروان ایران در مسابقات یونیورسیاد/ جمع‌آوری 90 مدال پس از 16 سال

طی سال‌های حضور کاروان های اعزامی ایران به مسابقات یونیورسیاد، 90 مدال برای ایران کسب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسابقات دانشجویان جهان «یونیورسیاد» رویداد بین‌المللی چند ورزشی بوده که از سال 1959 میلادی در دو بخش ورزش‌های تابستانی و زمستانی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی برگزار می‌شود.

این مسابقات به اندازه جام جهانی و المپیک از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام ورزشکاران برای کسب امتیاز در رشته های دارای سهمیه وارد گود می شوند تا بهترین نتیجه را به‌دست آورند.

در سال 1959 پس از توافق میان فیزو و اتحادیه جهانی دانشجویان، نخستین دوره بازی‌های دانشجویی با عنوان «یونیورسیاد» در تورین ایتالیا برگزار شد. در همان سال‌ها قرار شد در کنار رقابت‌های تابستانی، بازی‌های زمستانی نیز انجام شود.

با توجه به حضور تیم های خارجی در مسابقات از سال 2003، فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تصمیم گرفت تا در یونیورسیاد شرکت کند و در 8 دوره از مسابقات جهانی دانشجویان حاضر شده است.

کاروان اعزامی ایران در ادوار مختلف یونیورسیاد 90 مدال کسب کرده و بهترین نتیجه ای که تا‌کنون به‌دست آورده حضور در جمع 10 کشور برتر مسابقات در دوره بیست‌و‌نهم است.

عملکرد ایران در دوره‌های یونیورسیاد

کاروان دانشجویی ایران برای نخستین بار در دوره بیست و سوم یونیورسیاد که در ترکیه برگزار شد در هفت رشته شرکت کرد و در نهایت با کسب 2 مدال طلا در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، 6 مدال نقره در تکواندو و کشتی آزاد و فرنگی و 4 برنز در تکواندو و 2 مدال در کشتی آزاد، فرنگی و مجموع 14 مدال در رتبه نوزدهم جهان قرار گرفت.

در بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی دانشجویان، کاروان ورزشی دانشجویان ایران در سال 1386 راهی بانکوک شد و در این مسابقات با کسب چهارمدال طلا، یک مدال نقره و چهار مدال برنز در رده سیزدهم جهان قرار گرفت و نسبت به دوره گذشته 7 پله صعود کرد.

روند صعودی دانشجویان ایرانی در رویداد بزرگ دانشجویی ادامه داشت و در سال 88 کاروان ایران به صربستان اعزام شد. در بیست و پنجمین دوره از مسابقات «یونیورسیاد» کاروان ورزش دانشجویی ایران در سومین تجربه حضور خود در یونیورسیاد در شش رشته ورزشی با کسب 5 طلا، 2 نقره و یک برنز در رده یازدهم جهان قرارگرفت.

بیست و ششمین دوره از مسابقات یونیورسیاد در کشور چین برگزار شد و نمایندگان کشورمان موفق به کسب 12 مدال شدند. تمامی این مدال ها در رشته تکواندو در بخش انفرادی و تیمی کسب شد.

ضعیف ترین جایگاه ایران در یونیورسیاد

بیست و هفتمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان در سال 2013 در کازان روسیه برگزار شد که کاروان دانشجویان ایران در سه رشته کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری و دوومیدانی شرکت کرده بود.

دانشجویان ایرانی در این دوره از مسابقات با کسب یک مدال طلا، 5 مدال نقره و 3 مدال برنز در جایگاه سی و دوم جهان قرارگرفت.

تنها مدال طلا این مسابقات را رسول تقیان در دسته 77 کیلوگرم وزنه برداری کسب کرد همچنین بهنام احسان پور در وزن 60 کیلوگرم کشتی آزاد، هادی علیزاده و امیر علی اکبری در وزن‌های 74 و 120 کیلوگرم کشتی فرنگی و جابر بهروزی و بهادر مولایی در دسته های 69 و به اضافه 105کیلوگرم وزنه برداری صاحب مدال نقره شدند.

محمدحسین محمدیان و پرویز هادی در وزن های 84 و 120 کیلوگرم کشتی آزاد و مهدی علی یاری در وزن 96 کیلوگرم کشتی فرنگی به مدال برنز رسیدند.

تنها رتبه تک رقمی ایران در یونیورسیاد

بیست و هشتمین دوره مسابقات دانشجویان جهان در سال 2015 میلادی در کره جنوبی برگزار شد و کاروان ورزشی کشورمان با 15 مدال (7 طلا، 2 نقره و 6 برنز) در مکان نهم جدول رده بندی قرار گرفت. بهترین رتبه تک رقمی که ایران در ادوار گذشته کسب کرده، مربوط به این دوره است.

نجمه خدمتی، مه‌لقا جام بزرگ، آرمین‌هادی پور، احمد خسروفر، سعید رجبی، امید عمیدی و اکرم خدابنده مدال طلا کسب کردند همچنین دو مدال نقره توسط خدمتی و جام بزرگ در تیراندازی تیمی کسب شد.

کاروان ورزشی کشورمان با حضور 84 ورزشکار در 8 رشته (تیراندازی، تیراندازی با کمان، فوتبال، والیبال، تکواندو، دو و میدانی، ژیمناستیک و قایقرانی) در این رقابت‌ها شرکت کرده بود.‏

بیشترین مدال کاروان ایران در یونیورسیاد

بیست و نهمین دوره بازی‌های یونیورسیاد دانشجویان جهان «یونیورسیاد 2017» با حضور 12 هزار شرکت کننده از بیش از 140 کشور در چین تایپه برگزار شد.

این مسابقات در رشته های دو و میدانی، بسکتبال، شیرجه، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ریتمیک، جودو، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، والیبال، واترپلو، تیر و کمان، بدمینتون، بیسبال، گلف، اسکیت، وزنه برداری، ووشو و بیلیارد برگزار شد.

کاروان ورزشی ایران نیز با 18 دختر و 44 پسر در هشت رشته ورزشی جودو، تیراندازی با کمان، شمشیربازی، تکواندو، والیبال، وزنه برداری، ووشو و بدمینتون وارد این مسابقات شد.

دانشجویان ایرانی با 8 طلا، 4 نقره و 11 برنز و کسب 23 مدال در رده دهم یونیورسیاد چین تایپه قرار گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازی‌های دانشجویان جهان به لحاظ کسب مدال برای ایران بدست بیاید.

جدول افتخارات کاروان اعزامی ایران به یونیورسیاد/ 90 مدال در 16 سال

کاروان های دانشجویی ایران از سال 2003 به مسابقات جهانی اعزام شدند و بهترین رتبه دانشجویان در یونیورسیاد مختص به دوره بیست و هشتم بوده که نفرات اعزامی موفق به کسب رتبه نهم شدند. بدترین نتیجه دانشجویان ایرانی مربوط به دوره بیست و هفتم بوده و کاروان اعزامی در رتبه سی و دوم قرار گرفت.

دانشجویان ایرانی از سال 2003 تاکنون موفق به کسب 90 مدال «طلا، نقره، برنز» شدند و امید است تا در دوره جدید که در ایتالیا برگزار می شود دانشجویان وارد باشگاه صد تایی ها شوند.

بیشتر این مدال ها در رشته تیراندازی، تکواندو و والیبال بدست آمده و دانشجویان مستعدی در این حوزه ها با حریفان خود رقابت کردند.

دوره

تعداد مدال

رتبه

بیست و سوم

چهارده مدال

نوزدهم

بیست و چهارم

9 مدال

سیزدهم

بیست و پنجم

هشت مدال

یازدهم

بیست و ششم

دوازده مدال

هجدهم

بیست و هفتم

9 مدال

سی و دوم

بیست و هشتم

پانزده مدال

نهم

بیست و نهم

بیست و سه مدال

دهم

30 میزبان یونیورسیاد

اولین دوره مسابقات جهانی دانشجویان در سال 1959 در شهر تورین ایتالیا برگزار شد و ایتالیا بیشترین میزبانی را در کارنامه سوابق خود دارد. روسیه و چین هم چندین دوره میزبان دانشجویان جهان در مسابقات یونیورسیاد بودند.

دوره اول 1959

تورین، ایتالیا

دوره دوم 1961

صوفیه، بلغارستان

دوره سوم 1963

پورتو آلگره، برزیل

دوره چهارم 1965

بوداپست، مجارستان

دوره پنجم 1967

توکیو، ژاپن

دوره ششم 1970

تورین، ایتالیا

دوره هفتم 1973

مسکو، شوروی سابق

دوره هشتم 1975

رم، ایتالیا

دوره نهم 1977

صوفیه، بلغارستان

دوره دهم 1979

مکزیکو سیتی، مکزیک

دوره یازدهم 1981

بخارست، رومانی

دوره دوازدهم 1983

ادمونتون و آلبرتا، کانادا

دوره سیزدهم 1985

کوبه، ژاپن

دوره چهاردهم 1987

زاگرب، یوگسلاوی سابق

دوره پانزدهم 1989

دویسبورگ، آلمان

دوره شانزدهم 1991

شفیلد، انگلیس

دوره هفدهم 1993

بوفالو، آمریکا

دوره هجدهم 1995

فوکو اوکا، ژاپن

دوره نوزدهم 1997

سیسیل، ایتالیا

دوره بیستم 1999

مایورکا، اسپانیا

دوره بیست و یکم 2001

پکن، چین

دوره بیست و دوم 2003

دائه جو، چین

دوره بیست و سوم 2005

ازمیر، ترکیه

دوره بیست و چهارم 2007

بانکوک، تایلند

دوره بیست و پنجم 2009

بلگراد، صربستان

دوره بیست و ششم 2011

شن جن، چین

دوره بیست و هفتم 2013

کازان، روسیه

دوره بیست و هشتم 2015

گوانگ‌جو، کره جنوبی

دوره بیست و نهم 2017

تایوان، چین تایپه

دوره سی ام 2019

ناپل، ایتالیا

گفتنی است، مسابقات دانشجویان در سی‌امین دوره یونیورسیاد از فردا رسما در ناپل ایتالیا آغاز خواهد شد. این درحالی است که ساعاتی دیگر در ورزشگاه سن پائولو افتتاحیه مسابقات برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009982

وب گردی

وب گردی