کشف سیاهچاله ای با ۶ کهکشان گیرافتاده در آن+فیلم

ستاره شناسان هیولای سیاهچاله ای را با ۶ کهکشان گرفتار در شبکه جاذبه آن پیدا کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ستاره شناسان بر اساس تحقیقاتی که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد؛ 6 کهکشان گرفتار در تار عنکبوت کیهانی یک سیاهچاله بزرگ را کشف کردند. این یافته می تواند به توضیح علت رشد  سیاهچاله ها که به صورت معما باقی مانده بپردازد.

تصور می شود سیاه چاله هایی که در اوایل تاریخ جهان پدید آمده اند از فروپاشی اولین ستاره ها شکل گرفته اند، اما ستاره شناسان در مورد چگونگی گسترش آنها متحیر بوده اند.

سیاهچاله تازه کشف شده (به وجود آمده در زمانی که جهان حتی یک میلیارد سال عمر نکرده بود) یک میلیارد برابر جرم خورشید ما وزن دارد و توسط رصدخانه جنوب اروپا (ESO) مشاهده شد.

دانشمندان گفتند که این یافته می تواند توضیحی در مورد چگونگی ایجاد سیاه چاله های عظیم مانند نمونه موجود در مرکز راه شیری، داشته باشد.

دلیل آن این است که ستاره شناسان معتقدند رشته هایی که خوشه کهکشان ها را به دام می اندازند، گاز کافی برای تغذیه سیاهچاله حمل می کنند و رشد آن را امکان پذیر می کند.

مارکو مینیولی اخترشناس در انستیتوی ملی اخترفیزیک (INAF) در بولونیا که تحقیق را در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر کرد، گفت: «رشته های کیهانی مانند رشته های عنکبوت است. کهکشانها در محل عبور رشته ها ایستاده و رشد می کنند و جریان های گازی می توانند در امتداد رشته ها جریان داشته باشند.»

وی افزود تاکنون هیچ توضیح خوبی در مورد وجود چنین سیاه چاله های عظیم اولیه وجود نداشته است.