کشف ابرسیاره ای با رادیو تلسکوپ برای اولین بار

ستاره شناسان اروپایی و آمریکایی برای اولین بار با همکاری یکدیگر و با استفاده از یک رادیو تلسکوپ موفق به شناسایی یک ابر سیاره شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از نیواطلس، این ابر سیاره در فاصله ۲۱۲ سال نوری از زمین قرار دارد و در صورت فلکی هرکول واقع است. این ابر سیاره BDR J۱۷۵۰+۳۸۰۹ نام گذاری شده و با بررسی دقیق‌تر آن می‌توان اطلاعاتی از امکان وجود حیات در سایر سیاره‌ها به دست آورد.

ابر سیاره‌ها از جوی مشابه با سیاره‌های غول پیکر منظومه شمسی برخوردارند و از نظر سایر خصوصیات وضعیتی مابین سیاره‌ها و ستاره‌ها دارند. البته جرم این سیاره‌ها معمولاً تا ۸۰ برابر بیشتر از سیاره مشتری است.

ابر سیاره‌ها معمولاً گرمای زیادی را از خود ساطع می‌کنند و از همین رو می‌توان آنها را با استفاده از دستگاه‌های تشعشع سنج مادون قرمز شناسایی کرد. یک روش دیگر شناسایی این ابر سیاره‌ها بهره گرفتن از میدان مغناطیسی قدرتمند آنهاست که باعث ساطع شدن امواج رادیویی شده و این امواج با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی قابل شناسایی هستند. شناسایی اولیه این ابر سیاره در هلند انجام و در نهایت وجود آن با استفاده از تلسکوپ مستقر در هاوایی تأیید شد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1080577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =