افزایش ۸ درصدی فوت ناشی از کرونا به ازای یک واحد افزایش ذرات معلق

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را تا ۸ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-به-ازای-یک-واحد-افزایش-ذرات">ایسکانیوز)، دکتر مسعود تجریشی در یک برنامه رادیویی گفت: شرایط اقتصادی کشور طوری است که ما در این دوران کرونایی قدرت انتخاب نداریم.به عنوان مثال ما برای رعایت فاصله اجتماعی باید اتوبوس‌های زیادی فراهم کنیم اما به دلیل محدودیت ها مجبوریم از خودروی شخصی استفاده کنیم که این کار موجب افزایش آلودگی هوا می شود.

وی وضعیت آلودگی هوا طی هفت ماه اخیر را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: این وضعیت یعنی ما استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کنار گذاشته‌ایم که این کار به طور قطع تبعات فراوانی دارد.

تجریشی با اشاره به ارتباط مستقیم بین مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ و وجود ذرات معلق در هوا گفت: با وجود فعالیت ۵۰ درصدی ادارات اما خیابان ها همچنان مملو از خودروهای شخصی است و بزرگترین نگرانی ما هم از بابت ذرات معلق هوا و اثراتش بر سلامت انسانها در این اوضاع کرونایی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه «هاروارد» آمریکا، بین غلظت ذرات معلق در هوا و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ ارتباط مستقیمی وجود دارد بطوری که یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ۸ درصد افزایش می‌دهد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اخیراً در مطالعات خود به این نتیجه رسید که میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در شهرهایی که آلایندگی هوا در طی سه سال اخیر بیشتر بوده افزایش پیدا کرده است.

تجریشی درمورد نقش شورای شهر و سازمان حفاظت محیط زیست در افزایش کیفیت هوا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس «قانون هوای پاک» مسئول نظارت بر کیفیت سوخت، ایجاد ایستگاه‌های پایش هوا و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک است و شورای شهر هم به عنوان دستگاه نظارتی دیگر می‌تواند این موضوع را از شهردار مطالبه و بودجه‌های سالانه خود را جهت دهی کند.

وی با اشاره به آغاز هماهنگی‌های سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت کشور از یک ماه گذشته گفت: حداقل تأثیر این هماهنگی بین دستگاهی، این است که از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

تجریشی تصریح کرد: ما در حال حاضر امکان اضافه کردن اتوبوس به مدار بهره برداری را نداریم اما با منابع موجود می‌توانیم نصب فیلتر دوده را بر اتوبوس‌ها اجباری و از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و استفاده از گازوئیل‌های غیراستاندارد در نیروگاه ها و صنایع مختلف جلوگیری کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در بخش دیگر این برنامه، وضعیت دریاچه ارومیه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با وجود کاهش ۲۷ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل اما سطح دریاچه مشابه سال گذشته است.

وی از بهره برداری عمده پروژه‌های سازه‌ای، که از پنج سال قبل شروع شده بودند تا انتهای سال جاری خبرداد و افزود: ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب بیشتری را تا پایان امسال وارد دریاچه ارومیه خواهیم کرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مشارکت بالای جوامع محلی در حفاظت از دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه با همکاری جوامع محلی کاشت چغندر قند در منطقه «سد حسنلو» حذف و کاشت کلزا جایگزین آن شد که این کار باعث صرفه جویی ۴۴ درصدی در مصرف آب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست تجریشی همچنین از بهره برداری از تصفیه خانه ارومیه تا یک ماه آینده خبرداد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =