موضوعِ کرسی‌های آزاداندیشی باید مسائل روز جامعه باشد/ ذات دانشجو پرسشگری، مطالبه‌گری و جویندگی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، گفت: باید در برگزاری کرسی‌ها ابتدا مسائل مورد نیاز جامعه انتخاب و پس از آن با ایجاد چارچوب، بستر مناسب و برنامه‌ریزی دقیق شرایطی را فراهم آورد تا دانشجویان بتوانند در محیطی علمی و با شناخت و مطالعه کافی در مورد موضوع انتخاب شده بدون داشتن عواقب انضباطی به‌صورت مستدل نظر خود را بیان کنند.

علی‌اکبر حسین‌رضا معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،در رابطه با رسالت اصلی دانشجوی امروزی، اظهار کرد: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری دانشجو موذن جامعه است، بنابراین باید آگاه کننده جامعه باشد. به همین منظور رسالت اصلی دانشجو این است که با بالابردن آگاهی خود نسبت به جامعه و درک شرایط موجود، جامعه را نسبت به شرایط زمانی و مکانی آگاهی بخشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دانشجوی امروزی چگونه می‌تواند پیشگام و پرچمدار تحول در این عرصه باشد، گفت: با درک شرایط اقتصادی و تحقیق درمورد عوامل بروز این شرایط، زمینه را برای رفع مدلل و علمی این نیازها هموار کند.

حسین‌رضا در خصوص اینکه استقلال و تفکر دانشجو تا چه حد می‌تواند در پیشبرد اهداف و رسالت دانشجو تاثیرگذار باشد، افزود: دانشجویی که استقلال فکری نداشته باشد و جناحی فکر و برخورد کند چشم روی برخی معایب و فسادها می‌بندد و در عوض برخی مشکلات را بزرگ نشان می‌دهد؛ ولی اگر استقلال فکری داشته باشد و وابسته به هیچ حزب و جناحی نباشد، می‌تواند بر اساس وجدان و شناخت خود و از روی انصاف هم نیمه پر را ببیند و هم در جهت رفع ایرادها بیندیشد و نظر بدهد.

وی در پاسخی مبنی بر اینکه با توجه به تثبیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آیا وظایف دانشجوی امروزی کاهش یافته است، گفت: رسالت دانشجویانِ امروزی کاهش نیافته بلکه بیشترین توجه دانشجوی امروزی باید روی یافتن نقاط ضعف و پیداکردن راهی برای برطرف کردن آن در جهت تثبیت و اقتدار بیشتر نظام است.

 حسین‌رضا در رابطه با حساسیت دانشجویان نسبت به محیط پیرامون خود، اظهار کرد: قطعا حساسیت دانشجویان اندکی نسبت به سی یا چهل سال گذشته نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد، کمتر شده است. این امر نیز ریشه در تغییراتی دارد که در سطح کل جامعه ایجاد شده و مختص دانشجویان نیست.

وی با بیان اینکه نقش خانواده بسیار مهمتر از دانشگاه است، تصریح کرد:  دانشجویان در هنگام ورود به دانشگاه هویتی شکل گرفته دارند و ایجاد تغییر در این هویت در طول مدت کوتاه دانشجویی بسیار مشکل است ولی غیر ممکن نیست. باید روی شکل گیری هویت افراد از زمان کودکی و در خانواده و پس از آن آموزش و پرورش سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، اظهار کرد: برخوردهای سلبی باعث می‌شود که دانشجویان نتوانند افکار و عقاید خود را آن گونه که هست ابراز کنند. باید زمینه‌ای باشد که دانشجویان بتوانند در چارچوب مشخص و بدون داشتن عواقب انظباطی و برخوردهای سلبی، عقاید خود را مطرح کنند و این بستر با برگزاری صحیح کرسی‌های آزاد اندیشی میسر خواهد بود.

حسین‌رضا ادامه داد: ایجاد حساسیت دفعی و فوری نیست. این امر به آگاه کردن افراد از سنین نوجوانی و جوانی و در مدرسه احتیاج دارد و به تبع آن بعد از واردشدن به مرحله دانشجویی، باید نقش موذن بودن و وظیفه آگاهی بخشی دانشجو را به او گوشزد کرد. به عبارتی آموزش و پرورش و دانشگاه همراه با هم باید این نقش را ایفا کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اضافه کرد: حضور در تشکل‌ها و انجمن‌ها بسیار موثر است. با حضور در این تشکل‌ها، افراد با نظرات و دیدگاه‌های افراد دیگر نیز آشنا شده و به اطلاعاتشان افزوده می‌شود. ضمن اینکه با توجه به ماهیت صنفی بودن این تشکل‌ها و ظرفیتی که این انجمن‌ها برای اجرای برنامه‌ها دارند راه را برای پیگیری مطالبات و انجام برنامه‌ها هموار می کنند و مفهوم کار گروهی در این انجمن‌ها و تشکل‌ها متجلی است.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رابطه دانشجو و استاد چه تفاوت‌هایی با رابطه دانش آموز یا معلم دارد، گفت: این روابط بسیار متفاوت است. ذات دانشجو پرسشگری، مطالبه گری و جویندگی است در حالی که دانش آموز صرفا یاد گیرنده است. دانشجو باید خود به دنبال حقیقت باشد و استاد در این میان راهنمایی کننده است.

 حسین‌رضا ادامه داد: متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاد اندیشی به‌صورتی که مد نظر رهبری است برگزار نمی‌شود. انتخاب موضوعاتی که دغدغه روز جامعه نیست باعث شده که این کرسی‌ها در برخی موارد کاربرد خود را از دست بدهند.

وی خاطرنشان کرد: باید در برگزاری کرسی‌ها ابتدا مسائل مورد نیاز جامعه انتخاب و پس از آن با ایجاد چارچوب، بستر مناسب و برنامه‌ریزی دقیق شرایطی را فراهم آورد تا دانشجویان بتوانند در محیطی علمی و با شناخت و مطالعه کافی در مورد موضوع انتخاب شده بدون داشتن عواقب انضباطی به‌صورت مستدل نظر خود را بیان کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081934

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =