تولید باتری بدون کبالت برای خودروهای برقی

محققان آمریکایی برای نخستین بار نوعی باتری بدون کبالت با جایگزینی نیکل تولید کرده‌اند که در آینده می‌تواند انرژی مورد نیاز خودروهای برقی را تأمین کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیواطلس، کبالت نقش مهمی در ارتقای عملکرد باتری‌های لیتیومی بازی می‌کند، اما استخراج آن از معادن طبیعی روز به روز دشوارتر شده و از سوی دیگر این کار مستلزم آسیب زدن به چشم اندازهای طبیعی و منابع تأمین آب به منظور حفر معدن است.

پژوهشگران به منظور کنار گذاشتن این فلز گران قیمت و کمیاب از روند تولید باتری‌های لیتیومی از نیکل به منظور تولید این نوع باتری‌ها استفاده کرده‌اند. کبالت به علت گرانی و محدودیت ذخایر طبیعی معمولاً نیمی از هزینه تولید باتری را به خود اختصاص می‌دهد و اگر از کبالت به جای نیکل در کاتد باتری استفاده شود هم محصول نهایی قیمت کمتری خواهد داشت و هم خسارت‌های زیست محیطی کمتری وارد خواهد شد.

باتری جدید که در آزمایشگاه ملی اوک ریج طراحی شده، حاوی نیکل، آهن و آلومینیوم در کاتد خود است و بررسی‌ها نشان می‌دهد این ترکیب از پایداری مناسبی نیز برخوردار بوده است. این ترکیب بعد از ۱۰۰ بار شارژ کردن و تخلیه شارژ تا ۸۸ درصد از ظرفیت اولیه شارژ خود را حفظ کرده است. این رقم بعد از ۲۰۰ بار شارژ حدود ۷۲ درصد بوده است.

محققان امیدوارند در آینده این رقم را افزایش دهند و از این طریق باتری‌هایی غیرحجیم، ارزان قیمت و با ظرفیت بالا تولید کنند که به راحتی بر روی خودروهای برقی قابل نصب باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =