«انیس نقاش» تا آخرین لحظات زندگی خود مدافع مسأله فلسطین بود

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با صدور بیانیه ای ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت «انیس نقاش» متفکر و پژوهشگر برجسته جهان عرب، اعلام کرد: درگذشت نقاش، فقدانی بزرگ برای فلسطین است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از العهد؛ جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با صدور بیانیه‌ای درگذشت «انیس نقاش» متفکر، پژوهشگر و تحلیلگر برجسته جهان عرب را تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه خود در خصوص درگذشت انیس نقاش آورده است: درگذشت انیس نقاش، مبارز و مجاهد بزرگ فقدانی بزرگ و ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای مسأله فلسطین است.

حماس در ادامه بیانیه مذکور عنوان کرده است که نقاش همواره مدافع ملت فلسطین و حقوق آن بود و تا آخرین لحظات حیاتش در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی و توطئه‌های آن ایستاد. این جنبش اعلام کرد: درگذشت این مبارز بزرگ را به ملت لبنان، خانواده‌اش، جریان‌های مقاومت و امت اسلامی و عربی تسلیت می‌گوئیم.

انیس نقاش یک مبارز حقیقی و صادق بود که در برابر توطئه‌های آمریکایی صهیونیستی ایستادحماس افزود که امت عربی یک مبارز حقیقی و صادق را که در برابر طرح‌های آمریکایی اسرائیلی در منطقه ایستاده بود، از دست داد. پیش از این نیز حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای درگذشت انیس نقاش را تسلیت گفته بود.

حزب الله در بیانیه خود در خصوص انیس نقاش آورده است: این فقید از مهمترین متفکران منطقه ما بود. او پژوهش‌های راهبردی بسیاری انجام داد که در روند رویارویی با دشمن صهیونیست تحول مهمی ایجاد کرد. استاد انیس نقاش سالهای طولانی از عمرش را صرف مبارزه و مجاهدت کرد و فلسطین در قلب و ذهن وی جای داشت. وی با تمام توان از مقاومت شریف در لبنان و گزینه‌های سیاسی و جهادی آن در تمامی محافل بین المللی و داخلی حمایت کرد.

انیس نقاش در سال ۱۹۵۱ در بیروت به دنیا آمد و در مدرسه «المقاصد الاسلامیه» در بیروت درس خواند. در همان کودکی در تظاهراتی برای حمایت «جمیله بوحیرد» انقلابی سرشناس الجزائری علیه استعمار فرانسه شرکت کرد.

نقاش در سال ۱۹۶۹ در اعتراض به سکوت دولت لبنان و کشورهای عربی در خصوص حمله نیروهای کماندوی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بیروت دست به اعتصاب غذا زد، تا جایی که کارش به بیمارستان کشید. همان سال نیز فعالیت نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

انیس نقاش نقش برجسته ای در حمایت از مقاومت لبنان در نبرد با رژیم صهیونیستی ایفا کرداین متفکر و پژوهشگر برجسته جهان عرب همزمان با یورش ارتش صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۷۸ به جنوب رفت و تصمیم گرفت که از جنبش فتح جدا شده و گروه خود را تأسیس کند. نقاش فوراً دو گردان لبنانی در «کفرشوما» و «بنت جبیل» تأسیس کرد که یکی از اعضای آن شهید «عماد مغنیه» بود. دو گردانی که بعدها هر یک از اعضای آن از فرماندهان جبهه مقاومت لبنان شدند.

از سوی دیگر، انیس نقاش از جمله کسانی بود که نقش پر رنگی در جذب و آموزش جوانان لبنانی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را داشت. دایره جذب وی بسیار گسترده بود و این چنین نبود که صرفاً نیروهای اسلامگرا و شیعه را آموزش دهد.

با این حال، مبارزات انیس نقاش صرفاً در بخش نظامی محدود نشد و او تا کنون مقاله‌های بسیاری در دفاع از جبهه مقاومت نوشته و به عنوان تحلیلگر سیاسی در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی منطقه‌ای و جهانی حضور یافته است و در همین راستا در سال ۲۰۰۹ «اندیشکده پژوهش‌های استراتژیک امان» را راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =