پژوهشگاه‌ها بر توسعه فناوری‌ و پژوهش‌های معتبر تمرکز کنند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها باید بر روی انجام پژوهش‌های اصیل و معتبر و مشارکت در توسعه فناوری تمرکز کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، غلامحسین رحیمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی تجهیزات و دستاوردهای فناورانه، ساختمان سبز، کتابخانه و مرکز اسناد علمی و تعدادی از آزمایشگاه‌های پژوهشگاه مواد و انرژی در سالن شهید بیات این پژوهشگاه، ضمن شرکت مجازی در نشست هیئت رئیسه، برای اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه سخنرانی کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که در حال حاضر ما از نهادهای علمی کشور، ارائه آموزش مناسب به دانشجویان و تربیت دانش‌آموختگان، انجام پژوهش‌های اصیل و معتبر و مشارکت در توسعه فناوری را به عنوان سه موضوع مهم، انتظار داریم، اظهار کرد: در دانشگاه‌ها اعضای هیئت‌علمی به هر سه موضوع می‌پردازند ولی در پژوهشگاه‌ها، اعضای هیئت‌علمی باید روی دو مورد آخر یعنی انجام پژوهش‌های اصیل و معتبر و مشارکت در توسعه فناوری تمرکز کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بسیاری وجود دارد ولی تعدادی از آنها به‌عنوان پژوهشگاه‌های بزرگ و اثرگذار در کشور شناخته می‌شوند که پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از آنها است و با توجه به دستاوردها، تجهیزات و امکانات این پژوهشگاه ما انتظار انجام پژوهش‌های معتبر و مشارکت اثرگذار در توسعه فناوری را انتظار داریم.

رحیمی ضمن تاکید بر فعالیت و پویایی اعضای هیئت‌علمی، گفت: اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها به‌عنوان وظیفه اصلی به تحقیقات و پژوهشی که منجر به توسعه فناوری بشود، بپردازند و طرح کارفرمایی را انجام دهند که بتوانند مشکلی از مشکلات کشور را حل کنند و در کنار آن به تولید مقاله و انتشار آن در مجلات معتبر بین‌المللی نیز بپردازند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر ایجاد و مشارکت یک مرکز رشد در محیط شهری گفت: هر گونه خدمات فنی، جذب طرح‌های پژوهشی و جذب اعتبار و ارتباطات بیرونی باعث اثرگذاری پژوهشگاه بر محیط بیرونی خود شده و باعث پویایی جوانان دانش آموخته شهر و طرح ایده‌های آنان می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: زمینه توسعه و فناوری در کشور بیش از پیش فراهم شده است و بخش پژوهش در ۱۵ سال اخیر رشد بسیاری به‌ویژه در عرصه بین‌المللی داشته است.

در این نشست که تعدادی از مقامات استانی از جمله حسین بغدادی شهردار مشکین دشت و سروان نصیری از پلیس امنیت ناجا نیز حضور داشتند، علیرضا کلاهی مشاور عالی رئیس و مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به تاریخچه پژوهشگاه، به معرفی پژوهشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و پایلوت‌ها و نیز برنامه‌های کلی و عملکرد پژوهشگاه بر اساس سیاست‌های وزارت علوم و برنامه راهبردی ۵ ساله پژوهشگاه، پرداخت.

وی همچنین موضوع " پژوهشگاه جامعه محور و اهمیت یافتن فعالیت‌های فناورانه و مرتبط با جامعه در شیوه جدید ارزیابی وزارت علوم" را به‌عنوان خواسته اصلی پژوهشگاه مطرح کرد.
در ادامه، گزارش عملکرد پژوهشگاه مواد و انرژی توسط حسین قدمیان معاون فناوری و سعید حصارکی معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =