ویروس کرونا می‌تواند موجب آفت دهان شود

مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که ویروس کووید ۱۹ به دلیل آلوده کردن بزاق و سلول‌های دهان می‌تواند موجب خشک شدن و آفت دهان و حتی از دست دادن حس چشایی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محققان در گذشته متوجه شدند که ویروس کرونا می‌تواند موجب نابویایی در فرد مبتلا شود، اما شواهد اخیر آنها حاکی است که ویروس کرونا با حمله به سلول‌های دهان می‌تواند موجب از دست دادن حس چشایی، خشکی و آفت دهان شود. به گفته محققان، دهان همچنین می‌تواند در انتقال این ویروس به ریه‌ها یا سیستم گوارشی از طریق بزاق نقش داشته باشد. این مطالعه پیش‌بینی‌ سازمان بهداشت جهانی یا WHO مبنی بر انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق ترشحات دهان و بینی را ثابت می‌کند.

محققان می‌گویند: این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد که مجاری هوایی فوقانی و ریه‌ها مکان اصلی عفونت ویروس کرونا هستند. در واقع این مطالعه سرنخی است که نشان می‌دهد ویروس از طریق دهان و بینی به سایر قسمت‌های بدن مانند دستگاه گوارش، رگ‌های خونی و کلیه‌ها منتقل شده و آنها را درگیر کند.

از سوی دیگر، محققان قبلا می‌دانستند که بزاق افراد مبتلا به کووید حاوی مقادیر بسیار توجهی ویروس است، اما این تحقیق به خوبی ثابت می‌کند که آزمایش PCR که در آن با کمک سوآپ از ته حلق یا بینی نمونه مخاط برداشته می‌شود، بسیار قابل اعتماد است.

آنچه دانشمندان به طور کامل نمی‌دانند این است که کووید ۱۹ موجود در بزاق از کجا ناشی می‌شود. در افراد مبتلا به کووید که علائم تنفسی مانند سرفه دارند، ویروس موجود در بزاق ممکن است تا حدی ناشی از تخلیه بینی یا خلط از ریه‌ها باشد. اما این امر چگونگی ورود ویروس به بزاق افراد مبتلا به کوویدی را که فاقد علائم تنفسی هستند، توضیح نمی‌دهد. با این حال، این تحقیق نوعی از عفونت موضعی دهان را نشان می‌دهد.

کد خبر: 1091795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      عالی بود