مهدویت امید را به جامعه تزریق می‌کند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر به درستی به حوزه مهدویت پرداخته شود؛ می‌توان امید زیادی را به جامعه تزریق کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمد شریفانی در افتتاحیه دبیرخانه علمی مطالعات راهبردی مهدویت که به صورت مجازی و با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، گفت: موضوع مهدویت و انتظار جزو مباحث بسیار عمیق است که نه تنها در حوزه نظری بلکه در حوزه عمل هم کاربردی است.

وی ادامه داد: مهدویت یکی از موثرترین مواردی است که می‌تواند در وحدت‌بخشی جامعه، در ظلم‌ستیزی، در بهداشت و سلامت، در اصلاحات اجتماعی و در رفع بسیاری از چالش‌های اجتماعی نقش موثری داشته باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بحث مهدویت یکی از بحث های بسیار کاربردی است. بعد از ظهور، حضرت حجت(عج) ابتدا افکار مردم را رشد می‌دهد،  بعد از آن قلوب انسان‌ها را اصلاح می‌کند و پس از اینها به اصلاح جامعه می‌پردازد.

شریفانی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب آمده که قرار است انقلاب اسلامی فراهم‌کننده ظهور باشد، گفت: اگر به درستی به حوزه مهدویت پرداخته شود؛ می‌توان امید زیادی را به جامعه تزریق کرد. امید در انقلاب هم نهفته شده است چرا که قرار است پرچم انقلاب اسلامی به دست حضرت حجت(عج) داده شود.

موضوعی مهمتر از مهدویت در عالم نداریم

در ادامه این برنامه سید مصطفی میرلوحی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ما پنج نقطه عطف در تاریخ اسلام برای زندگی بشر داریم که اولین آن بعصت رسول‌الله(ص) است. خداوند متعال از این مبعث به عنوان منّت یعنی نعمت بسیار بزرگ یاد کرده است؛ بزرگترین نعمت بر بشر.

وی اضافه کرد: نقطه عطف دوم، ماجرای غدیر است که تاکید می‌کند مسئله بعثت، کمالش به ولایت امیرالمومنین است. اگر غدیر شکل نمی‌گرفت؛ مسئله بعثت ابتر می‌ماند. خداوند متعال به وسیله ولایت امیرالمومنین مبعث خاتم الانبیا را کامل کرد. کمال ولایت امیرالمومنین هم عصمت فاطمه(ص) است. خداوند می‌فرماید که با کوثر فاطمی خاتم الانبیا را دائمی کرده‌ایم. 

میرلوحی با اشاره به اینکه نقطه عطف چهارم حادثه عاشورا است، بیان کرد: همه منتظر هستیم که نقطه مهدویت که نقطه عطف تاریخی است فرا برسد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: موضوعی مهمتر از مهدویت در عالم نداریم. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد علمی و یک دانشگاه بزرگ، بخش زیادی از نظام آموزش عالی کشور را شامل می‌شود و نه تنها روی صدها هزار دانشجو بلکه روی صدهاهزار پایان‌نامه و پژوهش هم تاثیر دارد و  این انتخاب، انتخاب بسیار عالمانه‌ای است.

ادبیات انقلاب اسلامی درحوزه مهدویت باید ایجاد شود

همچنین محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این برنامه گفت: وقتی قرار است نظام مسائل در یک حوزه‌ای ایجاد شود؛ این نظام ریشه دریک نظریه مبنایی دارد. اگر نظریه مبنایی تغییر کند نظام مسائل هم تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر معتقد به تقابل نظام حق و باطل باشیم نظام اسلامی را به یک شیوه خواهیم دید و اگر معتقد به یک نظام جهانی باشیم که باید با صاحبان قدرت مذاکره کنیم و ما هم سهم خودمان را داشته باشیم؛ با یکسری مسائل دیگر مواجه هستیم و تحلیل متفاوتی از مسائل خواهیم داشت.

همایون اضافه کرد: وقتی وارد حوزه علمی در بحث مهدویت می‌شویم به دلیل غلبه تفکر انجمن حجتیه ما دچار مشکل می‌شویم. این غلبه در ادبیات نظری ما مشکل جدی ایجاد خواهد کرد و ما باید ادبیات انقلاب اسلامی را در حوزه مهدویت ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید مباحثه‌ بین اساتید شکل بگیرد تا یک شبکه یک شکل داشته باشیم و مطمئن شویم که جریان، جریان مهدویت انقلاب اسلامی و رو به سوی تمدن‌سازی نوین اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091900

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =