مذاکرات وین و بلندپروازی جانسون برای تقویت زرادخانه اتمی انگلیس

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به تحلیل بلندپروازی هسته ای نخست وزیر این کشور برای تقویت زاردخانه اتمی آن در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ پرداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آبزرور در این تحلیل می نویسد: در حالی که ایالات متحده و ایران برای گفتگو درباره احیای یک توافق مهم آماده می شوند، توسعه طلبی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، برای توسعه زاردخانه هسته ای، بی پروایانه و خطرناک است.

در ادامه این مطلب آمده است: اعلام اینکه مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی این هفته به وین می روند تا در مذاکرات مربوط به احیای برجام شرکت کنند پیشرفتی نادر در زمانی است که تلاش های جهانی برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای بازپس زده می شوند.

نشست وین در پس زمینه آنچه که به عنوان یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای جدید توصیف شده و بازیگران آن عمدتا شامل آمریکا، روسیه و چین هستند برگزار می شود. البته ماه گذشته هنگامی که بوریس جانسون از برنامه های غیرضروری برای گسترش زرادخانه انگلیس رونمایی کرد، انگلیس نیز به این مسابقه پیوست.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، علی رغم مخالفت شدید جمهوریخواهان و برخی از اعضای حزب خود، گزینه گفتگو را انتخاب کرده و این در شرایطی است که رئیس جمهور سابق آمریکا با خروج از برجام و در پیش گرفتن استراتژی فشار حداکثری، نهایت تلاش خود را برای از بین بردن برجام انجام داد.  

در چنین شرایطی ایالات متحده در میانه پروژه یک تریلیون دلاری خود در خصوص بازدارندگی هسته ای است که توسط دولت اوباما آغاز و توسط ترامپ تسریع شده است. این پروژه شامل نسل جدیدی از موشک های بالستیک قاره پیما و یک موشک کروز جدید که قابلیت پرتاب از زیر دریایی را داراست می شود.

در چنین شرایطی علاوه بر فعالیت های هسته ای نظامی آمریکا، چین و روسیه باید فعالیت هسته ای کره شمالی، اسرائیل و عربستان را نیز در نظر گرفت.  

آبزرور در ادامه می نویسد: تصمیمات دولت بوریس جانسون  برای افزایش ۴۰ درصدی کلاهک های هسته ای جنگی انگلیس، به معنای معکوس کردن چندین دهه تلاش برای کاهش این تسلیحات است. با توجه به بکارگیری کلاهک های «تریدنت» از سوی آمریکا و همچنین تسلیحات اتمی «میدان جنگ»، تحولاتی نظیر آنچه در انگلیس رخ می دهد احتمال جنگ هسته ای را افزایش می دهند.  

خطرناک تر از آنچه گفته شد اظهارات جانسون در مورد استفاده از سلاح های هسته ای در پاسخ به حملات غیر هسته ای، مانند حمله سایبری است. این موضوع بطور محسوسی احتمال استفاده پیش دستانه از تسلیحات اتمی را افزایش می دهد و این امر تلاش های جهانی برای کاهش تسلیحات هسته ای را به حاشیه می برد. این امر (تصمیم جانسون) بی ملاحظه بوده و  امنیت انگلیس را کاهش می دهد.  

آبزرور در پایان می نویسد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از تصمیم جانسون برای تقویت زرادخانه هسته ای انگلیس انتقاد کرده و آن را نفاق کامل توصیف کرده است. او حق دارد که چنین انتقادی را مطرح کند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1092270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =