نرم‌افزار بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز  طراحی شد

نرم‌افزاری بومی برای بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه بهینه‌سازی عملیات حفاری با استفاده از متخصصان مجرب و نخبه ایرانی مأموریت خود در بخش حفاری را بهینه‌سازی عملیات حفاری در چاه‌های عمودی، افقی و جهت‌دار و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی تعریف کرده است.

به گفته حامد رحیمی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، صنعت حفاری نیاز به حرکت به سمت فناوری نسل چهارم و هوش مصنوعی دارد که لازمه حرکت به این سمت، استفاده از روش‌های نوین هوش تجاری و ارزش آفرینی از داده‌ها است. نرم افزارهای طراحی شده در شرکت ما به صنایع کمک می‌کند تا این عملیات‌ها را به شکلی بهینه‌تر انجام دهند.

وی افزود: توسعه نرم افزاری جامع در زمینه بهینه سازی عملیات حفاری یکی از اقدامات شرکت است. این نرم‌افزار بر پایه هوش تجاری طراحی شده است و نقشی مؤثر در مدیریت و بهینه‌سازی پارامترهای مکانیکی و هیدرولیکی عملیات حفاری و انتخاب مناسب‌ترین مته دارد.

این فعال دانش‌بنیان ادامه داد: مهم‌ترین بحث در این نرم افزار استفاده از داده‌های چاه‌های پیشین یک میدان به منظور بهینه‌سازی پارامترهای حفر چاه آتی است. این نرم افزار از روش‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های بهینه‌سازی استفاده می‌کند.

حیدری بیان کرد: محصولات دانش‌بنیان این شرکت، شامل دو محصول نرم‌افزار جامع بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز و ارائه خدمات بهینه‌سازی عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به هزینه عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز، گفت: عملیات حفاری در دکل‌های دریایی روزانه ۱۵۰ هزار یورو و در دکل‌های خشکی ۳۰ هزار یورو هزینه دارد که با استفاده از خدمات این مجموعه دانش‌بنیان، زمان حفاری ۲۰ درصد بهبود می‌یابد. با توجه به این‌که در کشور سالانه ۲۰۰ حلقه چاه حفاری می‌شود. این رقم سالانه موجب کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی هزینه برای کشور می‌شود.

حیدری ادامه داد: به دلیل اینکه بخش اعظمی از قطعات و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت حفاری توسط شرکت‌های بین‌المللی و خارجی تولید می‌شود با کاهش زمان حفاری میزان مصرف این موارد نیز کاهش می‌یابد و به صورت غیر مستقیم موجب کاهش ارزبری کشور می‌شود.

وی درباره امکان وجود صادرات محصولاتشان به دیگر کشورها گفت: به دلیل وجود تحریم مستقیم روی شرکت‌های بالادستی نفت و گاز امکان صادرات محصول توسط یک شرکت‌های ایرانی فعال در این حیطه وجود ندارد. اما در حال ارائه ساز و کارهای جدید برای انجام این کار هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =