واعظی: رژیم صهیونیستی پشت اقدامات خرابکارانه در سایت نطنز است

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پشت اقدام خرابکارانه در سایت نطنز است، گفت: آنچه که ما درباره زنجیره IR۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصد تصمیم گرفتیم نتیجه کارهای طرف مقابل به ویژه اقدامات اخیر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با غنی‌سازی ۶۰ درصد گفت: طبیعی است که فعالیت‌های ما صلح‌آمیز است و همه این اقدامات طی یادداشتی به آژانس اطلاع داده می شود که ما با چه هدفی این اقدامات را انجام می‌دهیم.

 وی با اشاره به ادامه سیاست تحریم و فشار از سوی دولت جدیدآمریکا گفت: هرچه مذاکرات طولانی می‌شود فشار تحریم بر ما بیشتر خواهد شد. علی‌رغم اینکه دولت جدید آمریکا اعلام کرده بود فشار حداکثری دولت ترامپ شکست خورده عملا با حفظ تحریم‌ها معلوم است که همان راه را دنبال می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر ما شاهد یک خرابکاری تروریستی بودیم و براساس آنچه علائم به ما نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پشت این کار بوده است طبیعی است که آنچه که ما درباره زنجیره IR۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصد تصمیم گرفتیم نتیجه کارهای طرف مقابل به ویژه اقدامات اخیر است.

واعظی در ادامه به سفر لاورف وزیر امورخارجه روسیه اشاره کرد و گفت: سفر خوبی بود و مذاکرات او با وزیر خارجه کشورمان بیش از ۳ ساعت طول کشید. این زمان طولانی به معنای این است که همه ابعاد همکاری دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، مسایل منطقه و بین الملل در این سفر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در این دیدار یکی از موضوعات مورد مهم برجام بوده و روس‌ها همواره حمایت خودشان را از برجام اعلام کردند که همه به تعهدات خود عمل کنند و از طرف دیگر این که تحریم‌ها توسط آمریکا هرچه سریعتر برداشته شود.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره علل تضعیف امنیت سایت نطنز گفت: با توجه به این که مسئله نطنز امنیتی است ما نمی‌توانیم براساس علائم ظاهری و چیزی که تا الان منتشر شده تحلیل کنیم. دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی موضوع هستند البته به سرنخ‌ها و نکات روشنی رسیدند بنابراین زمانی که این تحقیق تمام شد حق مردم است که از نتیجه تحقیقات مطلع شوند.

 تقاضا برای خصوصی‌سازی کم شده است

واعظی افزود: همواره در مناطقی که از نظر فعالیت حساس است دشمن همه نیروهای خود را برای خرابکاری به کار می‌گیرد بنابراین ما هم باید از ابزارها و فناوری های جدید در کنار تجربیات گذشته استفاده کنیم که این اتفاقات تکرار نشود. موضوع امنیت مناطق حساس همواره مورد تاکید و خواست رییس جمهوری بوده و هست و دستور دادند حفاظت فیزیکی و غیرفیزیکی افزایش پیدا کند.

رییس دفتر رییس جمهوری در ارتباط با واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: یکی از سیاست‌های جدی دولت از سال ۹۲ دنبال کردن خصوصی‌سازی بود که در این راه کارنامه بسیار خوبی را دارد و در این ارتباط پروژه‌ها و شرکت‌های مختلفی واگذار شده است.اما با توجه به محدودیت‌های اقتصادی که در کشور بوجود آمده تقاضا برای واگذاری کم شده است.

وی یادآورشد: از طرف دیگر هدف این نیست که شرکتی که امروز دست دولت است همین‌طور به دیگران واگذار شود. مهم برای ما این است که تولید این شرکت بیشتر شود و کارگران آن بمانند و در کنار آن رشد کند ضمن این که حقوق دولت همان پولی که متعلق به مردم است آن هم عاید شود.

واعظی ادامه داد: برخی از این شرکت‌ها را به روش‌های دیگر اعلام می‌کردیم و می‌فروختیم اما به دلایل اقتصادی خواهان آن مثل گذشته نیست، روش دیگر واگذاری هم از طریق بورس است در این دوره بورس با ریزش روبرو شده که  وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی و بورس با هماهنگی بین خودشان انجام داده‌اند که ابتدا روند بورس را به روند معقولی برسانند و بعد از آن این کار را انجام دهند.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران و دیدارهای وی با مقامات ایرانی گفت: مهمترین مذاکرات ما با نخست وزیر کره در خصوص پول‌های بلوکه شده کشورمان توسط آنها بود و خود نخست وزیر کره هم قبول داشتند این موضوع را که وقتی به کشورش برگشت با اولویت از همه توان برای آزادسازی پول‌های ایران تلاش کند.

وی با رد شایعه نشت مواد رادیواکتیو در نطنز گفت: اتفاقی که در نظنز افتاد هیچ ارتباطی به مسئله غنی سازی ندارد. قسمتی که در آن خرابکاری شده است مربوط به اتصال سیم رابط برق نیروگاه و برق اضطراری بوده است و این که گفته می شود مواد رادیو اکتیو نشت پیدا کرده است به هیچ وجه درست نیست.

 واعظی یادآورشد: دانشمندان ما توانستند در یک زمان کوتاه فضا را عادی‌سازی کنند و برق آن را درست کنند و سانتریفیوژهای جدید را جایگزین سانتریفیوژهای آسیب دیده می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره ارجاع سوال از وزرا و گزارش‌های‌آن به قوه قضاییه از سوی مجلس گفت: آنچه مجلس در پیش گرفته یک بدعت هست که از یک وزیر سوال می‌کنند و بعد این پرونده را در صحن به قوه قضاییه ارجاع می‌دهند و این روش صحیحی نیست. بیشتر مانند حرف‌هایی است که قبل از انتخابات مجلس عنوان کرده‌اند که اگر ما به مجلس برویم این کارها را انجام می‌دهیم و به هر روشی متوسل می‌شوند.

وی افزود: این نوع روش‌ها که اکنون پرونده تعدادی از وزیران ما را فرستاده‌اند در دولت‌های گذشته که ۸ سال مجلس داشتند هیچ کدام از اینها نبوده و اینکه این مجلس که هنوز یک سال هم نشده اینگونه کارها را انجام داده است. به نظر می‌رسد این کار سازنده نیست و به تعاملی که همواره مقام معظم رهبری بر آن اصرار دارد که باید بین قوای سه گانه باشد، آسیب می‌زند.

واعظی با بیان اینکه این اقدام بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس و تبصره ۲۳۴ آیین نامه است،‌گفت: این ماده  برای روز مبادا و اتفاق بسیار مهم است نه اینکه هر روز سر هر موضوعی بگویند ما این کار را انجام می‌دهیم به نظر می رسد خود آن بند قانونی هم لوث می‌شود.

 تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا فصل الخطاب است

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی کرونا و اختلاف نظرها در این ستاد درباره سفرهای نوروزی گفت: براساس نظر مقام معظم رهبری وقتی که ستاد ملی تصمیم می‌گیرد، آن تصمیم فصل‌الخطاب است. این موضوع کاملا روشن است و موضوعی است که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و رهبر انقلاب هم تایید کرده است.

 وی افزود: اگر کسی فکر می‌کند در ستاد ملی فقط مباحث در ارتباط با نظر یک دستگاه باشد آن وقت دیگر ستاد ملی درست نمی‌کردیم که از مجلس، قوه قضاییه و ستاد مشترک و همه دستگاه‌های مختلف دعوت کنیم. تصمیمی که در ستاد ملی گرفته می‌شود تصمیمی است که باید عرصه‌های مختلف اجتماعی را در آنجا لحاظ کنیم.

 واعظی عنوان کرد: برای یک پزشک راحت‌ترین کار این است که کل کشور را ببندید ولی این که کل کشور را ببندیم اول باید ما بودجه بزرگی را فراهم کنیم و برای کسی که مغازه دارد، اجاره مغازه و یا مالیات می‌دهد و چک دارد و همه اینها باید پیش‌بینی شود و نمی‌توانیم بگوییم که ببندند و باید وضعیت مردم را مد نظر قرار دهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: این تجربه فقط مختص ایران نیست تجربه همه کشورهای مختلف دنیا است که آنچه که وزارت بهداشت‌، وزارت اقتصاد و یا وزارت بازرگانی آنها عنوان می‌کند  لزوماً یک حرف نیست. ولی باید در یک جایی باشد که همه حرف‌ها را بشنود و یک تصمیم بگیرد.

وی گفت: اینکه من به عنوان یک دستگاه عضو شورا و ستادی باشم و فکر کنم که باید فقط آن ستاد تصمیمات و نظرات مرا اجرا کند، درست نیست. ضمن اینکه باید این حرف‌ها را در همان جلسه مطرح کنند.

 واعظی خاطرنشان کرد: این هم کار درستی نیست وقتی که همه مردم رعایت می‌کنند و مرگ و میر و فوتی‌ها کم و دو رقمی می‌شود، یک دستگاه فکر کند همه کارها را خودش انجام داده و به آن افتخار کند و به محض اینکه اتفاقی می‌افتد یا مردم رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیل دیگری، خصوصا این بار که در موج چهارم ویروس جهش یافته وارد کشور شد انگشت‌مان را رو به دستگاه‌های دیگر بگیریم. وزارت کشور ما همان وزارت کشوری است که به عنوان قرارگاه کارهای بزرگ را در ۱۸ هفته انجام داد که ما آرامشی در کشور داشتیم.

 رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در کمیته‌های مختلف ما هم همین است. وزیر راه ما همان وزیری است که هر چه به وی ابلاغ شد انجام داد. به نظر من این مقدار بی‌انصافی است که ما سخنی را نسبت به همکارانمان عنوان کنیم. روی اعصاب مردم راه برویم و مرتب حرف‌های بسیار تند و منفی بزنیم.

وی اضافه کرد: وظیفه ما حرف زدن نیست وظیفه ما عمل کردن است ما نمی‌خواهیم درباره کار به این بزرگی مرتب سخنرانی کنیم و ما حتماً باید عمل کنیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه نشده است. دستوری که رییس جمهوری از همان سال‌های گذشته ارائه داده‌اند، این بوده که افرادی که در گذشته بازنشسته شده‌اند حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند و زندگی آنها با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی امروز با مشکل مواجه می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: رییس جمهوری بارها دستور داده‌اند که باید به گونه‌ای عمل شود که بازنشستگان زندگی راحتی داشته باشند. هر کدام از این صندوق‌ها براساس توانایی و منابع شان تلاش می‌کنند و اقداماتی انجام می‌دهند و گام مثبتی که برمی‌دارند نسبت نسبت به صندوق دیگر کمی عقب می‌افتد.

واعظی گفت: اکنون به دنبال این هستیم که توازن بین صندوق‌ها را برقرار کنیم و اقداماتی که صورت می‌گیرد در راستای منافع بازنشستگان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =