پژوهش در رشته دامپزشکی بسیار پرهزینه است/ بار سنگین مخارج بر عهده پژوهشگران

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان گفت: در دانشگاه آزاد پژوهش و مطالعات با هزینه شخصی استاد و یا دانشجوها انجام می گیرد و متاسفانه بار سنگین آن به طور کامل برعهده پژوهشگر است.

محمدرضا یوسفی پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در گذشته حمایت های بهتری از پژوهشگران در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شد، مانند پرداخت تشویقی مقالات و طرح های پژوهشی ولی متاسفانه در چند سال اخیر حمایتی صورت نمی گیرد.

یوسفی در ادامه افزود: چالش هایی که در مسیر پژوهشگران کشور وجود دارد، در درجه اول عدم شناسایی پژوهش های کاربردی است. در درجه دوم عدم وجود ارگان یا نهاد شناخته شده ای که بتوان دستاوردهای پژوهشی را به آنها ارجاع داد و حمایت های بیشتر را جهت معرفی به بازار و صنعت هدف طلب کرد .

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان در مورد اینکه پژوهش شما در چه زمینه ای است و علت انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر چیست، گفت: بنده به عنوان پژوهشگر برتر در گروه دامپزشکی در دانشگاه های آزاد اسلامی کل کشور انتخاب شدم. دلیل انتخاب به عنوان پژوهشگر گروه دامپزشکی چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله بین المللی و علمی پژوهشی، همچنین ثبت ۳ اختراع و تالیف ۵ کتاب بوده است. به علاوه موفق به ثبت ۲۵ ژن جدید از انواع انگل ها در بانک جهانی ژن در آمریکا شده ام.

یوسفی با اشاره به تفاوت های بسیاری که میان پژوهشگران دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه تفاوت بسیار زیاد است؛ زیرا پژوهشگران در دانشگاه های دولتی از بودجه های مناسب دولتی برای پژوهش برخوردار بوده و اساتید آن دانشگاه ها دارای گرنت پژوهشی هستند. این در حالی است که در دانشگاه آزاد پژوهش و مطالعات با هزینه شخصی استاد و یا دانشجوها انجام می گیرد و متاسفانه بار سنگین آن به طور کامل برعهده پژوهشگر است.

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان گفت: موانعی باعث می شوند که پژوهش ها رنگ و بوی عملی شدن نگیرند که مهمترین مساله عدم ارتباط صحیح و مناسب با بخش صنعت است. هر کجای دنیا که پیشرفت فراوانی در صنعت مشاهده می شود، حتما پشتوانه قوی پژوهشی از دانشگاه ها آن را حمایت می کند؛ ولی متاسفانه در کشور ما به ویژه در دانشگاه آزاد ارتباط با صنعت و مسیرهای مناسب برای پژوهش های کاربردی بسیار کمرنگ بوده یا به طور کلی رنگ باخته است.

یوسفی عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم عدم حمایت دانشگاه ها از طرح های پژوهشی به ویژه پژوهش های کاربردی باعث عقیم ماندن طرح ها و عدم توسعه آن ها می شود. بخش عمده ای از مشکلات پژوهشگران به خصوص در دانشگاه های آزاد اسلامی همانطور که پیشتر اشاره داشتم مربوط به عدم حمایت مالی دانشگاه از پژوهشگران است.

پژوهشگر برتر گروه دامپزشکی جشنواره فرهیختگان مسیری که یک پژوهشگر باید طی کند تا طرح را به مرحله تولید برساند و همچنین درآمدزایی داشته باشد را اینگونه ارزیابی کرد: این راه بسیار مسیر پر زحمت و طاقت فرسایی خواهد بود؛ به ویژه اینکه در رشته هایی مانند رشته دامپزشکی که مطالعات در آن پرهزینه است و نیاز به توجه و حمایت ویژه از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی است.  با این حال در رشته دامپزشکی پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصولات تولیدی صنعتی وجود دارد که این محصولات توانایی درآمدزایی بالا در قالب شرکت های دانش بنیان و خودکفایی از واردات برخی اقلام را نیز خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095814

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =